کد مطلب: ۶۸۰۹۸۲

تکذیب ادعای بایدن/ عربستان توافق نفتی با آمریکا را رد کرد

تکذیب ادعای بایدن/ عربستان توافق نفتی با آمریکا را رد کرد

به‌رغم ادعای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر توافق نفتی با عربستان برای افزایش ۵۰ درصدی تولید نفت، عادل‌ الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، هر گونه توافق با ایالات متحده را رد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، هر گونه توافق با آمریکا را رد کرد. این در حالی است که اخیراً جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از توافق نفتی با سعودی‌ها بر سر افزایش ۵۰ درصدی تولید نفت خبر داد. بر اساس ادعای بایدن ریاض پذیرفت تولید نفت خود در ماه‌های ژوئیه و اوت را ۵۰ درصد افزایش دهد. اما حال الجبیر تمام این ادعاها را نقش بر آب کرد.

در سال ۲۰۱۹ که جو بایدن سودای نشستن روی صندلی ریاست کاخ سفید را داشت وعده منزوی‌کردن ریاض را مدام تکرار می‌کرد. اما پس از گذشت حدود دو سال از ریاست جمهوری او، روسیه معادلات را به سمتی پیش برد که حالا بایدن برای کنترل بازار انرژی وادار شود از عربستان مایه بگذارد. اقدامی که بیشتر شبیه به یک بلوف سیاسی بود.

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا و دستیاران ارشدش از اذعان به بحران انرژی در سفر به عربستان خودداری می‌کنند، اما همزمان با این سفر قیمت نفت در بازار جهانی دو درصد افزایش پیدا کرد. گرچه بایدن با ادعای توافق نفتی سعی در کنترل بازار داشت، اما به نظر می‌رسد این امر هم بیش از چند ساعت نتوانست بازار را تحت تأثیر قرار دهد. بیشترین تأثیرگذاری این ادعا روی قیمت نفت خام بود که آن را ۰٫۱۶ درصد کاهش داد و به ۹۷٫۵۸ دلار رساند.

بازار تحت تأثیر رفتار روسیه و چین یا توافق نفتی؟

الجبیر با رد ادعای کاخ سفید، بار دیگر بازار را تحت تأثیر قرار داد. وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی بیان کرد: هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفت و کشورهای عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم می‌گیرند؛ نه «هیجان» و «سیاست».

اکنون نیز تحلیلگران بازار بازگشت نفت به روند افزایشی را قریب به یقین می‌دانند. آن‌ها معتقدند تا زمان بازگشایی کامل اقتصاد چین و اجتناب مداوم کشورها از خرید نفت روسیه افت مستمر قیمت نفت شدنی نیست. حتی رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که ایالات متحده انتظار ندارد که مقامات سعودی فوراً به توافق نفتی تن دهند.

پیش از دیدارهای بایدن با مقامات سعودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی که به نظر می‌رسید هدف از آن کاهش سطح انتظارات از نتایج این دیدارها، بخصوص در بحث انرژی است، گفت: انتظار توافق نفتی و افزایش تولید بعد از سفر جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا به عربستان سعودی را ندارد.

او ادامه داد: فکر نمی‌کنم در این زمینه باید منتظر یک بیانیه دوجانبه باشیم. چون ما معتقدیم هرگونه اقدام اضافه برای اطمینان از وجود منابع کافی انرژی جهت حفظ سلامت اقتصاد جهانی در بستر اوپک‌پلاس گرفته می‌شود.

بیانیه مشترک واشینگتن و ریاض چه بود؟

البته بعد از دیدارهای جو بایدن با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشینگتن و ریاض بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. رسانه‌های سعودی گزارش دادند که دو طرف ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کرده‌اند.

طبق این بیانیه، ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشورت کنند.

بر اساس این گزارش قیمت نفت در سراسر جهان از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین بالا رفت. اکنون نیز قیمت نفت در بازارهای مختلف بیش از ۱۰۰ دلار است. در این میان قیمت نفت سنگین ایران به ۱۰۷ دلار رسید. همچنین در لحظه تنظیم این گزارش قیمت سبد نفتی اوپک در کانال ۱۰۲.۶۶ دلار قرار دارد. قیمت نفت سنگین عربستان نیز ۹۸.۰۲ دلار اعلام شد. قیمت نفت WTI در بازار آمریکا روی نقطه ۹۷.۵۹ دلار ایستاد. نفت برنت آمریکا نیز بیش از ۱۰۱ دلار معامله می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آیا این گاوه شیرده دیگر نمی خواهد به آمریکا شیر مجانی بدهد؟؟ مشتری بهتری پیدا کرده یا دیگه از آمریکا نمی ترسه؟؟