کد مطلب: ۵۶۸۰۴۱

توافق‎‌های مهمی در وین صورت گرفته است؟

توافق‎‌های مهمی در وین صورت گرفته است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته پرداخت.

به گزارش تجارت نیوز ، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته اشاره کرد.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین خاطرنشان کرد: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.

وی درباره تهدیدات وزیر خارجه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی درباره ابدی نبودن زمان مذاکرات برای احیای برجام یادآور شد: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و در جنگ اقتصادی مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها است، در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که از نقطه خواهان صحبت کند.

به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، آمریکا مجرم است و این همه ظلم بی‌کیفر نمی‌تواند باقی بماند. آنها بهتر از هر کسی می‌دانند گفت وگوها با چه جدیتی انجام شده و طرف آمریکایی آماده نبوده به تعهداتش عمل کند. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش عمل کند، توافق در دست است.

خطیب‌زاده درباره زمان آغاز مذاکرات وین با توجه به گزارش ظریف به مجلس و اظهارات رییس‌جمهور عنوان کرد: ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس ارسال کرده است. گزارش ظریف بسیار گویا و روشن است. وزارت امور خارجه براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و ذیربط همه مسیر را پیش برده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه های غربی از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک خبر داده اند، با توجه به روند احیای برجام موضع وزارت امور خارجه نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های جدید چیست، ابراز داشت: یک اعتیادی در واشنگتن وجود دارد با اینکه خودشان بارها اظهار کرده‌اند فشار حداکثری نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای ایالات متحده تبدیل شده است. منطق تحریم آن هم به بهانه های واهی منطق شکست خورده ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران بیان کرد: ایران که بیش از چهاردهه است مورد این تحریم های ظالمانه قرار گرفته و نشان داده هر آنچه آن ها انجام داده اند نمی تواند اراده ایران را بشکند با خللی در برنامه‌های مشروع ایران در دفاع از خود ایجاد کند.

خطیب زاده اضافه کرد: آنچه ایالات متحده برای دلخوشی خودش انجام می‌دهد هیچ ثمری ندارد جز یک شکست دیگر برای ایالات متحده. آمریکا باید از این اعتیاد مفرط به تحریم فاصله بگیرد.

وی در خصوص اظهارات پادشاه اردن در سفر به ایالات متحده علیه ایران یادآور شد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو و در حال عوض کردن رویکرد خود هستند فکر می‌کنیم باید همه کشورها همین مسیر درست را طی کنند و از اظهارات بی اساس خودداری کنند.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار اجتماعی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم هیچ توافقی انجام نشه تا تکلیف ما مردم مشخص بشه پولهای بلوکه شده را بگیرید ببرید فلسطین و سوریه و یمن خرج کنید امیدوارم شکست بخوره

  • ناشناس

    ترامپ و بایدن با هم فرقی ندارن. استراتژی دولت امریکا با نفر عوض نمیشه. هدف آنها مشخص است .