کد مطلب: ۸۱۱۶۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تهرانی‌ها کمترین و لرستانی‌ها بیشترین تورم را حس کردند/ مرکز آمار کوتاه آمد

تهرانی‌ها کمترین و لرستانی‌ها بیشترین تورم را حس کردند/ مرکز آمار کوتاه آمد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم فروردین ماه نشان می‌دهد که استان تهران با 43.7 درصد کمترین و استان لرستان با 56.9 درصد بیشترین تورم سالانه را به ثبت رساندند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاخیر در انتشار جزئیات شاخص تورم در نهایت منجر به واکنش مرکز آمار ایران به گزارش‌های خبری آن‌هم به ادعای این مرکز «نادرست» شد. مرکز آمار ایران اعلام کرده است به‌رغم اطلاعات نادرستی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، تورم ماهانه فروردین ماه 1402 نسبت به اسفند 1401 کاهشی بوده است.

البته گزارشی که مرکز آمار ایران به آن اشاره کرده، به تعلل بانک مرکزی در انتشار آمار تورم فروردین ماه برمی‌گردد. این گزارش به نقل از یک منبع مطلع خبر داده بود که نرخ تورم فروردین ماه به 68.7 درصد رسیده و یک قدم تا تورم 70 درصدی فاصله دارد؛ این یعنی بیشترین نرخ تورم در 30 سال اخیر. همچنین در این متن آمده بود که در فروردین امسال قیمت‌ها ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

حالا مرکز آمار ایران به انتشار جزئیات مربوط به تورم فروردین ماه اقدام کرده که بر اساس آن، نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه به ترتیب 3.7 درصد، 47.6 درصد و 55.5 درصد بوده است.

همچنین، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه دهک اول، دوم و سوم به ترتیب 57.4، 57.5 و 57.2 درصد بوده است. در این بین، دهک نهم با 54.6 درصد کمترین تورم و دهک دهم هم تورم 56.5 درصدی را نشان می‌دهد.

نرخ تورم استان‌ها اعلام شد

در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم استان‌ها نیز اعلام شده است. این گزارش نشانگر این مطلب است که استان تهران با 43.7 درصد کمترین و استان لرستان با 56.9 درصد بیشترین تورم سالانه را به ثبت رساندند.

بعد از لرستان هم، استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی به ترتیب با 56.6، 55.7 و 55.4 درصد بیشترین تورم سالانه را تجربه کردند.

در بخش تورم ماهانه نیز، استان لرستان 3.8 درصد، یزد 6.8 درصد، چهارمحال و بختیاری 3.6 درصد و خراسان شمالی 1.9 درصد تورم را به ثبت رساندند. تهران نیز دارای تورم ماهانه 2.5 درصد بود.

اما در بخش تورم نقطه‌ای، استان یزد بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است؛ 71.9 درصد. استان‌های لرستان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی و تهران نیز به ترتیب 67.4، 68.1، 62.5 و 47.3 درصد تورم داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، تورم کل کشور برابر با 77.7 درصد بود. در این بین، سیستان و بلوچستان با 93.4 درصد رکوردار بود و مازندران با 68.4 درصد کمترین تورم را داشت.

تورم کل کشور در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات برابر با 45.4 درصد بود. در این بخش یزد با 45.4 درصد بیشترین و بوشهر با 37.4 کمترین تورم را داشتند.

نرخ تورم استان‌های مختلف

نرخ تورم استان‌های مختلف

گذری کوتاه به روند تورم

یشتر گزارشی توسط بانک مرکزی ایران منتشر شده بود که حکایت از این داشت که اقتصاد ایران طی ۴۵ سال فقط چهار سال تورم تک‌رقمی را تجربه کرده است. اهمیت این گزارش به بررسی روند تورم از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۱ مربوط می‌شود.

در این گزارش آمده است که متوسط ساده نرخ تورم طی ۴۵ سال مورد بررسی ۲۱.۱ درصد و بیشترین تواتر مربوط به نرخ تورم در بازه ۱۰ الی ۲۰ درصد طی ۲۰ سال بوده است.

طی چهار سال متوالی منتهی به ۱۴۰۱ (۱۳۹۸ الی ۱۴۰۱ ) نرخ تورم در اقتصاد ایران بالای ۴۰ درصد بوده و بیشترین مدت ماندگاری را در این دوره داشته است. بالاترین نرخ تورم ایران طی سال‌های ۱۳۵۷ الی ۱۴۰۱ مربوط به سال ۱۳۷۴ و برابر با ۴۹.۴ درصد است که در سال ۱۳۷۵ به ۲۳.۲ درصد کاهش یافت.

برای سال جاری هم، به نظر می‌رسد اگر قرار باشد سیاست‌های کلان اقتصادی در روندی مشابه با سال‌های قبل پیش برود، نرخ تورم هم بالا خواهد ماند. تازه‌ترین بررسی به قلم تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، نشان می‌دهد که رشد اقتصادی پایین و تورم بالا محتمل‌ترین سناریوی سال ۱۴۰۲ است. پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی نیز از تورم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی حکایت دارد و با احتمال کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، این گمانه مطرح می‌شود که دولت بار دیگر دست خود را در مقابل بانک مرکزی دراز کند و بنابراین تا زمانی که چاپ پول ادامه داشته باشد، روند تورم هم صعودی خواهد بود، مگر اینکه گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در کشور رخ دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ تورم توسط مرکز آمار فاقد اعتبار چون تورم ساعتی بالا میره آنچه ملت از تورم لمس می کنند تورم 200 درصدی است