کد مطلب: ۸۰۷۴۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ایران از دریچه صندوق بین‌المللی پول/ روند نرخ تورم معکوس می‌شود؟!

تورم ایران از دریچه صندوق بین‌المللی پول/ روند نرخ تورم معکوس می‌شود؟!

تازه‌ترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از تورم اقتصاد ایران چه می‌گوید؟ آیا قرار است روند نرخ تورم معکوس شود؟ با اینحال دولتمردان ایران و در مقابل آنها کارشناسان خبره چه پیش‌بینی از تورم در سال جاری دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران، پیش‌بینی می‌کند که روند صعودی نرخ تورم در سال 2023 معکوس شود و از 49 درصد به 42.5 درصد کاهش یابد. می‌توان گفت در ایران هم دو پیش‌بینی از این شاخص اقتصادی دردسرساز وجود دارد؛ یک پیش‌بینی مربوط به مقامات اقتصادی دولت است و دیگری مربوط به کارشناسان و مراکز و محافل اقتصادی.

سال گذشته بود که صالح‌آبادی و میرکاظمی که حالا هر دو صندلی خود را به ترتیب در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به دیگری واگذار کرده‌اند، پیش‌بینی کردند که امسال روند تورم کاهشی خواهد شد. البته هر دوی آنها اشاره‌ای به اینکه تورم روی چه نرخی می‌ایستد، نداشتند. با اینحال امسال یک نرخ از زبان میرکاظمی شنیده شد؛ تورم به زیر 30 درصد می‌رسد. از سوی دیگر، فرزین که بر صندلی صالح‌آبادی نشسته است، می‌گوید برای کنترل تورم یکی از متغیرهای کلیدی نرخ ارز است و با این اقدام تورم کاهش می‌یابد. البته این دیدگاه او با واکنش‌هایی همراه شد؛ گروهی می‌گویند بهتر است به مردم آدرس غلط ندهیم، چرا که تورم ناشی از کسری بودجه و ناترازی بانک‌های تجاری است. گروهی دیگر اما می‌گویند اقتصاد ایران به شدت به ارز حساس است و در نتیجه این ادعا را می‌توان صحیح دانست.

برخی صاحب نظران هم به موضوع مهم دیگری اشاره می‌کنند، آنها می‌گویند تورمی که ریشه در تحریم‌ها و قیود بیرونی دارد تنها با سیاست‌های پولی و مالی مهارپذیر نیست.

کارشناسان از تورم چه می‌گویند؟

اما پیش‌بینی و ارزیابی کارشناسان و مراکز آماری از تورم چیست؟ بعد از آنکه لایحه بودجه دیرتر از موعد قانونی به مجلس رفت و با ابراز ناراحتی رئیس دولت سیزدهم از میزان تورم همراه بود، مرکز پژوهش‌های مجلس در برآورد اولیه خود اعلام کرد که این لایحه پر سروصدا تورم 40 درصدی به دنبال دارد.

برآوردی هم که از بانک مرکزی بیرون آمد که نشان می‌داد اقتصاد ایران در طول 45 سال فقط چهار تورم تک‌رقمی را تجربه کرده و در عین حال خبر داده بود که تورم نقطه‌ای به بالای 60 درصد و تورم کل نیز کماکان بالای 40 درصد در اسفندماه بوده است، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

همین تورم بالای 40 درصد آن هم برای چهار سال متوالی، حتی زمزمه‌هایی را به راه انداخت مبنی بر اینکه ممکن است نرخ تورم ایران سه‌رقمی شود.

حالا هم کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر قرار باشد روال بر همین منوال ادامه پیدا کند؛ یعنی رشد اقتصادی اندک باشد و صادرات زیاد نشود، رسیدن سطح تورم به ۶۰ یا ۷۰ درصد دور از انتظار نیست. محمد هاشم پسران، اقتصاددان نام‌آشنا به‌تازگی بر این موضوع تاکید کرده است.

سرنوشت تورم چه خواهد شد؟

اقتصاددان بر رشد اقتصادی برای بهبود وضعیت تاکید دارند اما پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از سرنوشت این شاخص نگران‌کننده است. صندوق رشد اقتصادی ایران برای سال قبل را 2.5 درصد تخمین زده بود و حالا اعلام کرده است که این شاخص در سال جاری با کاهش به 2 درصد می‌رسد و در سال آینده روی این نرخ باقی می‌ماند. این در حالیست که آنچه همواره در برنامه توسعه می‌آید، آرزوی تحقق رشد هشت درصدی است؛ رشدی که حالا در وضعیت سخت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محال به نظر می‌رسد.

حالا باید منتظر ماند و دید روند تورم در سال جاری چگونه خواهد بود؛ آیا دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های پولی منسجم و کاهش ریسک‌های موجود از جمله تحریم‌ها نرخ تورم را کاهش دهد یا باید منتظر وقوع ابرتورم در اقتصاد بیمار ایران باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.