کد مطلب: ۷۶۳۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریزش بهمنِ تورم بر سر اقتصاد ایران/ احتمال تورم سه‌رقمی جدی شد؟

ریزش بهمنِ تورم بر سر اقتصاد ایران/ احتمال تورم سه‌رقمی جدی شد؟

دولتی که قصد داشت مهار تورم را یکی از موفقیت‌های خود در کارنامه اقتصادی‌اش درج کند؛ اعترافی از آن شنیده شد که نشان از پذیرفتن ضمنی اوضاع وخیم تورمی کشور داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولتی که قصد داشت مهار تورم را یکی از موفقیت‌های خود در کارنامه اقتصادی‌اش درج کند؛ اعترافی از آن شنیده شد که نشان از پذیرفتن ضمنی اوضاع وخیم تورمی کشور داشت.

زمانی که رئیس دولت سیزدهم برای تقدیم لایحه بودجه 1402 در بهارستان حاضر شد، در سخنانش در صحن علنی مجلس به موضوع تورم هم اشاره‌ای داشت. در حالی که رئیسی باز هم بر این موضوع تاکید کرد که دولت را با تورم 59 درصدی تحویل گرفته است و امروز ۱۹ درصد کاهش اتفاق افتاده اما ابراز ناراحتی او از تورم بالا اقتصاد ایران به‌نوعی نشان از ناکامی دولت در مهار تورم حتی با ایده تشکیل کمیته رصد را داشت. این در حالیست که همزمان رئیس دولت سیزدهم مهم‌ترین محور بودجه سال آینده را مبارزه با تورم عنوان کرد.

تورم کماکان بالای 50 درصد است

در حالی شب گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم در بهمن ماه را اعلام کرد که بررسی آن حکایت از بازگشت تورم به اوج تیرماه و ادامه تورم بالای 50 درصد داشت.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۳.۴ درصد رسیده است. این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٣.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

همزمان احتمالاتی هم درباره تورم سه رقمی اقتصاد ایران شنیده می‌شود. گروهی از کارشناسان می‌گویند در حال حاضر اقتصاد ایران دچار واگرایی شده و روند صعودی ادامه‌دار تورم در بلندمدت این موضوع را تایید می‌کند و در نتیجه تورم سه رقمی دور از انتظار نیست. هرچند نهادهای بین‌المللی پولی و مالی پیش‌بینی می‌کنند تورم برای دو سال آینده حدود 40 تا 50 درصد باقی خواهد ماند.

بررسی اولیه مرکز پژوهش‌های مجلس از لایحه بودجه 1402 نیز نشان از تورم 40 درصدی این لایحه داشت و ضمن اینکه بررسی کارشناسان حکایت از این دارد که کسری هنگفت بودجه که الان به 400 هزار میلیارد تومان رسیده، در سال آینده هم تکرار خواهد شد.

ادعاهای واهی مهارکننده تورم نبود

اعداد رسمی که از تورم اقتصاد ایران منتشر می‌شوند، بسیار ناامیدکننده هستند و در عین حال این نکته را گوشزد می‌کنند که دولت به‌رغم ادعاهای خود نتوانسته تورم را مهار کند. در این بین انگشت اتهام به سوی بانک مرکزی نیز نشانه رفته و به نظر می‌رسد تغییر ریاست این نهاد هم نتواند اوضاع را رو به بهبودی ببرد چرا که مشکلات ساختاری به مانند گذشته باقی است.

علی سعدوندی- تحلیلگر مسائل اقتصادی- نیز پیشتر با اشاره به اینکه اقتصاد ایران طولانی‌ترین تورم تاریخ بشر را داشته و هیچکس هم از این موضوع خجالت نمی‌کشد و عذرخواهی نمی‌کند، به تجارت‌نیوز گفته بود که عملکرد بانک مرکزی یک فاجعه به تمام معناست و همه مدیران آن مثل یکدیگر هستند و تفاوتی ندارند. سیاست‌هایی که فرزین در حال حاضر اجرا می‌کند، همان سیاست‌های صالح‌آبادی، همتی و سیف است و این سیاست‌های یکسان، به طور منظم تکرار می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ازادی بیان که میگن دقیقاهمینه چون به ضررتون هست تکراریه ‘گفتم که اولین دفعه درعمرم نظرارسال کردم’

  • ناشناس

    ازطفیلی.,بودن خارج شوید

  • جلال

    نظری ندارم، چون به اندازه یک گوسفند واسه مردم ارزش قائل نیستید.

    • احمد

      أحسنت

  • ناشناس

    به نظر بنده ملت ایران بشر نییتند و الا کمک های بشر دوستانه که مسیولان مبگن به مردم و ملت خود میکردن نه به همسابگان اخه خودشون میگن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه اما مردم دارن داغون میشن دولت کمکهای بشر دوستانه به کشور های دیگه میکنه

  • امیر

    دوستان اقتصادی که پولهاش دست یه مشت مدیر فاسد هست این اقتصاد هیچ وقت از تورم خارج نمبشه چون هر جور دوست دارن قیمتها رو بالا میبرن و طودش و به جیب میزنن !!!! من پیمانکار آب و خاک جهاد کرمان هستم خواهش میکنم فقط و فقط عملکرد دوتا مدیر آخر این اداره رو بررسی کنید ببینید فقط عملکرد همین دوتا مدیر قدر روی تورم تاثیر داسته!!!!

  • محمد

    وقتي از ادم انقلابي كه به وعده خود عمل نكند از خودم بيزارم ميشم

  • ناشناس

    هیچکدام از مسؤلین سواد کاری که دارن انجام میدهند را ندارند هر مسؤلی را نسبت به مدرکی که داره پیگیری کنی ؟

  • رضا

    روزانه بالای صدکشتی شمش آهن و میل گرد ازبندر بارگیری میشه ولی کو پولش؟؟؟صرف کجامیشه؟؟؟

  • ناشناس

    بابا بیخیال کی به کیه هر کی هر کاری دوست داره انجام میده ازادترین کسور داریم مثلا صبح پاشی بری بیرون ببینی مثلا گوشت شده ۱میلیون کارایه ناکسی پیاده سوار شده ۱میلیارد کی به کیه

  • امیر مدنی

    اثر تحریم های ترامپ است که اقایان میگفتن تحریم اثر ندارد