کد مطلب: ۳۵۴۹۱۳

دو اقتصاددان به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهند:

تورم سال آینده چه می‌شود؟

تورم سال آینده چه می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: احتمالا سال 98 شاهد یک نرخ تورم افزایشی خواهیم بود که به‌طور میانگین بین 20 الی 30 درصد است و از امسال مقداری کمتر خواهد بود. چرا که در سال جاری یک سری حباب‌های قیمتی رخ داد که تخلیه شد.

این روزها که نمایندگان مجلس در حال بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس هستند، برخی کارشناسان در خصوص حساس بودن وضعیت اقتصادی سال آینده خصوصا از منظر رکود تورمی هشدار می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال 97 را می‌توان سال نوسانات ارزی و تشدید تورم نام‌گذاری کرد. اتفاقاتی که چه بسا ممکن است در سال 98 نیز ادامه پیدا کند. تورم ، موضوعی است که افکار عمومی کشور به شدت از تداوم آن در سال 98 نگران است.

کمیل طیبی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به همراه محمود باغجری، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز، پیش‌بینی خود را از وضعیت اقتصادی سال 98 و تورم سال آینده بیان می‌کنند.

طیبی در مورد وضعیت تورم سال آینده می‌گوید: ما در سال آینده شاهد یک نرخ تورم افزایشی خواهیم بود که به طور میانگین بین 20 الی 30 است و از امسال کمتر خواهد بود. چرا که در سال جاری یک سری حباب‌های قیمتی رخ داد که تخلیه شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تورم سال 98 سرعت کمتری خواهد داشت، می‌گوید: این مسئله به‌خاطر رکود احتمالی در سال آینده است. یعنی چون ما به رکورد می‌خوریم، مقداری از سرعت تورم کاسته می‌شود.

این اقتصاددان در خصوص مهم‌ترین چالش اقتصادی سال 98 نیز می‌گوید: با توجه به اینکه سال آینده با بحث رکورد تورمی روبه‌رو هستیم، بنابراین به احتمال زیاد با کاهش قابل توجه نرخ رشد اقتصادی روبه‌رو خواهیم شد. در اینجا به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. چرا که در شرایط رکورد سرمایه‌گذاری بسیار آسیب می‌بیند.

عضو علمی دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: به نظرم سال آینده همت دولت باید به سمت تشویق، ترغیب و انگیزشی کردن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشد که رابطه مکملی با یکدیگر دارند.

اما محمود باغجری، اقتصاددان نیز در خصوص مهم‌ترین چالش اقتصادی سال 98 و پیش‌بینی تورم در این سال به تجارت‌نیوز می‌گوید: به‌طور کلی پیش‌بینی وضعیت اقتصادی سال 98 اندکی سخت خواهد بود. چرا که متغیرهای مختلف سیاسی و غیرسیاسی دخیل هستند. اما در سال 98 تغییر و تحولاتی از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. یعنی در اردیبهشت ماه معافیت نفتی خریداران نفت ایران به اتمام می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: براساس این‌گونه شواهد به نظر می‌رسد که سال 98 سال سختی خواهد بود. در ایران معمولا در چنین شرایطی رکود رخ می‌دهد که متاسفانه به نظرم در سال آینده این پدیده همراه با تورم خواهد بود و ما با پدیده رکود تورمی روبه‌رو هستیم.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: این امکان وجود دارد که تورم سال 98 از امسال کمتر باشد. اما به هر حال ممکن است در اریبهشت ماه شاهد آغاز یک شوک ارزی باشیم که قطعا بر تورم تاثیرگذار خواهد بود.

وی می‌افزاید: دلیل دیگر برای اینکه در سال 98 همچنان با تورم روبه‌رو خواهیم بود، افزایش دستمزدها است. به عنوان مثال، قرار است که دستمزد کارمندان در سال 98 حداقل معادل 20 درصد افزایش پیدا کند که قطعا بر تورم تاثیرگذار خواهد بود.

باغجری تصریح می‌کند: هنگامی که دستمزدها بالا برود، بهای تمام‌شده کالاها و خدمات در کارخانه‌ها و شرکت‌ها بالا می‌رود که این موضوع تاثیر خود را بر روی افزایش نرخ تورم نشان می‌دهد. همچنین نباید نادیده بگیریم که اگر ابتدای سال و خصوصا در اردیبهشت ماه شاهد شوک ارزی باشیم، قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی بالا خواهد رفت که بر تورم تاثیرگذار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.