کد مطلب: ۸۰۸۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها صدرنشین تورم مواد غذایی هستند؟

کدام کشورها صدرنشین تورم مواد غذایی هستند؟

افزایش قیمت مواد غذایی با توجه به تورم و اختلال در زنجیره منابع، تعداد زیادی از کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. لبنان بیشترین تورم مواد غذایی را در میان کشورهای جهان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم مواد غذایی برای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای پیشرفته یک نگرانی به حساب می‌آید. در حال حاضر دنیا در گیر و دار عبور از بحران اقتصادی دوران کرونا و بحران مواد غذایی ناشی از جنگ اوکراین است. تورم در کشورهای آمریکایی و اروپایی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. تورم در آمریکا 8.5 درصد، بریتانیا ۱۹.۱ درصد و در منطقه یورو 17.5 درصد است.

کشورهایی مانند لبنان، ونزوئلا، آرژانتین و زیمبابوه سطوح بسیار بالایی از تورم مواد غذایی را تجربه می‌کنند، اما در این شرایط کشور هند توانسته به خوبی قیمت مواد غذایی را کنترل کند. این کشور در فهرست آخرین کشورهای درگیر تورم مواد غذایی قرار دارد.

کشورهایی با بیشترین تورم مواد غذایی در سال 2023

کشورهایی با بیشترین تورم مواد غذایی در سال 2023

تورم جهانی مواد غذایی در ماه آوریل به شکل بی‌سابقه‌ای در یک سال گذشته افزایش یافت. شاخص قیمت مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه آوریل 0.8 واحد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در ۱۲ ماه گذشته این شاخص به طور متوالی کاهشی بود. شکر، از کامودیتی‌های اصلی بود که باعث افزایش شاخص قیمت مواد غذایی شد. قیمت این محصول در یک ماه ۱۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد بالا رفت.

بر اساس داده‌های Trading Economics، لبنان بیشترین تورم مواد غذایی را در میان تمام کشورهای جهان دارد. این کشور طبق آخرین آمار در ماه مارس امسال، 352 درصد تورم مواد غذایی را تجربه می‌کند.

اما از آنجایی که به دست آوردن آمار واقعی از کشورهایی مانند ونزوئلا که درگیر ابرتورم هستند، دشوار و گاه غیرممکن است، جدیدترین آمار از تورم این کشور مربوط به اکتبر سال ۲۰۲۲ است که تورم ۱۵۸ درصدی را به ثبت رسانده. در شرایطی که داده‌های تورمی ونزوئلا شفافیت ندارد، لبنان در رتبه اول قرار گرفته اما با توجه به داده‌های موجود، ونزوئلا درگیر بزرگترین ابرتورم جهان است، هرچند آمار رسمی از تورم و مواد غذایی آن در دسترس نیست.

پس از ونزوئلا، کشور آرژانتین با ۱۱۰ درصد تورم مواد غذایی در رتبه سوم قرار می‌گیرد. زیمبابوه نیز طبق آخرین آمار در ماه آوریل امسال ۱۰۲ درصد تورم مواد غذایی را تجربه می‌کند.

ایران اما در رتبه پنجم قرار دارد و تورم مواد غذایی ثبت شده برای آن ۷۱.۵ درصد است. این در حالی است که مرکز آمار ایران روز گذشته گزارشی از نرخ تورم مواد غذایی در فروردین ماه سال 1402 منتشر کرد و در آن تورم مواد خوراکی و آشامیدنی را چهار درصد اعلام کرد.

پس از ایران کشور مصر با 62.5 درصد در رتبه ششم و پس از آن رواندا و سورینام در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. کشور ترکیه با توجه به سیاست‌های نامتعارف رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ‌های بهره به منظور کنترل تورم و افزایش قیمت‌ها با تورم مواد غذایی 53.92 درصدی روبه‌رو است. ترکیه رتبه نهم را در میان کشورهایی با بیشترین تورم مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.