کد مطلب: ۷۴۳۰۸۸

آغاز توزیع گوشت قرمز به نرخ دولتی

آغاز توزیع گوشت قرمز به نرخ دولتی

وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل نوسانات افزایشی در بازار، توزیع گسترده گوشت قرمز به نرخ دولتی را آغاز کرد.

به گزارش تجارت نیوز ، وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل نوسانات افزایشی در بازار، توزیع گسترده گوشت قرمز به نرخ دولتی را آغاز کرد.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به نوسانات افزایشی در قیمت گوشت قرمز، وزارت جهاد کشاورزی بع توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله با قیمت مناسب اقدام کرد.

بر اساس این گزارش قیمت مصرف کننده گوشت گوسفندی در ران گوسفند 155 هزار تومان، کف دست 145 هزار تومان، گردن 135 هزار تومان، راسته 140 هزار تومان و قلوه گاه 130 هزار تومان اعلام شد.

همچنین قیمت مصرف کننده گوشت گوسال برای ران 155 هزار تومان، سردست150 هزار تومان، گردن 150 هزار تومان، قلوه گاه 130 هزار تومان و راسته 160 هزار تومان اعلام شد.

بررسی قیمت گوشت قرمز در یک ماه اخیر

در میان 12 قلم خوراکی مورد محاسبه در این گزارش، چهار قلم، یعنی «خوراکی‌ها»، «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «گوشت قرمز و ماکیان» و درنهایت «میوه و خشکبار» در بازه ماهانه افت قیمت را تجربه کرده‌اند. در این مقطع گروه سبزیجات در بین خوراکی‌ها با ثبت تورم 1.9 درصدی بیشترین رشد قیمت را در میان تمام خوراکی‌ها ثبت کرده است.

اما قیمت گوشت طبق ادعای مرکز آمار 2.9 درصد افت داشت تا رکورددار تورم منفی در میان تمام گروه‌های کالایی باشد. با این حال حتی اگر قیمت‌های اعلامی از سوی شورای تأمین‌کنندگان دام را مبنا قرار دهیم، قیمت گوشت قرمز طی 30 روز مورد بررسی هیچ‌گونه تغییری نداشت. چنانکه همان قیمت‌های اعلامی در آخرین روز آذر تفاوتی به قیمت‌های اعلامی در ابتدای آذر نداشت.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو گوشت در بازار با ارقام بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. اما داده‌های رسمی با نگاهی پر اغماض به قیمت‌های ارائه‌شده تا حدودی توانسته نرخ تورم را در بازار مواد غذایی کنترل کند.

حتی به‌رغم چنین رویکردی در ارائه آمار دولتی، در پایان آذر نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی و آشامیدنی‌ها 66 درصد و نرخ تورم سالانه آن شاخص 63.6 درصد اعلام شد.

در هر دو شاخص نقطه‌ای و سالانه همچون ماه‌های قبل گروه روغن‌ها و چربی‌ها رکورددار به حساب می‌آید و به‌ترتیب نرخ‌های 250 و 174 درصدی را ثبت کرده است.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.