خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۴۲۵۸

توصیه‌ای برای سهامداران تازه‌وارد

توصیه‌ای برای سهامداران تازه‌وارد

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران به سرمایه‌گذاران تازه وارد و افرادی که دانش و وقت کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را ندارند، توصیه کرد که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و اقدام به ورود سرمایه‌های خود در این بازار کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «رضا کیانی» مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با بیان اینکه انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری یک فرایند پیچیده است. انتخاب پرتفوی مناسب، سازوکار خاص خود را دارد و کسانی در حوزه بازار سرمایه موفق هستند از تحصیلات و مطالعات مرتبط و همچنین تجربیات کافی برخوردار باشند، افزود: در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز گاهی با ناکامی می‌شوند و عملکرد خود را اصلاح می‌کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک فرایند کاملا تخصصی و علمی است و نیازمند تجربه است و اگر سرمایه‌گذاران از دانش و تجربه مناسب برخوردار نباشند ممکن است با زیان مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند و عملکرد آنها تحت نظر سازمان است و مدیریت دارایی آنها توسط مدیران خبره و حرفه ای انجام می شود و عملکرد گذشته آنها توسط سرمایه‌گذاران قابل رصد و مشاهده است.

کیانی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را امری آسان خواند و گفت: این صندوق‌ها به راحتی توسط سرمایه‌گذاران قابل خریداری است. اگر سرمایه‌گذار به معاملات برخط دسترسی داشته باشد، می‌تواند از طریق سامانه معاملات بر خط واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را خریداری کند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران به تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سهام اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعداد ۲۰ صندوق قابل معامله در سهام در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند. البته صندوق‌های قابل معامله دیگری هم در بازار سرمایه هستند که در طلا، پروژه‌های ساختمانی یا پروژه‌های نوآورانه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به سرمایه‌گذاری در سهام دارند ولی از وقت و دانش مالی و تجربه کافی برخوردار نیستند، می‌توانند به طور غیر مستقیم و از طریق ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله سهمی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که در سهم سرمایه‌گذاری می‌کنند) وارد بازار سرمایه شوند.

براساس اعلام شرکت بورس تهران، کیانی به عملکرد این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها عمدتا عملکرد قابل قبولی داشته اند و به طور متوسط بازدهی آنها نزدیک و کمی بهتر شاخص کل بوده است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران ادامه داد: در ۹۰ روز منتهی به ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ بازدهی شاخص کل ۲۰ درصد بوده ولی میانگین بازدهی این صندوق‌ها (به جز دارایکم و پالایش یکم)، برابر با ۲۳ درصد بوده است.

وی بیشترین بازدهی ۹۰ روزه در بین صندوق‌های قابل معامله سهمی را ۳۸ درصد بیان کرد و افزود: از ابتدای سال تا ۱۵ مردادماه سال‌ جاری نیز بیشترین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهمی ۲۳ درصد بوده است. میانگین بازدهی این صندوق‌ها از ابتدای سال تا نیمه مرداد برابر با ۱۰ درصد بوده و این در حالی است که میانگین بازدهی شاخص کل ۸ درصد برآورد شده است.

کیانی در پایان توصیه کرد: بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور متوسط نزدیک و کمی بهتر از بازار بوده است و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و غیر حرفه‌ای می توانند از آنها به عنوان گزینه ای مناسب برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

در زمانی که شاخص ورس وارد مدار نزولی شد، بیشتر کارشناسان، سهامداران را تشویق به سرمایه گذاری در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری کردند و بارها در این زمینه اعلام کرده بودند که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دراز مدت بازدهی معقولی را با خود به همراه خواهد داشت و تاکنون بازدهی آن با دوام‌تر و طولانی‌تر از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سال سال سیمانی هاست یاعلی

  • سامان

    صندوق های سرمایه گذاری 2 درصد کارمزد دارند و اگر بخوای پولتو زودتر برداری 5 درصد هم کم میکنند بنده در 5 صندوق سرمایه گذاری واریز کردم کلی ازم پول کم کردند وکلی بیشتر ضرر کردم تازه اول بار هم برای صدور واحد پول کم میکنند یعنی قیمت ابطال واحد از قیمت روز اول صدور پایین تره

  • ناشناس

    نه بابا الا و بلا میخوان بیان خودشون خرید و فروش کنن گند بزنن بره

  • ناشناس

    هیچ توصیه نیاز نیست همه چیز براساس کیلو است بهترین سهم ها هم که داشته باشی با یک شایعه در عرض چند روز میریزه و بدبخت مشی الان مردم توی 60% ضرر هستند چیزی نمونده شاخص به 20000000 برسه نمی دونم خودش گول می زنند مردم گول می زنند

  • ناشناس

    گلّهً سهامداران بیسواد قمارباز اینبار تو صف خرید فلِه ای سهام
    آیا ۸۰ درصد سهام این بازار که تو ۱۱۰۰ یک ماه پیش صف فروش بود الان نزدیک ۱۶۰۰ ارزش صف خرید داره؟!!!
    حالا طمعکاران خوش خیال منفی بدهند و ناسزا بگند
    یکماه پیش وقتی میگفتی وقت فروش نیست ناسزا می‌گفتند

  • ناشناس

    بورس باشاخص 2میلیون. شپنا 5000 تومان، شگویا 3600. بورس باشاخص1،550شپنا1،300شگویا1،250.مدیران بورس این پارادوکس شاخص وقیمت سهام وزیان حداقل70درصدی سهامداران راچگونه تفسیرمیکنند

  • علی /کرمانشاه

    سهام‌صندوق‌ها هم مثل سپرده‌‌گذاری توی بانکها استند که سودناچیزی میدهند و مدت‌دار هستندواگرزودتر ازموعدپول لازم شویدوبخواهی بفروشی از پولت کسر میکنندو مثل سپرده‌گذاری در بانک است زودتر از سررسید برداشت کنید از پولت کسرمیکنند بهرحال بانک بگذاری بهتراز صندوق سرمایه‌گذاری است لااقل دیگه کارمزد و مالیات نقل و انتقال کارگزاری رااز سپرده‌ بانکی نمیگیرند.یا اینکه مستقیم سهام شرکت بنیاددار وسودساز بخری بهتراست وقطعا چندبرابر صندوق سرمایه گذاری گیر سهامدار می‌آیدوهروقت دوست داشتی می‌فروشی ویا عوض میکنی صندوق‌ها هم یا مال چند نفر ژن‌خوب است ویا مال دولت و کارگزاری‌ها‌که با پول مردم در بازار بورس اخلال میکنندوسهام مردم را مفت‌خر مکنند.آدم عاقل اختیارمال خودرا به دیگران نمی‌سپارد.خودش خریدمیکند وتجربه کسب میکند وباصبوری سهامداری میکگدوقطعا پاداش صبوری خودرا دریافت میکند.شک نکنید

  • علی /کرمانشاه

    شاخص رشد بالایی کرده ولی قیمت سهام این را نمیگویدبعضی از نمادها از زیان‌خارج شده وسود ده شده‌اند ولی اکثریت هنوز بالای ۶۰٪در زیان هستنددرصورتی که تولید و فروش تولیدات آنها رشد چشمگیر دارد ولی بازارگردن اجازه حرکت نمیدهد وبشدت با عرضه زیرقیمت تابلو بازار را منفی میکنند وبعدسهام مردم را مفت‌خرمیکندحدودا یکسال از ریزش واصلاح بورس گذشته وظاهرا شاخص واکثرسهام از کانال نزولی خارج شده ودرکف کانال صعودی هستند ولی آنقدر قیمت سهام ریزش شده که مثبت‌های روزانه سهام دیده‌نمیشود درسقف قیمت ۵٪-منفی سهام برابر با پنج‌روز ۵٪+مثبت میشودوچندین ماه باید مثبت شودکه سهامدارحقیقی اززیان خارج شود یکسال گذشته وبعیداست‌تاپایان سال۱۴۰۰ زیان بالای ۷۰٪سهامداران حقیقی برگردد بعبارتی حدودا از بدو ورود به بورس ۳سال باید قرنطینه‌وبلوکه شود تا به آورده اولیه خودبرسدخدا لعنت کند دولت بی‌کفایت و کذاب وخلف‌وعده‌کن آقای روحانی را که با عوامفریبی مردم را دعوت وفراخوان کردبه خریدسهام وورودبه بورس و درسقف قیمت دستوری سهام حقوقی‌های دولتی ووابستگان مسئولین‌بورس و سیاسی‌کاران‌‌اصلاح‌طلب‌کارگزارانی را به مردم فروختندو نقدینگی را از بورس خارج ومردم رابحال خودرها کردندبطوری که حقوقی‌ها وخصولتی‌ها با یک‌پنجم قیمت سهام حاضربه خرید سهام مردم نشدند وسرمایه‌وپس‌انداز یک‌عمرمردم را غارت کردند.اینشااله خیرنبینند‌کذاب‌های‌خلف‌وعده‌کن

  • ناشناس

    بزارید یه سهام دارخرد بقیه متالبو بگه هیچ تضمینی وجود نداره این قمارخونه همش دستوریه باید پولی که به بورس می آورید قرض نباشه پول خونه نباشه ازلحاَظ شرعی مشگل نداشته باشه چون کنترل میکنند وبرای مصارف کسربودجه استفاده میشه

  • ناشناس

    باسلام وعرض ادب
    کارگزاری تدبیرگران باسامانه معاملاتی پرانا متاسفانه هرروز دارای مشکل است وهیچ کسی هم پاسخگو نمیباشد بهجز اینکه میگن پوزش میطلبیم
    اخه کسی نیست جواب ملت درمانده در بورس رابدهد
    ضمن تشکر از سایت وزین تجارت نیوز میخواهم که مطالبه گری مارا انجام دهد با سپاس