کد مطلب: ۱۹۰۸۹۰

توصیه مجلس به دولت برای عدم حذف یارانه‌بگیران

توصیه مجلس به دولت برای عدم حذف یارانه‌بگیران

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ با اشاره به جلسه دیروز اعضای هیات رییسه کمیسیون تلفیق و رییس مجلس با رییس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت گفت: توصیه ما این بود که در حذف یارانه افراد عجله نکند و اغلب افراد متقاضیان یارانه را از دریافت یارانه محروم نکنند.

علی اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری ظهر امروز دوشنبه خود اظهار کرد: موضوع جلسه دیدار با رییس‌جمهور هم مواردی بود که در کمیسیون تلفیق مراعا مانده بود از جمله برداشت صندوق توسعه ملی که پیشنهاداتی در لایحه در این‌باره آمده بود ولی چون اذن رهبری نداشت کمیسیون تلفیق آن را مراعا گذاشت. همچنین درباره اشتغال و موضوعات مهم دیگر نیز بحث‌هایی صورت گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نماینده مجلس با اشاره به تاکید دولت و مجلس بر واقع‌بینی در تصویب و اجرای بودجه گفت: نظر ما این است که لایحه پیشنهادی دولت و نظر کمیسیون تلفیق به عنوان محصول مشترک فکری بین دولت و کمیسیون تلفیق به صحن مجلس ارائه شود.

یوسف نژاد تصریح کرد: نظر کمیسیون تلفیق این است که مشخصا در موضوع هدفمندی یارانه‌ها مصوبات به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و واقعیت‌ها نزدیک باشد چراکه این کار باعث عملیاتی و اجرایی شدن بودجه می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه ما پیشنهاد دولت را درخصوص هدفمندی تصویب کردیم اما توصیه ما به دولت این است که در حذف یارانه‌بگیران عجله نکند و شتاب نداشته باشد. به نظر می‌رسد دولت این توان را دارد در شرایط خاصی اغلب افراد متقاضی یارانه را محروم نکند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث حامل‌های انرژی یکی دیگر از موارد مطروحه در این نشست بود.

یوسف‌نژاد گفت: نقطه نظر کمیسیون تلفیق در این‌باره به قوت خود باقی است ولی دولت این اختیار را از سه سال گذشته داشته که تغییری در قیمت حامل‌های انرژی انجام دهد اما این کار را نکرده است.

نماینده مردم ساری افزود: اما در حال حاضر ما معتقدیم تغییر جهت ۵۰ درجه‌ای برای سوخت سازگار نیست.

وی ادامه داد: همه ما معتقدیم که قانون باید جنبه اجرایی داشته باشد و تصمیمات دولت به نفع مردم باشد. دغدغه‌های نمایندگان در یک مسیر است و همه به دنبال بهترین راه برای تخصیص منابع هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت می‌تواند از روش مشارکتی و با استفاده از بخش‌خصوصی و تعاونی تعداد ۱۴ هزار پروژه نیمه‌تمام یا به اتمام رسیده یا در حال بهره‌برداری را با جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.

وی در این باره اظهار کرد: درحال حاضر ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام داریم که ۶۵ هزار پروژه از آن استانی و ۶۰۰۰ پروژه ملی است.

یوسف‌نژاد ادامه داد: طبق بررسی آن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها لازم است و با توجه به اینکه در عملکرد یک‌سال گذشته پروژه‌های عمرانی ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشتند اگر بخواهیم محاسبه‌ای انجام دهیم، این پروژه‌ها با این اعتبار ۲۵ سال آینده به اتمام می‌رسند بنابراین یک روش استفاده از مشارکت از بخش خصوصی و تعاونی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ اضافه کرد: یکی از روش‌ها این است که دولت عدم تعیین قیمت‌گذاری اداری و غیراقتصادی را باید تضمین کند یعنی قیمت‌گذاری را به اختیار خود سلب می‌کند و بخشی به عنوان وجوه اداره شده در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: حتی دولت می‌تواند از منابع ارزی تا ۱۰ درصد ورودی سالانه از صندوق توسعه را به صورت ریالی در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند و با این سپرده گذاری تسهیلات را برای بخش خصوصی فراهم کند.

نماینده مردم سازی ادامه داد: اگر این مصوبه به خوبی اجرایی شود تعداد زیادی از پروژه‌ها را از حالت نیمه تمام بودن تمام می‌کند.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: در مصوبه دیگری مجلس با تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج بازپرداخت ۵ ساله موافق کرد. این رقم در لایحه دولت ۱۰ میلیون با بازپرداخت ۴ ساله بود.

وی گفت: البته برای اجرایی شدن آن هم بندی را مشخص کردیم که گزارش بانک مرکزی هرچند ۶ ماه یک بار به کمیسیون فرهنگی ارائه شود تا جنبه نظارتی و کنترلی را داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ خاطرنشان کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد ۲۰۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مرکزی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کارفرمایانی که طرح‌های اشتغالزایی مددجویی دارند اختصاص یابد.

یوسف‌نژاد گفت: از این مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد و ۶۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص می‌یابد و بانک‌ها هم موظف هستند در این ارتباط اقدام کنند.

به گفته وی، به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق ۱۰۰۰ میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار می‌گیرد که صرف امور مربوط به دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن می‌شود.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: در مصوبه دیگری به وزارت کار، ارتباطات و دستگاه‌های وابسته آنها اختیار داده شد تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش اموال غیرمنقول مازاد خودشان هر درآمدی که کسب می‌کنند برای افزایش سرمایه‌های بانک‌های توسعه تعاون پست بانک اختصاص دهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ اضافه کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد بانک مرکزی برای ۱۰۰ هزار نفرا ز این کارگران تسهیلات اختصاص دهد.

وی گفت: ایثارگرانی که تا پایان سال ۹۵ وام‌های تا سقف ۲۰ میلیون تومان خود را تسویه کرده باشند مجددا برای ساختن مسکن جدید می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

یوسف‌نژاد تاکید کرد: همچنین تبصره‌ای در مورد بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد داشتیم و دستگاه‌های ملی و استانی ملزم شدند در سال‌های آینده بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: این کار هم اختیار مدیران را برای هزینه‌کرد زیاد می‌کند و هم ارزیابی مدیران برای ارزشیابی مالی امکانپذیر می‌کند، هم در دستگاه‌های اجرایی ایجاد انگیزه می‌کند و هم شفاف‌سازی در بودجه را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم ساری در پایان گفت: کمیسیون تلفیق بررسی تبصره‌ها غیر از موارد مراعا مانده به اتمام رسانده و در ادامه وارد بررسی ردیف‌ها و پیشنهادات الحاقی کمیسیون و تلفیق‌ها به کلیه لایحه می‌شود.

یوسف‌نژاد افزود: تلاش ما هم این است که گزارش کمیسیون تلفیق را تا فردا تقدیم هیات رییسه مجلس کنیم و پس از آن زمانبندی بررسی بودجه در اختیار هیات رییسه مجلس خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.