کد مطلب: ۸۱۷۸۵۵

عراق، واردات گاز از ایران را متوقف می‌کند؟

عراق، واردات گاز از ایران را متوقف می‌کند؟

وزیر نفت عراق گفته است که این کشور نمی‌تواند روند فعلی واردات گاز از ایران را ادامه دهد و احتمال توقف این روند در سال‌های آینده وجود دارد. این در حالی است که عراق مطالبات گازی ایران را به بهانه تحریم‌ها پرداخت نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر نفت عراق اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به عضویت این کشور در توافق پاریس، گفته است که واردات گازی از ایران به مقادیر زیادی انجام می‌شود و این روند باید در سال‌های آینده متوقف شود.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق با اشاره به واردات گازی عراق از ایران گفت: امروز ما مقادیر زیادی گاز از همسایه‌مان ایران وارد می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم به این روند ادامه دهیم در حالی که گاز موجود در میادین نفتی خود را می‌سوزانیم.

عبدالغنی افزود: بیشتر گازی که در دسترس ما است، به شکل گاز همراه(نوعی گاز طبیعی) بوده که محصول تولید نفت خام است.

او همچنین مطرح کرد: عراق به موجب توافقنامه پاریس ملزم به بهره برداری کامل از گاز و توقف سوزاندن گاز مشعل تا سال ۲۰۳۰ است.

وزیر نفت عراق در این گفت‌وگو ابراز تاسف کرد که عراق مقادیر زیادی گاز می‌سوزاند در حالی که بغداد به واردات گازی از تهران برای نیازهایش در زمینه تولید برق ادامه می‌دهد.

وزیر نفت عراق تاکید کرد که «طی ۵ الی ۷ سال آینده ما به خودکفایی در گاز می رسیم و چه بسا مازاد گاز وجود داشته باشد.» ( ایسنا ).

عدم پرداخت مطالبات گازی ایران

وزیر نفت عراق در حالی این سخنان را مطرح کرده است که این کشور به بهانه تحریم‌ها، مطالبات گازی ایران را نمی‌پردازد.

چندی پیش، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: بدهی‌های گاز به ایران که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است، دلیل کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده و پیگیری‌ها برای یافتن راه‌حل نهایی برای پرداخت بدهی‌ها توسط دولتِ السودانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه توقف ۱۰ میلیون متر مکعبی صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی عراق نیز غافلگیر کننده بوده است، گفت: در نتیجه کاهش واردات گاز ایران تولید برق به اندازه پنج هزار مگاوات کاهش داشته است (دیده بان ایران).

اتاق بازرگانی در جدیدترین گزارش خود در مورد تجارت خارجی ایران اعلام کرده است که در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، عراق با ۱.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم واردات از ایران قرار داشته است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، گزارش آلمان چهارمین شریک تجاری ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.