کد مطلب: ۳۷۵۳۲۷

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

نسخه‌ای برای تولید خودروی باکیفیت

نسخه‌ای برای تولید خودروی باکیفیت

رضا انصاری گفت: تا زمانی که ساختار مالکیت بنگاه‌های خودروسازی کشور اصلاح نشود به هیچ عنوان تولید خودروی رقابتی با میزان کیفیت و تکنولوژی بالا نخواهیم داشت.

به گزارش تجارت‌نیو ز، طبق اعلام مقامات بخش قطعه‌سازان کشور 150 هزار خودرو ناقص به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان دپو شده است که به گفته کارشناسان بازار خودرو، کمبود قطعه باعث دپوی این تعداد خودرو در انبار خودروسازان شده است و به همین جهت مردم نمی‌توانند به موقع خودروهای ثبت نام شده خود را از خودروسازان تحویل بگیرند.

به گفته فعالان بازار خودرو، یکی از دلایل کمبود قطعات خودرو این است که قطعه‌سازان می‌گویند تا زمانی که خودروسازان بدهی خود را کامل با ما تسویه نکنند، اقدام به عرضه محصولات برای تکمیل خودروها نخواهیم کرد که دبیر انجمن قطعه‌سازان بدهی واقعی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

دومین دلیل کمبود قطعات در بازار دپوی کانتینر قطعات خودرو در گمرک اعلام شده است. سال گذشته ۱۰ هزار کانتینر قطعات خودرو در گمرکات کشور دپو بود که از این تعداد سه هزار کانتینر مربوط به خودروسازان بوده که دو هزار کانتینر قطعات خودرو ترخیص شد که هزار کانتینر دیگر هنوز ترخیص نشده است. همچنین هفت هزار کانتینر برای بخش لوازم یدکی بازار است که بخش زیادی از این قطعات همچنان در گمرک دپو است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود اینکه دولت چهار هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بابت بدهی خودروسازان پرداخت کرده، هنوز مشکل کمبود قطعات خودرو در بازار حل نشده است؟

رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم بخش قابل توجهی از این آشفته‌ بازاری که در حال حاضر در بازار خودرو مشاهده می‌شود به دلیل سوء‌مدیریت وزارت صنعت است که نمی‌تواند نقش نظارتی و حاکمیتی خود را بر خودروسازان اعمل کند و بخش دیگر هم مربوط به شرایط تحریمی کشور است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از اینکه بازار خودرو در این شرایط بحرانی قرار گیرد مدیران وزارت صنعت و مدیران بنگاه‌های خودروسازی کشور اطلاع داشتند که قرار است صنعت خودروسازی کشور با این بحران مواجه شود، اما هیچ نوع آینده اندیشی از قبل برای پیشگیری از این وضعیت انجام ندادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم بنگاه‌های خودروسازی در ایجاد این شرایط آشفته در بازارخودرو نقش موثری داشته‌اند، زیرا خودروسازان از ابتدای سال گذشته به دنبال افزایش قیمت‌ها بودند، اما چون نتوانستند با فشارهایی که اعمال کردند به اهدافشان برسند به ویژه کمیسیون صنایع مجلس در مقابل افزایش قیمت‌ خودرو مقاومت کرد و مخالف بود، اقدام به عرضه کم خودرو در بازار کردند که این اقدام باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد و خود به خود خودروسازان همه را تسلیم خود کردند تا اینکه قرار بر این شد پنج درصد کمتر از قیمت در حاشیه بازار محصولات خود را بفروشند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بر این بود که سیاست‌ فروش محصولات خودروسازان پنج درصد کمتر از قیمت در حاشیه بازار منجر به توازن و تعادل در بازار و همچنین به مرور زمان باعث کاهش قیمت‌ها شود، اما این سیاست بیشتر باعث افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به راهکارهای کوتاه‌‌مدت برای خروج بازار خودرو از این شرایط بحرانی، افزود: راهکار اول این است که ضرورت دارد دولت و مجلس و سایر نهادهای ذیربط شرایطی فراهم کنند تا تولید در شرکت‌های خودروسازی‌ افزایش پیدا کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به منظور افزایش تولید خودرو تامین نقدینگی ارجحیت دارد، بنابراین معتقدم دولت و بانک مرکزی باید شرایط تامین نقدینگی برای قطعه‌سازان را فراهم کنند تا تولید خودرو در کشور افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین دومین راهکار این است که بانک مرکزی باید کمک کند تا شرایط واردات خودرو با ارز منشا خارجی فراهم شود، زیرا معتقدم بانک مرکزی بیهوده مخالفت و مقاومت می‌کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر واردات خودروهای خارجی با ارز منشا خارجی آزاد شود بدون شک این راهکار در ایجاد تعادل در بازار خودرو موثر خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به طور کلی تا زمانی که ساختار مالکیت بنگاه‌های خودروسازی کشور اصلاح نشود به هیچ عنوان صنعت خودروسازی به معنای واقعی یعنی تولید خودروی رقابتی با میزان کیفیت و تکنولوژی بالا نخواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.