کد مطلب: ۶۲۹۴۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تولید زعفران ۶۰ درصد کاهش یافت! / بسته‌بندی زعفران با برندهای عربی واقعیت ندارد

تولید زعفران ۶۰ درصد کاهش یافت! / بسته‌بندی زعفران با برندهای عربی واقعیت ندارد

تولید زعفران ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران با اعلام این خبر گفت: صادرات زعفران نیز به دلیل کاهش تولید این محصول حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خشکسالی در ایران کاهش تولید طلای سرخ را به همراه داشت. همین کاهش تولید زعفران، قیمت آن را به شکل قابل توجهی بالا برد.

در این زمینه نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران از کاهش صادرات زعفران خبر داد و گفت: به دلیل افزایش قیمت زعفران برخی از خریداران خارجی فکر می‌کردند علت این گرانی‌ها یک نوع بازی‌ برای گران‌فروشی این کالاست. در واقع این افزایش قیمت برای آن‌ها قابل هضم نبود.

غلامرضا میری به تجارت‌نیوز توضیح داد: خشکسالی و کاهش تولید شوک عجیبی به بازار زعفران وارد کرد. به طوری که قیمت زعفران نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و پذیرش این مقدار افزایش قیمت برای مشتری‌های خارجی مشکل بود.

او اظهار کرد: زمانی این افزایش قیمت برای مشتری‌های صادراتی قابل درک شد که بازارهای جهانی هم کاهش چشمگیر تولید زعفران را تائید کردند. همین افزایش قیمت در نهایت باعث کاهش صادرات زعفران شد.

میری با اشاره به چالش‌های پیش‌روی صادرات و تولید زعفران بیان کرد: صادرات زعفران کماکان ادامه‌ دارد. به‌رغم اینکه برخی کالاهای کشاورزی و صنعتی بدون درج برند ایران به بازارهای جهانی صادر می‌شود، اما زعفران به دلیل استانداردهای اجباری اعمال شده باید با شناسنامه و درج نام ایران به بازارهای بین‌المللی صادر شود.

وی ادامه داد: این محصول به ۶۷ کشور جهان صادر می‌شود و تا پایان دی ماه حدود ۲۲۱ تن زعفران به نقاط مختلف صادر شد.

صادرات زعفران با نام دیگر کشورها واقعیت دارد؟

میری یادآور شد: امسال برای تولید زعفران هزار تن ظرفیت بسته‌بندی ایجاد کردیم تا در کشورهای اروپایی زعفران به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. هرچند برخی می‌گویند بسته‌بندی برخی کالاها از جمله زعفران در کشورهای دیگر تغییر و با نام برخی کشورهای عربی به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود، اما این مساله واقعیت ندارد.

او ادامه داد: علت این است که ایران براساس سلیقه مشتری زعفران را بسته‌بندی می‌کند. برخی کشورها زعفران را برای مصرف دارویی و برخی دیگر برای مصرف آرایشی و خوراکی استفاده می‌کنند.

گرچه زعفران جزو معدود صنایعی است که در شرایط تحریم‌ مصون باقی ماند و در کشورهای دیگر بسته‌بندی آن تغییر پیدا نمی‌کند، اما اخیرا قاچاق پیاز آن به کشورهای عربی جنجال‌ساز شد. برخی فعالان بازار می‌گویند علت کاهش صادرات و البته تولید زعفران نیز قاچاق پیاز آن به کشورهای همسایه است.

برای مطالعه بیشتر قیمت زعفران در سال ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زعفران ها رو بریزید تو چایی خودتون بخورید کسی نمیخره تعجب میکنم فکر می‌کنن هرچی گران تر کنن بازم مشتری هست به دروغ هم میگن ضرر میکنیم همش دروغه