کد مطلب: ۶۴۰۱۹۶

تولید نفت ایران به رکورد ۳.۹ میلیون بشکه رسید

تولید نفت ایران به رکورد ۳.۹ میلیون بشکه رسید

چند روز پیش وزیر نفت از بالاترین رکورد درآمدی و صادراتی صنعت نفت در ایام تحریم خبر داد، روزهای خوش برای طلای سیاه در راه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا ، بر اساس آخرین اعلام امروز ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب و ظرفیت تولید نفت ایران نزدیک به ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است و همه آن از سوی متخصصان، کارکنان و شرکت‌های توانمند داخلی انجام می‌شود.

چشم‌انداز ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت در سال ۱۴۰۱

در این بین چشم‌انداز ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت خام در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته و آنطور که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده یکی از اولویت‌های جمع‌آوری گازهای مشعل میدان‌های غرب کارون، آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و بخشی از میدان دارخوین تا پایان نیمه نخست امسال است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکیدهای ویژه‌ای بر توسعه و استفاده حداکثری از میدان‌های مشترک دریایی و خشکی داشته که مورد تأیید رییس‌جمهوری و وزیر نفت است، افزود: چشم‌انداز تولید از منطقه غرب کارون حدود یک میلیون بشکه نفت خام در روز بوده که عمده آن از میدان‌های مشترک است. در مجموع در غرب کارون رقم سرمایه‌گذاری مورد نیاز به‌منظور توسعه اولیه ۱۲ میلیارد دلار بودهکه ۸ میلیارد دلار آن حداقل برای میدان‌های مشترک است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه‌های مشترک در سال ۱۴۰۱ می‌توان به شتاب‌بخشی به توسعه میدان آزادگان جنوبی و تعیین تکلیف قرارداد فاز دوم میدان مشترک یادآوران با ارزش‌ ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اشاره کرد، همچنین توسعه یکپارچه فازهای دوم آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی که حدود ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد اولویت ما توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک است.

به گفته وی، هیچگونه منعی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی وجود ندارد اما اولویت ما استفاده از شرکت‌های داخلی است.

افزایش ۲.۵ برابری وصول درآمدهای نفتی

جواد اوجی وزیر نفت نیز به تازگی اعلام کرد به‌دنبال برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات خوبی که انجام شده است و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، چه در دوران جنگ که فشارهای دشمن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناموفق بودند و چه در این دوران که به قول خودشان تحریم‌های فلج‌کننده را آغاز کردند، به همت کارکنان وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها و حتی نیروهای مسلح که بسیار کمک بودند، صادرات نفت ایران افزایش یافت.

وی افزود: چند وقت پیش هم با برادران عزیزم در نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه و نیروی دریایی مطرح کردم که بحث بازاریابی، خرید، فروش و امضای قراردادهای نفت و گاز و میعانات گازی تمام و کمال به‌عهده ما و بحث امنیت دریا و رساندن نفتکش‌ها به مقاصد به‌عهده شما باشد که الحق و الانصاف این نیروها به‌خوبی ظاهر شدند و دشمن را مأیوس و ناامید کردند.

وزیر نفت با اشاره به بررسی و مطالعات وزارت نفت برای بازاریابی مشتریان تازه اظهار کرد: در این زمینه از همه ظرفیت‌های داخل و خارج استفاده کردیم و تنوعی هم به قراردادهایمان دادیم. این مشتریان پایدار هستند، تاحدودی می‌توان گفت از آنجا که این مشتریان خود صاحب پالایشگاه هستند، فروش به آنها مستمر است، این بازار خوشبختانه روزبه روز همچنان به تنوع خود در همه محصولات از صادرات نفت خام، میعانات گازی گرفته تا فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ادامه می‌دهد.

اوجی ادامه داد: وصول درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی، صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به پارسال (۱۳۹۹) ۲.۵ برابر شده و خالص گاز طبیعی صادراتی هم بیش از پارسال بوده، ما همچنان از نظر حجمی نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته‌ایم که رقم آن خیره‌کننده است، افزایش قیمت‌های جهانی هم به افزایش درآمدهای نفتی کمک کرد.

اوضاع امیدوار کننده است

مرتضی بهروز فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به وضعیت فعلی ایران در بازار انرژی گفت: در حال حاضر شرایط در جهان به گونه ای بوده که مصرف و تقاضای جهانی به قبل از شرایط کرونا برگشته است و کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس نیز در طول دو سال گذشته به دلیل عدم سرمایه گذاری عملا امکان افزایش تولید را ندارند و شرایط به گونه ای بوده که اگر بحران اوکراین نیز درنظر نگیریم امکان ورود ایران به بازار بدون آنکه تاثیر محسوسی بر قیمت ها بگذارد باتوجه به اینکه قیمت ها قبل از بحران نیز بالا بود، شرایط بسیار مناسبی است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل مقایسه با یک سال گذشته نیست، گفت: قطعا ورود ایران به بازار در زمان حاضر بسیار بی دردسر تر از گذشته است، عملا حمله روسیه به اوکراین تغییری از نظر فیزیکی بر صادرات گاز این کشور ایجاد نکرده و روسیه سیاست های تحمیلی که بر ایران وجود داشت را بر دوش گرفته به طور مثال قیمت های آن دچار تغییراتی شده است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه نفت روسیه روی دریا مانده و خریداری برای آن وجود نداشته باشد، منتشر نشده است و در این میان نیز شرکت های کوچکی وجو دارند که حاضر هستند با قیمت پایین تری نفت را از کشورهای دیگر خریداری کنند، البته که روسیه هنوز تحت تحریم ۱۰۰ درصدی قرار نگرفته و شرایط برای او متفاوت است.

بهروزی فر با بیان اینکه در مجموع شرایط فعلی مناسب ترین موقعیت برای ورود ایران به بازار نفت است و باید شرایط فعلی را غنیمت شمرد، گفت: من بعید می دانم که مساله روسیه و اوکراین عمیق تر از حال حاضر شود و در این شرایط صادرات نفت و گاز چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و پیش بینی من این است که قیمت ها نیز در سال ۲۰۲۲ به حدود ۷۵ تا ۸۵ دلار برسد.

وی با بیان اینکه اگر انتظار داشته باشیم که برای سال ۲۰۲۲ قیمت ها ۱۳۰ دلار رباشد، در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد، دور از ذهن است، گفت: در شرایط فعلی تنها کشوری که می‌تواند به ظرفیت های قبل خود بازگردد، ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اسمش فقط صنعت ملی نفت هست وگرنه مردم هیچ سهمی در نفت ندارند با این همه ثروت ولی بدبخت زندگی میکنیم…

  • ناشناس

    خب با این همه درآمد چرا نیم میلیون دلار در سال به بودجه رتبه بندی معلمین اضافه نمیشه که مرتب از کمبود بودجه صحبت میشه. پس پول نفت میاد سر سفره مردم کوووووو؟؟

  • ناشناس

    اضافه برداشتهای کشورهای همسایه از میادین مشترک گازی ونفتی را جبران کنید تا حالا چقدر سهم هرایرانی از این میادین به تاراج رفته است ؟

  • امید زارعی

    چیش به مردم میرسه

  • ناشناس

    بخدافقط درزمینهای کشاورزی ما ده چاه فعال است چه نفت بشگه ای ۴۰ باشه یا۱۲۰ همینه

  • ناشناس

    خوش به حال کارمندان وزارت نفت و پزشکان ، بقیه مردم هم که هیچ…

  • حافظ

    جنگ اوکراین دلیل صادرات نفت بیشتر است چونکه تحریم ها روسیه قیمت ها را بالا برده وآمریکا شل گرفته تا قیمت ها کنترل شود ولی ما ملت چه بالا بره چه پایین بیاید همان‌گونه باید با گرانی سرکنیم

  • ناشناس

    کی گفته که پول نفت باید بیاد روی سفره مردم . اگر میخوایم جهان سومی فکر کنیم پس عقب افتاده هستیم . ایران هیچ راهی نداره که پول نفت رو روی زیر ساخت ها بیاره و سرمایه گذاری کنه
    اینم نفتم تموم میشه بالخره خلاصه گیره سفره مردم نباشیم . از طرفی اگر به سفره است خوده استان های بوشهر و خوزستان خودشون محروم هستند درحالیکه عمده نفت و گاز از اون مناطق است ؟ کمی به فکر شکم خودمون نباشیم همش … ما هیچ راه ای نداریم جز توسعه کشور در زیر ساخت ، کریددر ها را اندازی بشه ، صادرات افزایش پیدا کنه ، خام فروشی کم بشه بجاش ارزش افزوده تولید بشه … ایران باید فرهنگ نفتی رو از شر خودش خلاص کنه وگرنه هممون بدبخت تر خواهیم شدو بدتر از امروز و جنگ خواهد شد .
    کشورهای نفتی چیزی جز گول زدن خودشون نداشتند و هر کشوری که فرهنگ نفتی رو حفظ کنه مردمش بیعار تر خواهد شد.