کد مطلب: ۴۲۷۲۹۰

کروز با استفاده از تجهیزات های‌تک و کیفیت بسیار بالا در تولید چراغ، نیاز خودروسازان را تامین می‌کند

کروز با استفاده از تجهیزات های‌تک و کیفیت بسیار بالا در تولید چراغ، نیاز خودروسازان را تامین می‌کند

شرکت صنایع تولیدی کروز بیش از 10 سال است که فعالیت تولید چراغ را به سبد محصولات خود افزوده و در سال‌های اخیر کلیه چراغ های تولیدی خود را با استفاده از نوین‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی، تولید و بومی‌سازی کرده است که در تامین نیاز خودروسازان نقش به‌سزایی دارد.

چراغ خودرو یکی از اجزای مهم در خودرو به شمار می‌رود که نه تنها وظیفه تامین روشنایی را بر عهده دارد، بلکه نقش به‌سزایی در ایمنی و زیبایی‌آفرینی در خودرو را نیز ایفا می‌کند. دو خودروساز بزرگ کشور به طور متوسط سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو تولید می‌کنند و نیاز سالانه آن‌ها در تولید و خدمات پس از فروش بیش از 15 میلیون چراغ است. شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین شرکت قطعه‌سازی کشور بیش از 10 سال است که فعالیت تولید چراغ را به سبد محصولات خود افزوده و در سال‌های اخیر کلیه چراغ های تولیدی خود را با استفاده از نوین‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی، تولید و بومی‌سازی کرده است که در تامین نیاز خودروسازان نقش به‌سزایی دارد.

سعید اسماعیلی، مدیر ارشد خط گروه چراغ شرکت صنایع تولیدی کروز درخصوص انواع قطعات تشکیل‌دهنده چراغ گفت: چراغ‌های جلو و عقب خودرو از حدود 30 قطعه متفاوت تشکیل شده است که هر کدام وظیفه و کارکرد ویژه‌ای دارند. از اتصالات برقی و مکانیکی گرفته تا اقلام پلاستیکی مانند بازتاب‌دهنده‌های نور (رفلکتور)، لنز شفاف، پشت چراغ (هاوزینگ)، بزل تزئینی، درپوش و…، ماژول و بردهای الکترونیکی تامین روشنایی (LEDها)، دسته سیم واسط و کانکتورهای مربوطه، تنظیم کننده برقی و مکانیکی سطح نور چراغ، قطعات استانداردی مانند فنر، پیچ، لامپ، قطعات دایکستی و … که قرارگرفتن هرکدام از این قطعات درون این مجموعه، لازمه طراحی و مهندسی حرفه‌ای است.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت استانداردهای چراغ در کسب 85 استاندارد ملی اظهار کرد: طراحی چراغ با نرم‌افزارهای ویژه ASAP با تکنولوژی FEM در واقع تلفیق معماری نور و رنگ در جدال با حرارت و گرمای زیاد داخل چراغ است. همچنین در کسب 85 استاندارد ملی اجباری خودرو، بالغ بر 17 مورد آن مربوط به انواع چراغ های خودرو بوده که این نشان‌دهنده اهمیت و نقش چراغ در ایمنی و آسایش خودرو است.

مدیر ارشد گروه چراغ در کروز با اشاره به اینکه این بنگاه اقتصادی در زمان تحریم‌ها به بومی‌سازی محصولات خود دست یافته، بیان کرد: با شروع تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و قطع همکاری بسیاری از شرکای تجاری، شرکت کروز این تحریم را برای خود غنیمت شمرده و آن را به یک فرصت تبدیل کرده که منجر به داخلی‌سازی بسیاری از محصولات از جمله چراغ شده است. کروز در شرایط تحریم‌ها و التهابات ارزی سال گذشته توانست با اتکا به دانش و تخصص مهندسان و نخبگان کشور از این چالش عبور کند و میزان تولیدات و کیفیت محصولات خود را با داخلی‌سازی آنها افزایش دهد.

اسماعیلی با اشاره به داخلی‌سازی صددرصدی چراغ توسط کروز تصریح کرد: همان‌طور که یاد شد چراغ از قطعات متعددی تشکیل شده که در این زمینه با داخلی‌سازی ماشین‌آلات، جیگ‌ها و فیکسچرها توسط بخش تکنولوژی تولید کروز، عوامل اصلی در ساخت چراغ مانند تزریقات پلاستیکی،BMS ، دایکست، لاک‌زنی، پوشش‌دهی آلومینیوم، مونتاژ، اکثریت مواد پلاستیکی، بردها و ماژول‌های الکترونیکی، دسته سیم‌ها و لامپ‌گیرها، اقلام فلزی و استانداردی و… توسط این شرکت بومی‌سازی شده است.

وی در خصوص تامین چراغ خودروسازهای کشور اظهار کرد: کروز در تامین گستره عظیمی از چراغ خودروهای داخلی ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن نقش به‌سزایی دارد و یکی از تامین‌کننده‌های اصلی نیازهای صنعت خودروسازی کشور در این خصوص است. انواع چراغ‌های تولیدی این بنگاه اقتصادی در بازه وسیع خودروهای داخلی از قبیل پژو پارس، 206 و 207 صندوقدار و هاچ‌بک، رانا، سمند، تیبا، ساینا، کوئیک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین این شرکت پروژه طراحی، ساخت قالب‌ها و تولید انواع چراغ‌های مربوطه در خودروهای جدید ایران‌خودرو، سایپا و گروه بهمن از قبیل رانا لوکس، سمند مدل سال، رهام را در دست طراحی و تولید دارد که با کسب استانداردهای نهایی لازم به تولید انبوه خواهند رسید.

مدیر ارشد گروه چراغ در خصوص میزان تولید چراغ در کروز توضیح داد: کروز در فضای 10 هزار متر مربعی که به تولید این قطعه اختصاص داده است، سالانه بیش از 5/3 میلیون چراغ برای خودروسازان و خدمات پس از فروش تولید می‌کند که با توجه به بومی‌سازی این محصول، منجر به کاهش چشم‌گیر ارزبری شده است.

وی با اشاره به انواع چراغ‌های تولیدی در کروز بیان کرد: کروز در سایت 1 و 3 خود بیش از 80 شماره فنی، چراغ تولید می‌کند و با تعمیق داخلی‌سازی قطعات و رسیدن به خودکفایی در ساخت بسیاری از قطعات های‌تک و پیشرفته خودرو موجب کاهش واردات شده و آنها را با همان کیفیت و قیمت ارزان‌تر به تولید انبوه رسانده است.

اسماعیلی در خصوص میزان کیفیت نسبی این قطعه گفت: مواد اولیه مورد استفاده در تولید چراغ‌های کروز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که همراه با ماشین‌آلات نوین و پیشرفته کره‌ای با معیارهای جهانی، منجر به افزایش کیفیت این محصول شده است. علاوه بر آن میزان کیفیت و مواد مصرفی به‌کار برده شده در چراغ‌های تولیدی کروز که تحویل خودروسازان می‌شوند با چراغ‌هایی که در سطح کشور توسط نمایندگی‌های این شرکت به فروش می‌رسند، یکسان هستند.

وی ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده در تولید چراغ‌ها با تکنولوژی جدید، های‌تک و نیمه‌رباتیک هستند. علاوه بر آن سالن تولید این قطعه مجهز به اتاق تمیز با فیلترهای هپا است که توانایی جذب حتی ذرات کوچکتر از 3 میکرون را دارد و در آن از کوره‌های مادون قرمز، ماورای بنفش و ربات‌های لاک‌زنی، چسب‌کاری شش محوره و همچنین تکنولوژی نوین آبکاری در خلا پلاسما استفاده شده که سبب افزایش کیفی و حذف ذرات معلق بر سطح و داخل چراغ‌ها می‌شود.

اسماعیلی به توضیح انواع چراغ در خودرو پرداخت و گفت: در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغ‌های گوناگون و متعددی استفاده شده است که هر کدام از این چراغ‌ها به منظور خاصی در بدنه بیرونی خودرو و یا داخل کابین و صندوق نصب می‌شوند.

مدیر ارشد خط چراغ کروز ادامه داد: از جمله چراغ‌های روی بدنه خودرو که توسط کروز تولید می‌شوند می‌توان به چراغ‌های ترکیبی جلو متشکل از نور پائین، بالا، راهنما و موقعیت جلو، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ های ترکیبی خطر عقب متشکل از چراغ‌های ترمز، دنده عقب، راهنما، موقعیت عقب، مه‌شکن عقب و شبرنگ، چراغ روشنایی روز، چراغ سوم ترمز، چراغ پلاک خودرو و چراغ جانبی راهنما بر روی آینه بیرونی اشاره کرد، همچنین چراغ‌های داخل خودرو به چراغ سقف، نقشه خوان، داخل داشبورد، داخل صندوق و بین درب تقسیم می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به سهم 40 درصدی کروز در تامین چراغ ایران‌خودرو و سایپا اظهار کرد: دو کارخانه اصلی خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو تولید می‌کنند و نیاز سالانه آنها در تولید، خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی بیش از 15 میلیون چراغ است که کروز سهم 40 درصدی دو خودروساز بزرگ کشور و 25 تا 30 درصدی بازار لوازم یدکی در تامین چراغ را به عهده دارد.

وی در خصوص تست‌های انجام شده بر روی چراغ‌های تولیدی قبل از تحویل به خودروسازان و ورود به بازار گفت: بر روی همه چراغ‌ها پس از تولید دو تست کنترل روشنایی نور و نفوذ آب صورت می گیرد و سپس تحویل بازار می‌شود که نشان‌دهنده کیفیت بالای این محصول است.

اسماعیلی ادامه داد: این شرکت مجهز به آزمایشگاه تخصص اکرودیته 17025 چراغ بوده که بالغ بر 95 درصد آزمون‌های مورد نیاز استانداردهای کیا و پژو را انجام می‌دهد و همچنین مجهز به اتاق تاریک و آزمایشگاه بسیار پیشرفته گونیومتری نورسنجی و رنگ‌سنجی همه چراغ‌ها با لامپ‌های اتالون استاندارد است که توانسته به عنوان پیشگام در این صنعت، نه تنها تاییدیه توف آلمان را کسب کند، بلکه اکرودیته اداره استاندارد، آزمایشگاه ایتراک و خودروسازها را نیز اخذ کرده است. این شرکت همچنین به عنوان شرکت پیشتاز، موفق به اخذ و حک نشان استاندارد ملی در انواع چراغ‌های تولیدی خود شده است.

وی با بیان اینکه خودروسازها پس از تولید یک محصول به بازنگری و تغییر چهره آن می‌پردازند که نتیجه آن نیاز به چراغ‌های نوین است، گفت: یکی از چالش‌های صنعت چراغ‌سازی در کشور تنوع تولیدات است، چرا که هر چند سال یک بار خودروسازان به بازنگری و تغییر چهره (فیس لیفت) خودرو می‌پردازند که در آن پلت‌فرم یکسان بوده اما ظاهر جلو و عقب خودرو تغییر کرده و تغییر چراغ‌ها اولین استراژی آنها است. در اصل برای این تغییرات نیازمند طراحی نوین در چراغ‌ها است که یکی از نقاط قوت این شرکت، تیم قوی در طراحی و مهندسی داخلی بوده که با همکاری نزدیک مراکز تحقیقات خودروسازان، منجر به بروز شدن طراحی‌ها در حوزه چراغ‌سازی با تکنولوژی‌های روز دنیا شده است.

اسماعیلی افزود: بالغ بر 85% از طراحی و ساخت چراغ‌های مورد نیاز خودروسازان در 5 سال گذشته را این شرکت انجام داده است که تکنولوژی چراغ روشنایی روز و استفاده از تکنولوژی‌های LED، میله‌های نوری GLB و سطوح نوری GLS با همکاری این شرکت بومی‌سازی شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کروز در آینده‌ای نزدیک به نسل جدید چراغ‌های جلو تمام LED و فناوری‌های هوشمند ماتریس در چراغ‌های داخلی دست یابد تا ارمغان آسایش و ایمنی بیشتری به مصرف کننده و مشتری داده شود و فاصله تکنولوژیکی داخلی با چراغ‌سازهای بین‌المللی کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.