کد مطلب: ۶۲۵۶۴۳

چگونه از سنگ محصولی استراتژیک و پرسود تولید می‌شود؟

چگونه از سنگ محصولی استراتژیک و پرسود تولید می‌شود؟

در دنیای امروزی صنعت، تکنولوژی‌ها مرتب در حال نوآوری هستند و صنعت را شگفت‌زده می کنند. یکی از این موارد تولید کاغذ از سنگ است.

در دنیای امروزی صنعت، تکنولوژی ها مرتب در حال نوآوری هستند و صنعت را شگفت زده می کنند. بسیاری از این تکنولوژی ها کارهای محال را ممکن و در عین حال به حفظ محیط زیست کمک می کنند. یکی از آنها تولید کاغذ از سنگ می باشد یعنی روشی که در آن برای تولید کاغذ، آبی مصرف و درختی بریده نمی شود ! و از سنگ آهک به جای درخت می توان کاغذ تولید کرد.

آیا کشور ما با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود کاغذ به این تکنولوژی و صنعت نیازمند نیست؟

کاغذ یکی از اقلام حساس صنعتی در ایران است که از لحاظ اقتصادی (درآمدی)، اجتماعی و سیاسی (اشتغال) و فرهنگی (مطالعه) بسیار اهمیت دارد. شرایط آب و هوایی خشک، محدودیت آب، سطح پوشش کم جنگلی و سرمایه‌گذاری بالا سبب گشته تا تولید کاغذ در ایران شرایط مطلوب را پیدا نکند. در مقابل، تکنولوژی جدید می تواند محصولی که اصطلاحاً به آن کاغذ سنگی می گویند را بدون نیاز به آب و درخت و با سرمایه بسیار کمتر تولید کند.

04

مواد اولیه

با توجه به منابع و معادن بسیار غنی سنگ‌آهک و مواد اولیه مورد نیاز در ایران و قیمت پایین آنها بسیار منطقی و اقتصادی است که این صنعت در کشور با استفاده از تکنولوژی به روز و مناسب راه اندازی و توسعه یابد تا علاوه بر کمک به تولید کاغذ و رفع نیاز بازار داخلی نیاز کشورهای همسایه مرتفع و سبب ورود ارز به کشور شود.

هزینه تولید

هزینه تولید این نوع کاغذ در ایران نسبت به کشورهای اصلی تولیدکننده مانند چین ۳۰ درصد پایین تر می باشد و این موضوع تضمین کننده این صنعت است. همچنین در صورت بهره وری از تکنولوژی مناسب قیمت تمام شده کاغذ سنگی در انواع مختلف حدود ۱۵ درصد از هزینه تولید کاغذ سلولزی در ایران پایین تر خواهد بود. بنابراین در صورت استفاده از ماشین آلات مناسب از صاحب تکنولوژی که کیفیت مطلوب کاغذ را تضمین می کند (وزن و شکل مشابه کاغذهای سلولزی) میتوان نیاز کشور را بدون تخریب جنگل ها و مصرف آب برطرف کرد و همچنین به دلیل هزینه تولید پایین به سود مورد انتظار دست یافت. برنامه های توسعه و حمایتی کشورهای صنعتی و تولیدی مانند آلمان، آمریکا، ژاپن، استرالیا، پرتغال، ترکیه، هند، تایوان و چین دلیل دیگری برای اثبات استفاده از این صنعت می باشد.

05

توسعه جهانی

تا به امروز چند شرکت در کشور نسبت به راه اندازی این صنعت اقدام نموده اند اما متأسفانه انتخاب ماشین آلات از سازندگانی بوده است که از فناوری مطلوب ( بلوئینگ و رولینگ ) برخوردار نبوده اند در نتیجه امکان تولید کاغذهای سبک که نیاز بازار است را ندارند. این شرایط بهانه ای شده است برای برخی از افراد که تمایلی به پا گرفتن این صنعت در کشور نداشته و از این موضوع به نفع منافع شخصی خود سوء استفاده می کنند و با اطلاع رسانی اشتباه چه سهواً و چه عمداً آدرس اشتباه داده تا از توسعه این صنعت و تکنولوژی که در تمام دنیا در حال رشد می باشد جلوگیری کنند در صورتی که موج این صنعت به دلیل حفاظت محیط زیست به قدری بزرگ و تواناست که دیر یا زود جایگاه خود را در کشور باز خواهد کرد. گویی این اتفاق نسخه درمانی برای کشور ماست.

بیائید از خاک ثروت تولید کنیم. از قطع درختان جلوگیری و به رفع بحران آب کمک کنیم. بیائید از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کرده و مانع از خروج ارز برای واردات شویم. بیائید مصرف سرانه کاغذ کشور را افزایش داده و سبب رشد فرهنگ و اقتصاد شویم.

تغییر تدبیر انسانهای خردمند است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.