کد مطلب: ۶۷۰۷۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

منظور از تک سهم در بورس چیست؟/ روی یک سهم متمرکز شویم؟

منظور از تک سهم در بورس چیست؟/ روی یک سهم متمرکز شویم؟

تعریف‌هایی متعددی از سهام و گروه‌های موجود در بازار سرمایه وجود دارد اما تک سهم‌ها از دو معنای مختلف تشکیل شده و سهامداران در زمان پیش‌بینی روند بورس باید به این نکته توجه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان بازار سرمایه به صورت هفتگی پیش‌بینی‌هایی برای تجارت‌نیوز انجام می‌دهند و در این پیش‌بینی‌ها گروه یا سهام خاصی را به عنوان گروه پیشروی بازار انتخاب می‌کنند. در چند هفته اخیر اغلب پیش‌بینی‌ها منفی است. کارشناسان بر اساس همین روند عقیده دارند تنها تک سهم‌ها می‌توانند در بازار مثبت شود.

منظور از تک سهم در اینجا خرید یک سهم خاص از گروه خاص است و تمامی سهام یک گروه نمی‌توانند پیش‌روی بازار سرمایه باشند.

تک سهم چیست؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تک سهم گفت: ممکن است به نظر برسد منظور از این اصطلاح، تک سهم شدن یک فرد روی سبد معاملاتی و پرتفوی آن باشد. به این معنا که فردی با دارایی که در بازار سرمایه دارد، تصمیم می‌گیرد که یک سهم خاص را فقط داشته باشد و اصطلاحا به آن می‌گویند، طرف تک سهم شده است. یعنی او تنها روی یک سهم کار می‌کند و سرمایه خود را روی همان مورد متمرکز کرده است.

وی اظهار کرد: با وجود این، در پیش‌بینی‌های هفتگی که توسط کارشناسان انجام می‌شود تک سهم شدن کمی متفاوت است. این پیش‌بینی تک سهم یعنی هفته آینده چه سهامی پیش‌رو هستند و چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد.

الیاس‌کردی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم یک گروه نسبت به گروه خاص دیگری برتری دارد. یعنی برای مثال احتمال رشد گروه خودرو نسبت به سایر گروه‌ها در هفته‌های آینده به علت خبر، تحلیل یا اتفاقات از سایر گروه‌ها بیشتر است. یا گروه سیمان یا بانکی شرایط بهتری دارد. پس در حقیقت گفته‌ایم، یک گروه خاص شرایط بهتری را نسبت به گروه‌های دیگر بازار سرمایه در پیش رو دارد.

رشد سهام بورس

وی تشریح کرد: حال این سهم می‌تواند در تابلوی بورس یا فرابورس باشد. مهم این است که یک گروه یا سهم خاص طی هفته آینده روند صعودی به خود می‌گیرد. ولی زمانی که می‌گوییم تک سهم یا تک سهم‌ها، منظور تحلیلگر این است که احتمالا در هفته آینده یک یا دو سهم شرایط بهتری داشته باشند. یعنی به صورت واضح می‌گویند که من نمی‌دانم کدام گروه شرایط بهتری دارند و اگر بازار باشد حداقل چند سهم مثبت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش‌بینی متعادل کارشناسان گفت: زمانی یک کارشناس می‌گوید متعادل یعنی گروه یا سهم خاصی در بازار رشد یا نزول چندانی نخواهد کرد. مثلا گروه خودرو ۱۰ درصد در هفته آینده اصلاح می‌کند و قیمت آن پایین می‌رود، ولی مثلا سهم خاور ۱۰ درصد بالا می‌آید.

وی با مثالی دیگر توضیح داد: ممکن است در گروه پالایش، پتروشیمی، سیمانی یا گروه قندی احتمالا سهم‌هایی باشد. پس وقتی راجع به تک سهم‌ها صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که تک سهم شوند، یا یک سهام خاص را بخرند. اما منظور این است که احتمالا یک یا چند سهم مثبت می‌شود.

الیاس‌کردی گفت: یک سری گروه‌هایی در بازار سرمایه داریم که کلا دو نماد را مثلا در آن دارند. مثلا نمادهای یک سری از گروه‌ها در حد سه یا چهار عدد است. راجع‌به آن‌ها هم باز گروه صحبت می‌شود، یعنی ما می‌گوییم فلان گروه ولی در رابطه با تک سهم منظورمان از گروه‌های خاص است.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید تک سهم و چند سهم تو بازار رشد کنه باید این رو متوجه باشیم سهامدار یا سرمایه دار یا سبد گردان … برای محض رضای خدا که وارد باز نمیشن برای سود میان اینقدر آتیش نسوزانید بزارید بازار سرمایه کار خودش بکنه حالا هر کسی دوست داره به سبک خودش سهم بخره بفروشه اینقدر ترمز سر راه نزارید تیتر می‌زنید معاملات مشکوک نمیدونم معاملات عجیب غریب
    چیزی که الان عجیبه اینه قیمت سهام تو بازار از مرز اززندگی گذشتن شدن مفت ولی بازم مشکل وجود داره

  • عربلو

    ۳ سال است بازار سرمایه هر روز منفی و گرانی ها در طی ۳ سال بیش از ۱۰ برابر شده است سرمایه مان را منفی و بی ارزش و نابود کردند

  • ناشناس

    خدایا زندگی ام را در بورس نابود و به زیر صفر و پوچی رساندند بورس یتیم است

  • ناشناس

    بورس کشور و سرمایه مردم را سر بریدن

  • ناشناس

    خدایا بورس و سرمایه ام را نابود کردند

  • ناشناس

    ۳ سال است سرمایه مردم را نیست کردن اسم این کار چیست بورس پلیس می خواهد

  • ناشناس

    سرمایه ام را از ارزش انداختن در طی ۳ سال بورس باعث بیماری مان شده است بیماری افسرده گی و فشار خون و اعصاب و……

  • یا الله

    همه ما اینها را میدانیم , لطفا اشتباهات فاحش خوث را ماست مالی وتوجیه نکنید , نظرات غیر علمی وعرفی و پیش بینی هایتان به درد مغازه ی بقالی ها هم نمیخورد , لطفا بروید سواد بورسی واقتصاد علمی وتحلیلهای فنی را بیاموزید . توجیه پذیری بس است .

  • ناشناس

    باسلام..از ماست ک بر ماست..اخه بنده خدا ،برادرو خواهر من،کی میخواییم متوجه بشیم و بفکر مالمون باشیم ک با جون دادن ذره ذره جمع شده..تا وقتی ک دست دولت تو جیب بورس این بورس خوب شدنی نیست..سرمایه و اینده خودتو اتیش نزن..دولت هیچوقت بفکر منو و تو نیست ..یعنی هیچ ارزشی واس مردمش قایل نیست..موقع نیاز مردم میشن ولی نعمت حرف مفت..واقعا حقمونه اینهمه بلا.

  • علی کرمیان

    ای کاش هرگزواردبورس نمی شدم واین همه فساد رانمی دیدم، نه مدیریتی هست نه نظارتی ، بازدهی سالیانه منفی پنجاه درصدی یک نماد برای مسئولین ذیربط مایه ننگ است ،چه کسی بایدبه اینهارسیدگی بکند ؟!