کد مطلب: ۵۷۱

تک نرخی شدن ارز در سال آینده/تمهیدات لازم برای پرداخت وام ازدواج

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بررسی راهکارهای تأمین منابع بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج جوانان و نرخ ارز در سال آینده را از جمله موارد مورد بحث و بررسی با رئیس بانک مرکزی در جلسه امروز این کمیسیون برشمرد.   وی گفت که طبق پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی، در نیمه دوم سال آینده به سمت

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بررسی راهکارهای تأمین منابع بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج جوانان و نرخ ارز در سال آینده را از جمله موارد مورد بحث و بررسی با رئیس بانک مرکزی در جلسه امروز این کمیسیون برشمرد.

وی گفت که طبق پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی، در نیمه دوم سال آینده به سمت تک‌نرخی شدن ارز می‌رویم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه "در جلسه امروز این کمیسیون، سیف - رئیس کل بانک مرکزی - و رؤسای بانک‌ها حضور داشتند، گفت: یکی از محورهای مورد بحث در این جلسه، موضوع وام‌های ازدواج بود که اکنون بیش از یک میلیون نفر در نوبت دریافت وام هستند ولی متاسفانه بانک‌ها تسهیلات پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: در این جلسه دلیل را جویا شدیم و توضیح دادند که بیش از 105 درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها یعنی معادل حدود 28 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و دیگر امکان پرداخت تسهیلات از این منابع وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست ما در جلسه این بود که برای پرداخت تسهیلات از محل منابع حساب‌های جاری یعنی معادل 82 هزار میلیارد تومان منابع در کشور برای سال 93 استفاده شود و وام‌های ازدواج پرداخت شود.

پورابراهیمی همچنین گفت: مقرر شد که در این رابطه پیگیری‌های لازم توسط کمیسیون صورت گیرد و بانک‌ها نیز کار کارشناسی انجام دهند تا بتوان از منابع جاری بانک‌ها که به صورت منابع رایگان در بخش دولتی است، برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج استفاده شود.

به گفته وی، بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج مجوز قانونی برای برداشت از منابع جاری خود را دارند ولی مشکل، در همکاری است که انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را انجام دهند.

رئیس بانک مرکزی هرگونه افزایش نرخ سود سپرده را منتفی دانست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه، موضوع نرخ سود سپرده‌ها را از جمله موارد مورد بررسی با رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه مطرح کرد که هرگونه افزایش نرخ سود سپرده‌ها منتفی است؛ موضوعی که حتی در شورای پول و اعتبار نیز به آن پرداخته نشده است.

پورابراهیمی ادامه داد: البته آقای سیف به این موضوع اشاره کردند که در عقود مشارکتی، حداقل‌ها یعنی همان 21 درصد تعیین شده است که با توجه به این موضوع درباره نرخ‌ها تعیین تکلیفی انجام نشده و به نظر می‌رسد بانک‌ها باید به شکلی این موضوع را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: اعتراض ما در کمیسیون این بود که نحوه اجرای این موضوع در بانک‌ها با مصوبه شورای پول و اعتبار متفاوت است و به همین دلیل بانک مرکزی باید نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها در مورد میزان سود سپرده‌ها داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرف دیگر، میزان نرخ وامی که بانک‌ها به واحدهای تولیدی می‌دهند، باید مورد نظارت جدی قرار گیرد چون هرگونه افزایش در مورد نرخ سود سپرده‌ها منجر به افزایش نرخ‌های وام بانکی می‌شود.

پورابراهیمی همچنین گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مقرر شد که پیگیری‌های لازم توسط بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها برای افزایش ندادن نرخ سود سپرده‌ها و نرخ وام بانکی انجام شود.

سال آینده تغییراتی در نرخ ارز نخواهیم داشت

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث با رئیس بانک مرکزی را مربوط به نرخ ارز عنوان و اظهار کرد: جمع‌بندی رئیس کل بان مرکزی این بود که تغییراتی در نرخ ارز نخواهیم داشت. پیش‌بینی ایشان این است که در نیمه دوم سال آتی به سمت تک‌نرخی شدن ارز برویم؛ موضوعی که مورد استقبال اعضای کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.

پورابراهیمی افزود: تعبیر رئیس کل بانک مرکزی از نوسانات نرخ ارز این بود که به دلیل التهابات کاذب، نرخ ارز با نوسانات بسیاری روبه‌رو شد و قول مساعد دادند که نرخ ارز را مدیریت کنند و در مورد قانون هدفمندی سعی شود که عدد نرخ ارز به صورت تصویب شده باشد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی این بود که نوسانات شدید نرخ ارز نخواهیم داشت. یعنی نرخ ارز حدود سه هزار تومان یا مقداری کمتر خواهد بود. در مورد تک‌نرخی شدن این بود که اگر صحنه متغیرهای مربوطه مدیریت شود، نیمه دوم سال بتوانیم نرخ ارز را تک‌نرخی یعنی همان نرخ شناور مدیریت شده کنیم.

دولت به زودی لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها را به مجلس ارائه می‌کند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که در جلسه امروز این کمیسیون، در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها بررسی مفصلی صورت گرفت و مقرر شد که به زودی دولت لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها را به مجلس ارائه دهد.-

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.