کد مطلب: ۳۸۰۴۹۱

همتی مطرح کرد:

ثبات اقتصادی هدف اصلی عملیات بازار باز

ثبات اقتصادی هدف اصلی عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه مجازی خود با اشاره به نکاتی درباره عملیات بازار باز، گفت: هدف اصلی، ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد بلندمدت اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: در خصوص عملیات بازار باز چند نکته را توضیح می‌دهم، نکته اول؛ تا به امروز بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه‌های ریسک و تنزیل بود.

وی در ادامه افزود: با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره نکته دوم بیان کرد: بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی نیاز است چون، پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق، هیچ نقدینگی بدون خرید اوراق به بانک‌ها اعطا نخواهد شد.

وی ادامه داد: وجود اوراق شرط لازم این عملیات است، ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست. دولت بر اساس نیاز‌های بودجه‌ای خود و با توجه به وضع چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی خود باید به انتشار اوراق دست بزند.

همتی درخصوص نکته سوم تاکید کرد: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت، هدف‌گذاری و کنترل تورم است. چراکه، تمرکز بر کنترل کل‌های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند.

وی افزود: بدیهی است، هدف این عملیات، اعمال سیاست انبساطی پولی نیست، بلکه تغییر بنیادی کانال انتقال سیاست پولی است. البته، همزمان بانک مرکزی به دنبال سالم سازی ترازنامه بانک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: هدف اصلی، ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد بلندمدت اقتصادی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.