کد مطلب: ۷۱۰۴۴۷

ثبات قیمت آهن در سایه کاهش نرخ دلار

ثبات قیمت آهن در سایه کاهش نرخ دلار

نوسانات نرخ دلار و رسیدن آن به ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان باعث شده است که تولیدکنندگان در بازار آهن قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی بازار آهن امروز، هفدهم مهر۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نوسانات کاهشی نرخ دلار قیمت این اسکناس را به ۳۲ هزار ۱۰۰ تومان رساند و در بازار آهن تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها نرخ محصولاتشان را افزایش می‌دهند.

به نقل از فولادبان با توجه به تاثیر شدید دلار در بازارهای داخلی در این برهه که با رکود اکثر بخش‌ها در بازار جهانی همراه شده و روند مذاکرات نیز متوقف شده بد نیست که به آن بیشتر بپردازیم.

به طوری که به نظر می‌رسد درحال حاضر افزایش قدرت دلار تبدیل به یک شمشیر دو لبه شده است؛ قدرت دلار فروش و درآمد برخی از شرکت‌ها را کاهش داده و برای برخی دیگر تجارت را تقویت کرده است.

افزایش ارزش دلار تا حدی مربوط به اقدامات فدرال رزرو است زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند به کشورهایی که بانک‌های مرکزی آنها برای مهار تورم تهاجمی عمل می‌کنند، پاداش دهند. در ماه سپتامبر، فدرال رزرو برای پنجمین بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داد و نشان داد که احتمال افزایش بیشتر وجود دارد.
به عنوان مثال برای شرکت‌های خارج از ایالات متحده، دلار قوی می‌تواند یک امتیاز برای تجارت محسوب شود، زیرا ارزش بالای دلار آمریکا سبب می‌شود آنها هنگام فروش کالا و خدمات خود به آمریکایی‌ها سود بیشتری کسب کنند.

از سویی دیگر تقابل با تحریم‌ها غربی و روی آوردن ایران به اقتصاد شرق محور و تبادل با اعضای شانگهای نتایج قابل توجهی را رقم زده، به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال میزان واردات ایران از اعضای شانگهای به ۹ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۶.۵ میلیارد دلار بوده، رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم صادرات ایران به کشورهای عضو شانگهای

همچنین در همین مدت نیز حجم صادرات ایران به کشورهای عضو شانگهای به ۱۰ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال ایران تا دور زدن کامل تحریم‌های غربی و ارتزاق کامل از مسیر شانگهای راه زیادی دارد اما دور از دسترس نیست.

در بازارهای جهانی در حال حاضر مهم‌ترین گلوگاه و چالش به بحران انرژی تبدیل شده، ایران و صنعت فولادش نیز از این چالش بی بهره نیست.

به طوری که رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت می‌گوید: این امر موجب رشد پایین بخش معدن در مقایسه با سایر بخش‌های زنجیره فولاد شده است، هرچند امسال تامین انرژی بیشتر از سال گذشته بود ولی چالش افت تقاضا به دلیل سیاست مسکن، تاثیر منفی روی زنجیره فولاد گذاشت.

این در حالی است که وزیر صمت از پنج هزار معدن دولتی که از طریق مزایده به مردم واگذار می‌شود سخن می‌گوید همچنین ایشان اظهار دارد که پنج هزار معدن دولتی با هدف استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در راستای تولید و اشتغال برای نخستین بار به صورت مزایده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ورود بخش خصوصی و بهره برداری و سرمایه گذاری در بخش معادن در دراز مدت می‌تواند تا حدی این کمبود را جبران کند، البته این در شرایطی است که دولت تسهیلات واقعی بده و دستگاه‌های اجرایی دل از زمین‌هاشون بکنن.

در هر صورت فعلا تنها عامل تاثیر گزار در بازار داخلی تقاضا است، به عنوان مثال امروز از ۴۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

با این حال امروز هم در بازار آهن اغلب فروشندگان فعلا به ثبات قیمت راضی شدند، نرخ پروفیل همچنان رو به رشد است و مرز ۲۳ هزار تومان را رد کرده اما در دیگر بخش‌های تنها برخی فروشندگان نرخ محصولاتشان را به طوری جزئی برای تحریک تقاضا اصلاح می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.