کد مطلب: ۵۹۹۳۱۲

ثبات و امنیت به اقتصاد کشور برمی‌گردد

ثبات و امنیت به اقتصاد کشور برمی‌گردد

میرکاظمی گفت: رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری و تورم در سال‌های گذشته غیرقابل قبول بوده و دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی بازدید از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و در دیدار با اساتید و مدیران این موسسه گفت: امیدوارم عادل آذر در این موسسه با استفاده از توان بالای اساتید و مدیران، گام‌های موثر و مثبتی برای اعتلای کشور بردارد.

وی با اشاره به موفقیت‌ها در چهار دهه گذشته، تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است، موفقیت‌هایی در حوزه توسعه آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه و اینترنت خصوصاً در روستا‌ها داشتیم؛ اما متاسفانه هنوز مردم از رفاه مناسب برخوردار نیستند.

میرکاظمی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور، افزود: مخازن هیدروکربوری ایران سرآمد است، با توجه به ذخایر بالای نفت و گاز و میزان برداشت کمی که صورت می‌گیرد، سال‌ها این ذخایر می‌تواند کمک کشور و جهان باشد. مزیت‌های کشاورزی، ظرفیت حمل و نقل بین المللی با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انسانی جوان و تحصیل کرده از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در صورت اتخاذ شیوه درست موجب رشد همه شاخص کلان کشور شود.

معاون رئیس جمهور با عنوان اینکه در دولت‌های قبل درخواست مردم مسائلی نظیر اشتغال و کارآفرینی بود، افزود: بر خلاف مصارف بالایی که دولت قبل حدود ۲۷۰۰ هزار همت داشته، حالا درخواست‌های مردم از سمت اشتغال به سمت معیشت رفته که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

وی گفت: رشد اقتصادی ۴/. نرخ سرمایه گذاری منهای ۴/۶ و بهره وری پایین نشان دهنده ضرورت تغییر ریل اقتصادی است، چون به اهداف برنامه پنجم توسعه نرسیده ایم. دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

رئیس هیات امناء موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: چرا علی رغم بالابودن حجم یارانه پرداختی و سایر مولفه‌های اقتصادی امروز نگران راه اندازی کارخانه تولیدی در عراق یا افغانستان هستند؟ راه حل چیست؟ و چکار باید کرد؟ آیا می‌توان همین روند را ادامه داد؟ قطعاً ادامه این روند به نفع کشور نیست و آثار و تبعات نامطلوب روند گذشته در زندگی مردم قابل مشاهده است.

میرکاظمی اضافه کرد: نقش موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی برای بهبود شرایط مطلوب بسیار اساسی است و باعث باز شدن گره مشکلات کشور می‌شود لذا با جهت گیری و برنامه ریزی درست و صحیح می‌توان گام‌های موثر و مثبت برای توسعه کشور برداشت.

وی تاکید کرد: بی ثباتی اقتصادی خط قرمز دولت است و تا به امروز هم با وجود تمام محدودیت‌ها به سراغ استفاده از پایه پولی نرفته و آثار آن در کاهش نرخ نقطه‌ای تورم هویدا است.

وی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ سعی شده به جای پرداخت به حواشی به متن پرداخته شود و این بودجه تضمین کننده شاخص‌های کلان اقتصادی باشد.

میر کاظمی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اجرا نشدن و عدم کنترل شاخص‌های برنامه‌های توسعه باعث شده است تحولی که مد نظر بوده است بدست نیاید بنابراین با آسیب شناسی دقیق و کارشناسی مشکلات و معضلات شناسایی شود تا در برنامه‌های بعدی تغییرات مطلوب و مثبت بدست آید.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت، برنامه ریزی و موسسات دیگر پژوهشی تاکید کرد: مؤسسات موفق، مؤسساتی هستند که آموزش را با برنامه‌ها هماهنگ کنند همه نقطه نظرات و دیدگاه هارا جمع بندی کنند و راه حل درست ارائه کنند تا بستر‌های لازم برای توسعه همه جانبه کشو ر فراهم شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: برنامه باید قابل اطمینان و تضمین کننده شاخص‌های کلان باشد و قطور بودن یک برنامه ملاک نیست و بهتر است مثلا ۵۰ صفحه باشد ولی تضمین کننده باشد.

وی افزود: تا ۱۵ آذر بودجه بر مبنای واقعی نه بر مبنای ردیف محور بلکه بر مبنای برنامه محور به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    جُک سال رو هم از زبان دوستمون آقای میرکاظمی عزیز شنیدیم…
    به افتخارشون….. خخخخخخخخخخخ

  • ناشناس

    ماشاءالله فقط شعار شعار شعار عملکرد منفی کالای اساسی مردم روز به روز داره گرونتر میشه مردم دیگه توان خرید یه دونه مرغ هم ندارن بابا تا کی حرف حرف پس کی میخوایید از خودتون عملکرد نشون بدید والا مردم تو فشار هستن

  • ناشناس

    البته تورم آبان کمتر شده است