کد مطلب: ۶۸۵۹۹۶

۳۵ شرکت دولتی در لیست واگذاری/ تکلیف واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مشخص شد؟

۳۵ شرکت دولتی در لیست واگذاری/ تکلیف واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مشخص شد؟

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ۳۵ شرکت دولتی قابل واگذاری هستند. ایرادی که به عملکرد واگذاری در دولت گذشته وارد شده بود کم توجهی نسبت به اصلاح ساختار، آماده‌سازی شرکت‌ها و نیز عدم تنوع در روش‌های واگذاری بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه‌ای راجع به واگذاری شرکت‌‌های دولتی و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت توضیح داد.

ایرنا گزارش داد، حسین قربان‌زاده افزود: در گذشته قضاوت‌های مبهم و نادرستی مطرح شده مبنی بر اینکه این واگذاری‌ها ناموفق بوده و این مساله نیازمند برخی از شفاف‌سازی‌ها است.

قربان‌زاده گفت: در دهه گذشته بیش از ٩٠٠ بنگاه واگذار شد که سرنوشت آنها متفاوت با یکدیگر بود، تحت‌تاثیر چنین مساله‌ای نمی‌توان اعلام کرد که بخش عمده این شرکت‌ها بعد از واگذاری با وضعیت نامطلوب همراه شدند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه به‌عنوان مهمترین شاهد این مساله تلقی می‌شود، گفت: اکنون در بازار سرمایه شرکت‌هایی مانند فولاد، مس و پتروشیمی بیشترین سودآوری را با خود به همراه داشتند که متعلق به دولت بودند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: با در نظر گرفتن این مساله باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که آیا وضعیت این شرکت‌ها بعد از واگذاری نامطلوب شده است؟

حسین قربان‌زاده معتقد است؛ انصاف نیست که همه شرکت‌های واگذار شده با یک چوب زده شوند و برچسب ناموفق بودن را به آنها بزنیم.

قربان‌زاده با تاکید بر اینکه باید قبول کرد که در برخی از واگذاری‌ها اشتباهاتی صورت گرفت و به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردیم، افزود: این موضوع ناشی از عوامل مختلف مانند کیفیت سیاست‌گذاری، مداخلات صورت گرفته در دوران قبل و بعد از واگذاری، تحریم و عوامل پیش‌بینی‌ناپذیر در اقتصاد کشور است.

تعیین تکلیف واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان اشاره کرد و ادامه داد: در آنجا به این مساله اشاره شده که دولت موظف است طبق اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به جاماندگان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سایر افراد واجد شرایط سهامی را از بنگاه‌های قابل واگذاری گروه ١ و ٢ در اختیار افراد واجد شرایط قرار دهد.

حسین قربان‌زاده اظهار کرد: طبیعتا در این مرحله رقم مشخص نشده و دولت هم باید طبق تمهیدات به عددی برای پرتفوی هر فرد دست پیدا کند که در مورد مشمولین نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی این اقدام صورت گرفته است.

قربان زاده تاکید کرد: پیش‌نویس مصوبه هیات دولت به امضای وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است و در کمیسیون اقتصاد ارجاع و بررسی شد، در نهایت پرتفویی برای مشمولین کمیته امداد و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس عدد اعلام شده از سوی نهادهای حمایتی، تعداد ٣.۵ میلیون نفر مشمول این طرح می‌شوند اما طبق ارزیابی و تطبیقی که با بانک اطلاعاتی خود انجام دادیم. احتمالا این عدد تغییر می‌کند و کمتر خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی گفت: افراد گروه ١ مشمول دریافت سهام عدالت خواهند شد و گروه ٢ مشمولانی هستند که از نظر درآمد زیر مجموعه دهک ١ و ٢ قرار گرفته دارند اما جزو کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند و سهام عدالت هم ندارند.

حسین قربان زاده اظهار کرد: گروه سوم، جزو دهک‌های ۳ تا ۶ هستند که مطابق تبصره ٣ ماده ٣۴ قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید شناسایی آنها طبق یک ساز و کار علمی و از طریق وزارت رفاه و وزارت اقتصاد صورت گیرد.

کمک از وزارت رفاه برای شناسایی جاماندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در این زمینه با معضل شناسایی افراد همراه هستیم که باید با کمک وزارت رفاه آن را برطرف کنیم، گفت: همچنین در این زمینه با مشکل منابع روبرو هستیم که آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس ابلاغ و اعلام کرده‌ایم که در مجموع رقم موردنیاز سهام عدالت حدود ٣٧٠ هزار میلیارد تومان می‌شود. در حالی که اکنون کل سهام دولت در بازار سرمایه ١٨۶ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست.

حسین قربان‌زاده با اشاره به اینکه از این رقم حدود ۶٧ هزار میلیارد تومان سهام مربوط به چهار شرکت مس، فولاد، ایران خودرو و سایپا می‌شود که کاملا غیرقابل فروش هستند و در وثیقه قرار دارند، اظهار کرد: بنابراین ١١۵ هزار میلیارد تومان بیشتر باقی نمی‌ماند، این به معنای آن است که به یک سوم تکالیف بودجه هم نمی‌توانیم عمل کنیم و بخش عمده آن باید توسط شرکت‌های غیربورسی تامین شود.

قربان زاده ادامه داد: در مورد شرکت‌های غیربورسی هم شرکت‌های زیانده قابلیت انتقال به پرتفوی سهام عدالت ندارند و نهادها هم هرگز سهام زیانده را نمی‌پذیرند.

وی اظهار کرد: در این زمینه امکان واگذاری شرکت‌های غیربورسی زیانده را نداریم؛ البته معدود شرکت غیربورسی سودده مانند پالایشگاه نفت شازند و فولاد غدیر نی‌ریز وجود دارد که اکنون در مرحله طرح قرار دارند اما در ارزش‌گذاری آنها به دلیل اینکه دارایی آنها در صورت‌های مالی ثبت نشده است، دچار چالش هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.