کد مطلب: ۱۶۵۶۶۳

جایگاه ویژه صنعت برق در صادرات غیرنفتی

جایگاه ویژه صنعت برق در صادرات غیرنفتی

رئیس هیات‌مدیره سندیکای برق عنوان کرد: میزان صادارت در بخش صنعت برق با وجود تحریم‌ها طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

علی بخشی رئیس سندیکای برق ایران در نشست خبری با اشاره به جایگاه ویژه این صنعت در ایران اظهار داشت: صنعت برق در ایران در بخش تولید و تجهیزات به خودکفایی رسیده است و با وجود مشکلات و آثار تحریم، سالیانه ۲۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: در سال ۹۰ و ۹۱ با توجه به افزایش ۳ برابری قیمت ارز قراردادهایی با وزارت نیرو منعقد شد تا شرایطی که جهش قیمت ارز بر بخش خصوصی تحمیل کرده بود به نوعی از سوی دولت تامین شود اما با گذشت ۶ سال از این موضوع، هنوز مبلغی به بخش خصوصی داده نشده و حتی ضمانت‌نامه‌های آن ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ضبط ضمانت‌نامه‌های بخش خصوصی نامه‌ای به کمیسیون انرژی مجلس داده شده و ورود مجلس در این باره، تصریح کرد: صنعت برق یک صنعت ورشکسته است و باید دولت به این بخش که پایه تمام زیرساخت‌هاست توجه بیشتری کند.

بخشی در خصوص قرارداد یونیت، ادامه داد: ما معتقدیم اگر قرار است یک شرکت خارجی با هر عنوانی وارد ایران شود و به آن امتیازی داده می‌شود در شرایط مساوی به بخش خصوصی داخلی نیز به همان میزان امتیاز را بدهند.

رئیس سندیکای صنعت برق تأکید کرد: به هر حال دو هفته پیش شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی بعد از مدت‌ها انتظار اعلام کرد به زودی جزئیات قرارداد یونیت را به سندیکای برق ارائه خواهد کرد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

وی تأکید کرد: این قرارداد ۱۰۰ درصد فاینانس است و سرمایه‌گذاری خارجی محسوب نمی‌شود.

بخشی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه از محل فاینانس برای کشور ۶ میلیارد یورو بوده که ۲.۵ میلیارد یوروی آن برای ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط مپنا و زیمنس آن هم در صورت تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی است که بعد از اتمام این ۵ هزار مگاوات، انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: در همان روزهای نخست بحث ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه ، سقف این قرارداد ۴.۵ میلیارد یورو بود اما در حال حاضر این مبلغ به ۱.۲۵ میلیارد یورو و تنها برای ساخت ۲ نیروگاه تنزل یافت.

نقش مهم بخش خصوصی در صادرات و واردات

بخشی با اشاره به اینکه قانون اختیاری به بخش خصوصی داده است که می‌تواند برای صادرات و واردات برق اقدام کند، افزود: سرمایه‌گذاران متعددی در این زمینه ورود کرده‌اند چرا که بخش خصوصی می‌تواند به راحتی در کشور هدف اقدام به امضای قرارداد و فروش انرژی کرده و پول آن را وارد کشور کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت و وزارت نیرو اقدام به فروش برق به کشورهای مختلف می‌کند اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه است پس بخش خصوصی می‌تواند به راحتی این پول را وارد کشور کند.

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است، گفت: در ۱۰ سال گذشته صنعت برق سالانه ۲۰ درصد رشد صادرات داشته که این موارد جزو نکات مثبت صنعت برق است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.