کد مطلب: ۳۱۷۸۳۶

جایگزینی طلا با دلار؛ سیاست جدید کشورها

جایگزینی طلا با دلار؛ سیاست جدید کشورها

بانک‌های مرکزی سراسر جهان به طلا به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا که جایگاهش به دلیل سیاست تهاجمی واشنگتن در عرصه تجارت و ابهامات ژئوپلیتیکی تضعیف شده است، روی آورده‌اند.

آمار شورای جهانی طلا نشان داد تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. روسیه و ترکیه به عنوان بزرگترین خریداران طلا شناخته شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمار مذکور، بانک‌های مرکزی مجموعا ۱۹۳.۳ تن طلا در نیمه سال ۲۰۱۸ اضافه کردند که در مقایسه با ۱۷۸.۶ تن طلا در مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد رشد داشت که قوی‌ترین دوره شش ماهه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شمار می‌رود.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ ذخایر طلای خود را به ۱.۳۶ تریلیون دلار افزایش دادند که معادل حدود ۱۰ درصد از ذخایر ارزی جهانی بود.

یک تحلیلگر به شبکه آر تی گفت: دلیل این اقدام تمایل برای فاصله گرفتن از دلار است. آمریکا مدت‌ها از دلار برای تحت فشار قرار دادن رقیبانش استفاده کرده است و این مسئله همواره خشم جامعه جهانی را برانگیخته و اکنون مقابله با دلار به اروپا رسیده است.

بر اساس این گزارش، روسیه نیز در مواجهه با تحریم‌های آمریکا و قطع احتمالی دسترسی به سیستم دلار، طلای بیشتری به ذخایرش افزوده است. استراتژی مشابه در بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا دیده می‌شود.

چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران، قطر و اندونزی حذف دلار از اقتصاد و تجارت خارجی خود را هدف گرفته‌اند و تمامی این کشورها ذخایر طلای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود خاطرنشان کرده که خرید طلا تنها برای پوشش ریسک در برابر نوسانات ارزی نیست. بلکه در فضای تنش‌های ژئوپلیتیکی شدید، طلا به دلیل این که ریسکی ندارد، دارایی جذابی به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.