کد مطلب: ۶۹۷۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم رشد پایه پولی و نقدینگی در تیر ماه / دست دولت همچنان در جیب بانک‌ها است

تداوم رشد پایه پولی و نقدینگی در تیر ماه / دست دولت همچنان در جیب بانک‌ها است

مطابق اعلام بانک مرکزی، افزایش پایه پولی در تیر ماه ۱۴۰۱ دو درصد رشد کرد و نقدینگی در این مدت با افزایش سه درصدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به تازگی آمار متغیرهای پولی تیر ماه ۱۴۰۱ را منتشر کرده است که از ادامه روند افزایش پایه پولی، نقدینگی و ضریب فزاینده حکایت دارد.

افزایش پایه پولی و نقدینگی ادامه دارد

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی ، پایه پولی در تیر ماه ۱۴۰۱ با افزایش دو درصدی به ۶۵۳هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین این رقم از ابتدای سال ۱۴۰۱ معادل ۸٫۱درصد افزایش یافته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۲۶٫۲درصد رشد کرده است.

ضریب فزاینده پولی نیز نسبت به ماه گذشته صعودی شد و از هشت درصد عبور کرد. این رقم به این معنی است که با هر یک واحد افزایش در پایه پولی، هشت واحد به نقدینگی اضافه خواهد شد.

نقدینگی در اقتصاد ایران هم به روند صعودی خود ادامه داد و در پایان تیر ماه به ۵,۲۵۰هزار میلیارد تومان رسید. این رقم نسبت به تیر ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۷٫۴درصد رشد کرده و از ابتدای امسال با افزایش ۸٫۶درصدی مواجه شده است. به علاوه، نرخ رشد نقدینگی در طول تیر ماه نیز به حدود سه درصد می‌رسد.

تداوم استقراض دولت از بانک‌ها

بر اساس داده‌های این گزارش، مجموع بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی در پایان تیر ماه از ۷۴۷هزار میلیارد تومان عبور کرده است. به این ترتیب دولت و شرکت‌های دولتی بر خلاف ادعاهای مطرح شد مبنی بر توقث استقراض از شبکه بانکی، تنها در تیر ماه حدود ۳۰هزار میلیارد تومان از بانک‌ها قرض گرفته‌اند.

با این وجود افزایش بدهی دولت به شبکه بانکی مختص به تیر ماه نبوده. از ابتدای سال جاری مطالبات بانک‌ها از دولت ۱۳٫۹درصد افزایش یافته است. این رقم در مقایسه با تیر ماه ۱۴۰۰ نیز ۱۶٫۱درصد رشد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.