کد مطلب: ۶۲۵۶۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطر در بازار گاز عراق جایگزین ایران شد؟

قطر در بازار گاز عراق جایگزین ایران شد؟

وزیر انرژی قطر دیروز به عراق سفر کرد تا درباره انتقال گاز از دوحه به بغداد مذاکره کند. این در حالی است که رویترز گزارش داده فشار آمریکا، باعث شده عراق تصمیم بگیرد قطر را جایگزین ایران در بازار انرژی کند. اما آیا ایران از بازار گاز عراق حذف شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عراق تصمیم دارد قطر را جایگزین ایران در بازار گاز کند. صبح امروز، رویترز هم این خبر را تایید کرد. این خبرگزاری توضیح داده است که عادل کریم، وزیر برق عراق و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه در مورد انتقال گاز از دوحه به بغداد برای رفع کمبود برق این کشور گفتگو کردند.

مهدی کرمی پور مقدم، دبیر کل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و کارشناس اقتصاد انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکل ما در تجارت گاز با عراق، معوقات سنگین این کشور است. ما مجبوریم صادرات گاز به عراق را کمی کنترل کنیم تا بدهی عراق به ما سنگین نشود.

به گفته یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، این کشور حدود ۵ تا ۷ میلیارد بدهی به ایران دارد.

مهدی کرمی پور ادامه می‌دهد: ارسال گاز از قطر به عراق زمان‌بر است زیرا نیاز به احداث خط لوله دارد.

رویترز دلیل اصلی جایگزینی قطر با ایران را تهدیدهای آمریکا علیه عراق دانسته است. عراق بعد از جنگ تلاش زیادی برای حفظ رابطه خود با آمریکا و شرکت‌های آمریکایی کرده بود و حالا هم به دلیل واردات گاز از ایران، تحت‌‌فشار است.

دبیر کل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق توضیح می‌دهد: باید واقع‌بین باشیم؛ عراقی‌ها هم مانند ما حق دارند تصمیم‌هایی در راستای حفظ منافع ملی خود بگیرند. تامین انرژی از یک منبع، به نفع هیچ کشوری نیست و ما هم در کشور چنین سیاستی داریم تا قدرت چانه‌زنی در معامله‌ها را افزایش دهیم.

او اضافه می‌کند: برای ما بهتر بود که تنها تامین‌کننده گاز در عراق باشیم اما نمی‌توان توقع داشت کشورها، منابع تامین انرژی خود را تامین کنند. ما باید مزیت‌های رقابتی خود را تقویت کنیم.

کرمی پور به محدودیت‌های داخلی ایران، گریزی می‌زند و می‌افزاید: صنعت خودرو و بقیه صنایع ما هم به دلیل محدودیت‌های داخلی، مزیت رقابتی خود را از دست داده‌اند و وضعیت انرژی هم از این قاعده استثنا نیست.

بنا بر آماری که دیروز سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا (CRS)، اعلام کرد، ایران در سال میلادی ۲۰۲۱، نفت و گازش را به چین، سوریه، عراق و ونزوئلا فروخته و مشتریان سنتی خود را از دست داده است.

طبق گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا ایران در سال ۲۰۲۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین، ۹۶ هزار بشکه به سوریه و ۴۰۰ هزار بشکه هم به عراق و ونزوئلا فروخته است. اما آیا ممکن است ما از بازار عراق هم حذف شویم؟

دبیر کل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان می‌کند: بعید است عراق، ایران را به طور کلی از بازار خود حذف کند. ترک‌ها هم مانند عراقی‌ها، مشتری گاز ما هستند و آن‌ها هم گاز خود را منابع دیگری مانند آذربایجان تامین می‌کنند اما ما از بازار این کشورها به طور کامل حذف نمی‌شویم.

عراق تا کمی پیش توانسته بود برای تجارت با ایران، از تحریم‌ها معاف باشد اما این مساله بلندمدت نبود و حالا آمریکا با اعمال فشار بر این کشور، قصد دارد جریان تجارت ایران و عراق را مختل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.