کد مطلب: ۴۰۸۷۱۸

عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

برای جبران زیان انباشته بانک‌ها ۲۰ سال زمان لازم است

برای جبران زیان انباشته بانک‌ها 20 سال زمان لازم است

شاهین چراغی می‌گوید: زیان انباشته‌ای که بانک‌ها تا به امروز ایجاد کرده‌ و به مرحله بحرانی رسیده‌اند طی یک‌سال نبوده که یک‌ساله هم رفع شود. عوارض بانک‌ها طی یک فرایند 20 ساله به وجود آمده و اصلاح آن نیز باید حداکثر در یک فرایند 20 ساله انجام شود.

عملکرد شش ماهه تنها ۱۰ بانک زیان‌ده در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد زیان انباشته این ۱۰ بانک از ۴۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۷ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ماه امسال رسیده که در بین آن‌ها وضعیت هشت بانک وخیم‌تر شده است.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز با اعلام وضعیت بحرانی زیان انباشته بانک‌ها می‌گوید: سیستم بانکی باید اصلاح شود و در حال حاضر یک سری اصلاحات در آن صورت گرفته است، اما واقعیت این است که وضعیت بانک‌ها به طور نسبی بهتر شده و شدت روند بحرانی آنها تا حدودی گرفته شده است. از زمان روی کار آمدن رییس کل بانک مرکزی وضعیت بانک‌ها بهتر شده، علاوه بر مدیریت بازار ارز یکی دیگر از عملکردهای مطلوب رییس کل بانک مرکزی نظام‌مند کردن سیستم بانکی و موسسات اعتباری بوده است. برای حل مشکل زیان انباشته بانک‌ها زمان زیادی لازم است.

وی ادامه می‌دهد: زیان انباشته‌ای که بانک‌ها تا به امروز ایجاد کرده‌ و به مرحله بحرانی رسیده‌اند طی یک‌سال نبوده که یک‌ساله هم رفع شود. عوارض بانک‌ها طی یک فرایند 20 ساله به وجود آمده و اصلاح آن نیز باید حداکثر در یک فرایند 20 ساله انجام شود. مسیری که بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی در پیش گرفته مسیر درستی است.

چراغی می‌افزاید: بخش زیادی از زیان انباشته بانک‌ها ناشی از پرداخت سودهای بالا به سپرده‌گذاران بوده که این موضوع باید مورد اصلاح قرار بگیرد. اصلاح ساختار مالیاتی یکی از مواردی بوده که این جهت را تغییر می‌دهد. افرادی که پول خود را در سیستم بانکی می‌گذارند، بانک‌ها توافق می‌کنند که سالانه 20 درصد سود به آنها پرداخت کنند و از سوی دیگر معاف از مالیات نیز می‌شود، به این ترتیب طبیعی است که این افراد جذب بازار سرمایه نشوند و حاضر نباشند با پذیرش ریسک، سرمایه خود را در اختیار تولید کشور قرار دهند.

شاهین چراغی می‌گوید: واقعیت این است که نباید با موضوع مالیات بر سود سپرده‌ها احساسی برخورد شود. سیستم بانکی چطور باید اصلاح شود تا وقتی با این موضوعات مخالفت می‌کنیم، زیان انباشته بانک‌ها به خودی به خود که رفع نمی‌شود.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به اخذ مالیات از سود سپرده‌ها که اخیرا مطرح و سپس تکذیب شد می‌گوید: اصلاح قانون مالیاتی در خصوص سود سپرده‌های بانکی خیلی به نفع ساختار اقتصاد کشور بوده و ما باید این را قبول کنیم که اقتصاد به صورت یک فرایند درهم تنیده بوده و نباید تنها یک قسمت از آن را دید. مردم نباید از مالیات بر سود سپرده نگران باشند چون حرکت و جهت‌گیری دولت و حاکمیت به طرف شفافیت در حوزه‌های مختلف بوده و به نظر می‌رسد در بلندمدت شاهد اثر آن در اقتصاد باشیم.

وی در ادامه تاکید می‌کند: واقعیت این است که نباید با موضوع مالیات بر سود سپرده‌ها احساسی برخورد شود. سیستم بانکی چطور باید اصلاح شود تا وقتی با این موضاعات مخالفت می‌کنیم، زیان انباشته بانک‌ها به خودی به خود که رفع نمی‌شود. کسی که ریسک بیشتری را قبول می‌کند هم می‌تواند درآمد بیشتر داشته باشد و همین موجب بالا رفتن ظرفیت تولید در اقتصاد می‌شود، اگر غیر از این باشد همه افراد پول‌های خود را در بانک گذاشته و سودش را می‌گیرند و همین موجب می‌شود کسی که در این شرایط در حال فعالیت اقتصادی بوده نسبت به کسی که سپرده‌اش را در بانک گذاشته و سود می‎گیرد تنبیه شود. این فرایند برمی‌گردد و قطعا به این شکل فعلی نخواهد ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    مملکت را خوب اداره می کنید.خوب!!!!