کد مطلب: ۵۱۳۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ / «خط تیره‌های» اقتصاد ایران

بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ / «خط تیره‌های» اقتصاد ایران

بانک مرکزی جدیدترین آمارها از نماگرهای اقتصادی را منتشر کرده اما همچنان از ارائه برخی از داده‌ها امتناع کرده‌ است. در واقع فضای شفافیت اطلاعات در کشور در شرایطی است که هر روزه آمارهای مختلفی از دسترس مردم و کارشناسان خارج می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی گزارشی از نماگرهای اقتصادی سه ماهه سوم منتشر کرده که طبق روال چند سال اخیر از ارائه اطلاعات درباره چند شاخص اقتصادی امتناع کرده است.

در این گزارش در مقابل شاخص‌های مهمی همچون تولید و صادرات نفت، وضعیت مالی دولت، درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدمات مصرف‌کننده و درصد تغییرات شاخص بهای تولیدکننده خط تیره آمده است.

جدید 1

در خصوص آمارهای نفتی در جدول این گزارش منبع وزارت نفت و وزارت نیرو ذکر شده که در این خصوص قبلا سخنگوی دولت و وزیر نفت موضع خود را مشخص کرده بودند.

پیش از این علی ربیعی درباره فروش نفت اعلام کرد که آمار فروش نفت را اعلام نمی‌کنند چون انتشار اطلاعات این چنینی در شرایط جنگ اقتصادی صحیح نیست.

زنگنه، وزیر نفت نیز گفت: «با اینکه مردم محرم هستند اما من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم چون علاوه بر مردم، صدایم به گوش دشمنان هم می‌رسد.»

در واقع علت عدم انتشار برخی از آمارها از جمله نفت را جلوگیری از افشا اطلاعات برای بسته نشدن مسیرهای فروش نفت اعلام می‌کنند، اما در خصوص برخی دیگر از اطلاعات این بهانه‌ها نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.

در همین زمینه باید اشاره کرد که بانک مرکزی بیش از دو سال است که آمارهای تورم را منتشر نمی‌کند، در ابتدا علت این موضوع را اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی گفتند و قرار بود بعد از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه آمارها دوباره منتشر شود اما همچنان این آمار منتشر نشده است.

در کنار بانک مرکزی نهادهای دیگری مثل مرکز آمار ایران، گمرک، وزارت صمت، سازمان بورس، وزارت نفت، بانک‌ها و سازمان سرمایه‌گذاری هم برخی از آمارها را منتشر نمی‌کنند.

کدام آمارها منتشر نمی‌شود؟

لیست آمارهایی که دیگر منتشر نمی‌شود به این شرح است:

بانک مرکزی: تولید و صادرات نفت، وضعیت مالی دولت، قیمت هفتگی اقلام، درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدمات مصرف‌کننده (تورم) و درصد تغییرات شاخص بهای تولیدکننده

وزارت صمت: آمار مربوط به بنگاه‌های اقتصادی

سازمان سرمایه‌گذاری: آمارهای مربوط به جذب سرمایه خارجی

بانک‌ها: عملکرد بانک‌های غیربورسی

وزارت نفت:درآمد حاصل از فروش نفت و میزان صادرات نفت

سازمان بورس نیز سود پیش‌بینی شده هر سهم را منتشر نمی‌کرد که به تازگی اعلام کرده این آمارها باید منتشر شود. این در حالی است که کارشناسان بورسی معتقدند که نبود این آمارها روی رفتار و میزان سود و ضرر سهامداران تاثیر گذار بوده است.

در شرایطی که هر چند ماه بک بار آمارهای اقتصادی جدید به اتاق حبس اطلاعات می‌رود، ترسیم وضعیت اقتصاد در آینده و برنامه‌ریزی را برای فعالان اقتصادی، کارشناسان و مردم دشوارتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    عجب بازاری به به …..

  • ناشناس

    انتظار دیگه ای داشتین،،چه تغییری اتفاق افتاده که اینا بخوان تغییر کنن

  • ناشناس

    فقط خدا رحم کنه

  • علی

    عجب صبری خدا دارد

  • ناشناس

    عجب

  • ناشناس

    چرا نباید بهای شاخص رو اعلام کنه ؟ من که باید پولمو با تاخیر تادیه براساس شاخص بانک مرکزی بگیرم باید بدونم ارزش پولم تا الان چقدر شده

  • بي نام

    شما در اسکیرین شاتی که از گزارش بانک مرکزی منتشر کردید، خورده سه ماهه دوم اونوقت تو متن گزارش نوشتین سه ماهه سوم. اصلاح شود.

  • ناشناس

    بفکربازنشستگان کارکنان بانکها باشیدمن یه بازنشسته بانک تجارتم باحقوق ۲۸۰۰ آیابااین حقوق میشود زندگی کردتازه ۳۰سال کارمیکنی عمرجوانی سلامتی ات ازبین میره تازه میشی نقطه سر خط باحقوق اندک آن هم باداشتن نوه عروس وداماد چندسرعائله بیایید وامهارابه بازنشستگان ببخشید تاحقوقها بیشتربشه زیرتورم گرانی له نشیم

  • ناشناس

    بیاییدبرای بازنشستگان کاری انجام دهیدبااین جقوقهای بسیار پایین وامهای بازنشسته ها بخشیده بشه تااین حقوقها جوابگوی خرج ومخارج زندگی بشه بعداز۳۰سال کردن تازه میشی نقطه سر خط باحفوق ۲۸۰۰ خیلی شرم اورتازه باچند سر عائله وامها بحشیده بشه زیربارگرانی و تورم له شدیم حتماصددرصد اقدام شود