کد مطلب: ۷۰۱۲۵۶

جدیدترین اخبار اربعین/ گذرنامه‌های ویژه فقط تا روز اربعین اعتبار دارد

جدیدترین اخبار اربعین/ گذرنامه‌های ویژه فقط تا روز اربعین اعتبار دارد

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ایران تاکید کرد: گذرنامه‌های ویژه اربعین تنها تا روز اربعین اعتبار دارد و پس از این روز قابل پذیرش پلیس عراق نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار اربعین را بخوانید.

به نقل از ایسنا، سردار مهدی حاجیان در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران با تسلیت ایام اربعین گفت: ورود زائران از کشور عراق رو به افزایش است و تا به این لحظه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائر ایرانی در کمال صحت و سلامت وارد خاک میهن عزیزمان شدند و همچنان برگشت زائران با همکاری مرزبانان پلیس ایران و عراق در سایه امنیت کامل درحال انجام است.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از سه میلیون نفر از اعم از اتباع ایرانی و خارجی از مرزهای شش‌گانه کشور به سمت کشور عراق خارج شده‌اند، افزود: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی از مرزهای غربی ایران عبور کرده و به زیارت حرم و بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مشرف شده‌اند.

سخنگوی فراجا از اجرای طرح ترافیکی از مبدأ تا مقصد توسط پلیس راه و راهور خبر داد و گفت: تمام محورهای مواصلاتی به صورت هوشمند رصد می‌شوند و در صورت بروز گره‌های کور ترافیکی بلافاصله نسبت به روان سازی تردد خودروها اقدام خواهد شد ضمن اینکه در بحث امنیتی نیز با اشرافیت کامل پلیس ایران و عراق هیچگونه مشکل امنیتی تا به امروز نداشتیم و امنیت پایدار در تمامی مرزها برقرار است.

بر اساس اعلام سایت پلیس، حاجیان درخصوص از سرگیری مجدد صدور و تمدید گذرنامه‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه شرایط ورود و خروج در مرزها به یک وضعیت پایدار و روان رسیده است صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین نیز از سر گرفته شده و پلیس آماده خدمت‌رسانی به زوار عزیز است اما باید این عزیزان بدانند که گذرنامه‌های ویژه اربعین ظرف ۷۲ ساعت به دستشان می‌رسد و با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه گذرنامه‌های ویژه اربعین تنها تا روز اربعین اعتبار دارد و پس از این روز از سوی پلیس عراق قابل پذیرش نیست توصیه اکید می‌کنیم چنانچه کسی قصد دارد بعد از اربعین در کشور عراق بماند حتماً از گذرنامه های عادی استفاده کند.

کشف خمپاره در موکب کربلا

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،‌ سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) در بیانیه‌ای که به خبرگزاری عراق (واع) ارسال شده است، اعلام کرد: «تیم‌های مربوط به خنثی‌سازی بمب و مواد منفجره در سازمان الحشد الشعبی شماری خمپاره و خمپاره‌انداز را در کربلای مقدس شناسایی و کشف کرده‌اند».

طبق اعلامیه سازمان الحشد الشعبی: این یگان‌ها پس از گزارش شهروندانی که از وجود اشیاء عجیب در نزدیکی ایست بازرسی «الرجبیه» در مرکز استان کربلا خبر داده بودند، وارد عمل شدند.

گفته می‌شود خمپاره‌ها و خمپاره‌انداز‌ها پشت یک موکب رها شده بودند و با مشارکت پدافند غیرنظامی و دفاع مدنی بلند جمع آوری و تحویل اداره اطلاعات کربلا شد.

فروش بلیت هواپیما اربعین هر روز ساعت ۱۹

به نقل از برنا، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: اگر ظرفیتی برای پروازهای اربعین باقی‌مانده باشد معمولا بین ساعت ۱۹ تا ۲۰ هر روز موارد کنسلی روی سیستم باز می‌شود.

شمس‌الدین فرزادی‌پور با بیان اینکه فروش سفارشی بلیت اربعین نداریم، بلکه درخواست‌ها گروهی بوده و مانند بقیه متقاضیان به ترتیب تقاضا به فروش می‌رسید، ادامه داد: برای مثال هلال احمر هزار نفر از پرسنل خود را برای اعزام با هواپیما به ایران ایر معرفی کرد که ما این تعداد را نپذیرفتیم.

فرزادی پور یادآور شد: حتی اگر صددرصد پروازها به صورت رفت و برگشت با ظرفیت پر انجام شود باز هم نرخ بلیت شش میلیون تومانی سودده نیست. فرودگاه نجف به ازای هر مسافر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه خدمات فرودگاهی مطالبه می‌کند.

وی تاکید کرد: هیچ تخلفی در فروش بلیت‌های اربعین نداشتیم حتی یک بلیت هم بالاتر از نرخ مصوب فروخته نشد. اینکه فروش گروهی داشتیم تخلف محسوب نمی‌شود، اصلا ظرفیت و بستر فروش اینترنتی نداشتیم.

او گفت: در این ایام هیچ یک از پروازهای داخلی و خارجی ما متوقف نشد و سه فروند هواپیمای هما به عملیات اربعین اختصاص یافت و یک هواپیما هم هواپیمای پشتیبان بود.

تامین امنیت محوهای مواصلاتی در اربعین

به نقل از ایسنا، رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: با مدیریت هوشمندانه‌ در این ماموریت توسط همکارانم، امنیت کامل در محورهای مواصلاتی برقرار است و خدمتگزاری پلیس تا بازگشت آخرین زائر حسینی به میهن اسلامی ادامه دارد.

مهدی معصوم بیگی اظهار کرد: با راه‌اندازی ایستگاه‌های بازرسی ثابت و موقت در مسیرهای منتهی به مرز به منظور مدیریت لایه به لایه و پیشگیری از ازدحام جمعیت در پایانه‌ها و فعالیت شبانه‌روزی گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده امنیت طول مسیر در تمام نقاط و راه‌های اصلی و فرعی و پایانه‌های مرزی تامین شده است.

بر اساس اعلام سایت پلیس، معصوم بیگی با توصیه به زائران که در طول مسیر پیاده روی، توقفگاه‌ها و محورهای مواصلاتی در صورت مواجه با افراد یا موضوعات مشکوک مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰و یا ماموران مستقر در صحنه اطلاع رسانی کنند، خاطرنشان کرد: نهضت خدمت رسانی و تکریم زائران سالار شهیدان توسط پلیس تا بازگشت آخرین زائر ادامه دارد.

زائران مشمول نظام وظیفه بخوانند

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: مشمولانی که برای زیارت عتبات عالیات قصد خروج از کشور دارند بدون ثبت‌نام اینترنتی به مرزهای شش گانه مراجعه نکنند.

تقی مهری اظهارکرد: پلیس در رابطه با اجرای طرح ویژه اربعین حسینی، قبل از ماه محرم برنامه‌های خود را تنظیم کرده است. سازمان وظیفه عمومی در این راستا به استان‌های خورستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان ابلاغ کرد که برنامه‌ریزی مناسبی برای عبور مشمولان زائر داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی پس از ثبت‌نام اینترنتی، عدم دریافت وثیقه است. کلیه مشمولانی که بخواهند در طول سال از کشور خارج شوند مبلغی را به عنوان ودیعه می‌گذارند و پس از بازگشت به آنها عودت داده می‌شود ،اما امسال خروج برای مشمولان زائر رایگان و بدون اخذ وثیقه است. تاکنون تعداد زیادی نیز توانسته‌اند به عتبات عالیات مشرف شوند.

زوار غیر ایرانی اربعین از به عراق رسیدند

وزیر کشور گفت: تاکنون بیش از ۳ میلیون زائر از مرزهای کشور خارج شده‌اند و حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار زائر نیز به کشور بازگشته‌اند.

خدمات اینترنتی ویژه اربعین در عراق

به نقل از ایسنا، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مرز مهران بالن‌های ارتباطی قرار داده‌ایم تا به صورت رایگان اینترنت ۳۰۰۰ کاربر را ارائه دهد. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موکب‌داران مذاکراتی برای ارائه اینترنت به زائران داشته است.

امیر لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت اظهار کرد: وزارت ارتباطات در این حوزه تسهیل‌گر و راهبر بخش‌های خصوصی است تا بتواند خدمات ویژه اربعین را ارائه دهند. زائران گرامی می‌توانند برای مشاهده خدمات به سایت https://arbaeen.ito.gov.ir مراجعه کنند.

لاجوردی گفت: اولین و مهم‌ترین خدماتی که زائران می‌توانند از آن استفاده کنند اعلان وضعیت است. کاربران می‌توانند از این قابلیت بدون اینترنت و فعال‌سازی رومینگ در کشور عراق از آن استفاده کنند. همچون برنامه بله، این خصوصیت که در اپلیکیشن مذکور قرار دارد نیاز به رومینگ دارد اما بدون اینترنت. یعنی هموطنان می‌توانند با فعال‌سازی رومینگ و به صورت کاملا رایگان با دیگر کاربران که در داخل ایران یا عراق هستند ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: زائران می‌توانند در مکان‌هایی که قرار دارند موقعیت خود را ثبت کنند و به کمک کد دستوری آخرین مکان خود را در اختیار دیگران قرار دهند. همچنین کاربران می‌توانند به صورت برخط و لحظه‌ای گروه یا کانالی را ایجاد کرده، افرادی را عضو و موقعیت مکانی را در آن ارسال کنند. این قابلیت نیازی به اینترنت ندارد، اما باید رومینگ فعال باشد.

جزئیات برقراری تماس در سفر اربعین

لاجوردی درباره قابلیت تماس پلاس پیام‌رسان سروش گفت: کاربران می‌توانند در صورت وجود اینترنت با داخل کشور تماس برقرار کنند. تماس به چند روش صورت می‌گیرد. زائران می‌توانند با این قابلیت هم به کسانی که داخل کشور از برنامه سروش پلاس استفاده می‌کنند و هم افرادی که این اپلیکیشن را ندارند ارتباط برقرار کنند.

او درباره پیام‌رسان گپ اعلام کرد: این پیام رسان همچون اپلیکیشن بله امکان اشتراک موقعیت را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین زائران با استفاده از ویژگی تماس صوتی و تصویری این پیام‌رسان می‌توانند با یکدیگر تماس بگیرند. کاربران برای این قابلیت باید گپ را نصب کنند.

لاجوردی در پاسخ به سوال میزان رضایتمندی زائران گفت: ما میزان خدمت‌رسانی ارتباطی را به سه بخش تقسیم کردیم. راه‌های ارتباطی در جنوب شرقی که زائران پاکستانی وارد کشور می‌شوند تقویت شده است. در مرزهای پنج‌گانه غربی کشور ارتباطات همراه را تقویت کرده و در اپراتورها ۴۰ سایت سیار قرار دادیم تا میزان کیفیت ارتباطات افزایش یابد.

به گفته وی از مرز ایران و عراق تا نجف چهار ایستگاه اینترنت تعبیه شده که به کاربران وای فای رایگان ارائه می‌دهد. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابلیت مبتنی بر مکان را به زائران ارائه کرده است تا اپراتورها با استفاده از این ویژگی به آن‌ها هزینه‌های مکالمه و اینترنت را اطلاع‌رسانی کنند.

جزئیات خدمات ارتباطی برای زائرین اربعین

همچنین طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت درباره دیگر خدمات درنظر گرفته شده برای زائران اظهار کرد: زوار عزیز به‌محض اینکه وارد مرز عراق می‌شوند با استفاده از سرویس‌های مکان پایه یا LBS، برای آن‌ها پیامی ارسال می‌شود که وارد کشور عراق شده‌اید و سرویس رومینگ برای شما فعال‌شده است که با کسب این اطلاع می‌توانند هزینه‌های ارتباطی خود را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای زواری که به‌صورت پیاده از مرزی‌های غربی و جنوب غربی قصد پیاده‌روی تا نجف را دارند سه ایستگاه اینترنت رایگان در ورودی شهرها در نظر گرفته‌شده است. این امکانات با همکاری وزارت اتصالات عراق، اپراتورهای عراقی و بسیج مردمی عراق فراهم‌شده است. برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت ارائه خدمات با هر یک از این سه بخش به‌صورت مفصل مذاکراتی صورت گرفته است. در حال حاضر نیز با کمک بسیج مردمی عراق، در ۳۱ نقطه از مسیر پیاده‌روی در خاک عراق، اینترنت رایگان مبتنی بر وای فای در نظر گرفته‌شده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مسیر نجف به کربلا یا مسیر «طریق»، حدود ۲۰ موکب وجود دارد که خدمات اینترنت رایگان ارائه می‌دهند که این خدمات از تهران و به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. در داخل شهرهای کربلا و سامرا نیز خدماتی به همین شکل ارائه می‌شود.

زائرین اربعین از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنید

لاجوردی در ادامه بابیان اینکه در داخل عراق جدا از اینترنت وای فای، امکان استفاده از اینترنت دیتای سیم‌کارت از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی و عراقی وجود دارد گفت: اگر زوار از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند امکان دریافت خدمات از سه اپراتور را دارند. یکی از مشکلاتی که قبلا در ارتباط با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی وجود داشت این بود که وقتی زوار کشورمان وارد خاک عراق می‌شدند، به دلیل عدم آگاهی امکان داشت دیتای خود را روشن کنند و با فعال شدن خودکار رومینگ، اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی، اینترنت آن‌ها را مصرف می‌کرد و مجبور بودند هزینه گزافی را بپردازند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت تشریح کرد: برخی از اپراتورهای کشور امسال درصورتی‌که بسته‌ای توسط کاربران و زوار عزیز خریداری نشود، سرعت رومینگ را محدود کرده‌اند اما برای حل این مشکل اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها و بهبود سرعت، بسته‌هایی را ارائه کرده‌اند. این بسته‌ها شامل بسته‌های نامحدود و اقتصادی زائر است که برای اطلاع از جزییات آن کاربران می‌توانند به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اپراتورها مراجعه کنند.

وی درباره استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی نیز گفت: در ارتباطات با بحث استفاده از سیم‌کارت عراقی نخستین مسئله قیمت خدمات این سیم‌کارت‌ها با سیم‌کارت‌های ایرانی است و اینکه در مقام مقایسه کدام سیم‌کارت به‌صرفه‌تر است. در شرایط فعلی با بسته‌هایی که اپراتورهای کشورمان معرفی کرده‌اند، عملاً تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که زائران عزیز در داخل عراق به‌صورت پیش‌فرض از اپراتورها و سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند.

خدمات اپلیکیشن‌های اسنپ و ماسیم در سفر اربعین

معاون وزیر ارتباطات در تشریح سایر خدمات مبتنی بر فناوری در مراسم اربعین گفت: موضوع دیگر و دسته دیگر از خدماتی که ارائه می‌شود بحث انتقال زوار به مرزهای غربی و جنوب غربی با استفاده از اپلیکیشین‌های اسنپ و ماکسیم است. زوار عزیز می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشین‌ها و برنامک‌های حمل‌ونقل درون‌شهری برای سفر به مرز با کشور عراق از خدماتی که ارائه می‌شود استفاده کنند.

لاجوردی افزود: خدمت دیگر توسط برنامک «به‌همراه» ارائه می‌شود که این قابلیت را فراهم کرده تا اگر زائری با وسیله شخصی قصد عزیمت به نقاط مرزی را دارد و تمایل داشته باشد که فرد دیگری را با دریافت مبلغی به مرز برساند مشخصات خود و وسیله نقلیه را ثبت کند تا سایر زائرین بتوانند با پرداخت هزینه‌ مشخص‌شده با این فرد خود را به مرز برسانند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در ادامه سخنان خود گفت: در بحث مسیریاب هم اپلیکیشین‌های خوبی در کشور وجود دارد که اکثر آن‌ها قابلیت ارائه خدمات آفلاین را دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود زائران عزیز پیش از ورود به عراق این نقشه‌ها را دانلود کنند تا در شرایط خاص و عدم دسترسی به اینترنت بتوانند از طریق جی‌پی‌اس و حتی بدون نیاز به اینترنت مسیر خود را پیدا کنند.

کالاهای مفقودی در سفر اربعین

لاجوردی درباره خدماتی که وزارت ارتباطات در لایه پست ارائه می‌دهد نیز گفت: شرکت ملی پست امکان دریافت کالاهای مفقودی را با برپایی موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی اربعین فراهم کرده است تا زائران بتوانند با مراجعه به این نقاط به کالاهای مفقودی خود دسترسی پیدا کنند یا کالاهای پیدا شده را تحویل دهند.

وی در خاتمه گفت: خدمت دیگری که شرکت ملی پست در این ایام ارائه می‌دهد بحث انتقال تجهیزات و وسایل به داخل ایران است. این خدمت به این شکل است که اگر در در پایان سفر، فرد یا افراد کم‌توانی قادر نیستند کوله‌باری که با خود به عراق برده‌اند را در مسیر برگشت به ایران حمل کنند شرکت پست این امکان را فراهم کرد است که این افراد به مکان‌هایی که در طول مسیر مشخص‌شده‌ مراجعه کنند و کوله‌بار خود را تحویل دهند و پست کشورمان از عراق این مرسولات را به داخل کشور ارسال می‌کند.

فروش بلیت فوق‌العاده قطار اربعین از امروز

به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از امروز سه‌شنبه ۲۲ شهریور تا چهارشنبه ۳۰ شهریور، با افزوده شدن ۶ رام قطار فوق‌العاده جدید، تعداد قطارهای مسافری این مسیر نسبت به ایام عادی ۳ برابر افزایش می‌یابد. در مجموع ١۶ رام قطار زائرین اربعین حسینی را در مسیر خرمشهر-تهران جابه‌جا می‌کنند.

علاوه بر قطارهای مذکور، برای بازگشت زائران زاهدانی و یزدی نیز ۲ قطار فوق‌العاده برای مسیرهای خرمشهر - زاهدان و خرمشهر - یزد برای روز پنجشنبه ۲۴ شهریور در نظر گرفته شده است.

فروش بلیت‌های قطارهای اربعین از ساعت ۱۰ صبح امروز ۲۲ شهریور به‌صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود.

در مسیر رفت قطارهای اربعین، امکان خرید بلیت از سوی اشخاص فراهم نبود و بلیت قطارهای مذکور به‌صورت گروهی فروخته شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.