کد مطلب: ۷۰۱۷۰۲

جدیدترین اخبار اربعین/ تصادفی دیگر در عراق جان زائر ایرانی را گرفت

جدیدترین اخبار اربعین/ تصادفی دیگر در عراق جان زائر ایرانی را گرفت

برگه تردد از امروز برای زائران در مرزهای خرمشهر، مهران و قصر شیرین صادر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار اربعین امروز را بخوانید.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منابع عراقی اعلام کردند در یک سانحه رانندگی در جاده کوت - بغداد یک زائر ایرانی جان خود را از دست داد و ۱۵ نفر دیگر مجروح شدند.

این حادثه بر اثر تصادف اتوبوس حامل زائران ایرانی با کامیون کمپرسی در جاده مذکور رخ داده و حال برخی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

همچنین فرماندهی انتظامی استانداری نجف امروز چهارشنبه تایید کرد که گشت های پلیس رودخانه موفق شدند جان یک زائر ایرانی غرق شده در رودخانه فرات را نجات دهند.

این اداره کل در بیانیه‌ای گفت: «گشت‌های پلیس رودخانه با گشت‌های مستمر خود موفق شدند جان یک زائر ایرانی را که پس از غرق شدن در حال مرگ بود، نجات دهند.»

او افزود: کمک های اولیه به وی انجام شد و اکنون در سلامت کامل به سر می برد.

تمام محورهای منتهی به مرزها باز هستند

به نقل از تسنیم، سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: از روز گذشته ورود زائران از مرزها تقریباً ۴۷ درصد بیشتر از خروج بوده و یک بخش‌ زیادی از زائران هم در حال بازگشت از عتبات هستند که به صورت لحظه‌ای بر ورود این عزیزان به مرزهای کشور افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین ورودی زائران طی روزهای اخیر از مرز مهران بوده، گفت: بیشتر زائرانی که از مرزهای دیگر به کشور عراق رفته‌اند تمایل دارند از مرز مهران وارد خاک کشورمان شوند و بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم ورود ۶۰ درصدی زائران را از مرز مهران داشته باشیم که به همین منظور پلیس راهور فراجا تمهیدات لازمی را برای عبور و مرور خودروها در محورهای مواصلاتی استان ایلام در نظر گرفته است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تمام محورها و راه‌های مواصلاتی منتهی به مرز‌های اربعینی کشور باز بوده و تردد خودروها به صورت رفت و برگشت در آنها جریان دارد، عنوان کرد: محورهای شلمچه و چزابه به ویژه ۳ محور دهلران به مهران، ایلام به مهران و مسیر ملکشاهی که بیشترین تردد را داریم به صورت رفت و برگشت خودروها جابه‌جا می‌شوند و هیچگونه مشکلی در این محورها نداریم.

وی افزود: بیش از ۶۵ درصد از زائران با خودروهای شخصی به مرز مهران مراجعه کردند و تردد بیش از ۳۲۰ هزار خودروی شخصی فقط در شهر مهران به صورت ورود و خروج ثبت شدند.

این مقام ارشد انتظامی از پارک بالغ بر ۸۶ هزار خودرو در پارکینگ‌های شهر مهران خبر داد و گفت: با توجه به تاکید ستاد اربعین به زائرانی که در کربلا و عتبات هستند توصیه می‌کنیم زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و ترجیحاً بازگشت خود را به روزهای جمعه و شنبه که مصادف با روز اربعین حسینی است موکول نکنند تا به ترافیک برخورد نکرده و با آرامش و سلامت به شهرهای خود بازگردند.

صدور برگه تردد در مرزها

به نقل از ایسنا، وزیر کشور گفت: برگه تردد در مرزهای خرمشهر، مهران و قصر شیرین برای زائران صادر می شود.

احمد وحیدی درباره آخرین وضعیت زائران در مرزها اظهار کرد:چند روزی است که تردد در مرزها روان است. غیر از چند روزی که به دلیل ازدحام از مردم خواستیم به سمت مرزها حرکت نکنند، در بقیه روزها تردد از مرزها روان بوده است.

قیمت بلیت هواپیما ۶ میلیون تومان

به نقل از اقتصادآنلاین، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران از آغاز فروش بلیت پروازهای تهران نجف برای روزهای پایانی ماه صفر خبر داد.

وی افزود: بر این اساس قیمت بلیت پروازهای بعد از ایام اربعین برای روزهای ۲۶ تا ۳۱ شهریور از مبدأ فرودگاه امام خمینی به مقصد فرودگاه نجف به قیمت ۲ میلیون تومان و به صورت سیستمی از سامانه فروش اینترنتی ایران ایر قابل خریداری است.

به گفته سخنگوی هما، صرفاً بلیت مسیر رفت تهران نجف با این قیمت در طی ۶ روز مذکور قابل تهیه است.

افزایش موج بازگشت زائران

به نقل از ایسنا، در حالی که موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده، اما در پایانه‌ها شاهد کمبود ناوگان حمل ونقل جاده‌ای و افزایش کرایه‌ها هستیم.

این روزها شاهد موج دوم بازگشت زائران به کشور از ۶ پایانه مرزی هستیم. با توجه به آنکه در چند روز گذشته حجم زیادی از زائران در پایانه‌های مرزی به دلیل بسته شدن مرز و نبود اتوبوس برای اعزام به نجف با مشکلات بسیار زیادی روبرو شدند ستاد اربعین تصمیم گرفت که برای چند روزی مرزها ببند تا عبور از مرزها با اعزام اتوبوس به عراق تسریع شود.

رکورد سفر اربعین زده شد

سخنگوی دولت با اعلام اینکه تا امروز رکورد سفر اربعین در مدت زمان مشابه شکسته شده گفت: بیش از۳ میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند.

به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره مصوبات جلسه دولت اظهار کرد: امروز وزیر صمت گزارشی از احیای معادن چه در حوزه اکتشاف چه حوزه بهره برداری ارایه داد. رهبری در دیدار با اعضای دولت در این حوزه فرمایشی داشتند که گزارش این اقدامات ارائه و مقرر شد کارگروهی در دولت راهکارهای حل مشکلات معادن را بررسی کرده و موانع را برطرف کنند.

فروش ارز اربعین ادامه دارد

به نقل از تسنیم، بانک مرکزی در بخشنامه ای به کلیه شعب ارزی کشیک بانک های ارائه دهنده ارز اربعین اعلام کرد در ایام تعطیل و غیرتعطیل تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۶ شهریورماه نسبت به فروش ارز به زائرین حسینی اقدام کنند.

همچنین تمامی شرکت های صرافی مجاز با توجه به فعال بودن بازار متشکل معاملات ارز ایران در روزهای تعطیل جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۱) جهت تسهیل امر خدمات به ویژه زائرین اربعین حسینی نسبت به ارائه خدمات ارزی با اولویت فروش ارز اربعین فعال خواهند بود.

قیمت دو میلیونی بلیت برگشت اربعین

در حالی که موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده، اما در پایانه‌ ها شاهد کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ ای و افزایش کرایه‌ ها هستیم. به گفته بسیاری از زائران نرخ کرایه‌ ها در آن سوی مرز‌ها به بیش از ۸۰۰ تا ۲ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر کمبود ناوگان خود معضل جدید دیگری است که گریبانگیر زائران برای برگشت به شهر‌ های خود شده است.

روز گذشته اعلام شد که گذرنامه‌های ویژه اربعین تنها تا روز اربعین یعنی ۲۶ شهریور اعتبار دارند و پس از این روز قابل پذیرش پلیس عراق نیستند. ولی امروز اعلام شد این مهلت استفاده از این گذرنامه‌ها تا پایان ماه صفر تمدید شده است.

به نقل از ایسنا، سخنگوی فراجا گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف عراقی برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد.

مهدی حاجیان اظهارکرد: به زائران عزیزی که قصد دارند بعد از ماه صفر در کشور عراق حضور داشته باشند توصیه می‌کنم، گذرنامه رسمی به همراه داشته باشند. چرا که گذرنامه ویژه اربعین بعد از پایان ماه صفر قابل پذیرش نیست.

وضعیت مرزهای عراق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از خروج بیش از ۹۷۰۰ زائر از مرز خسروی در روز گذشته (۲۲ شهریور) خبر داد.

فریبرز کرمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه روز گذشته ۹۷۶۵ زائر از مرز خسروی عازم عتبات عالیت شدند، مجموع افرادی که از زمان بازگشایی مرز خسروی (۲۳ مرداد) تاکنون از این مرز عبور کرده‌اند را بیش از ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون اوج تردد مربوط به ورود زائران است، یادآور شد: روز گذشته بیش از ۱۹ هزار زائر از مرز خسروی وارد کشور شدند.

علت تاخیر پروازهای اربعین چیست؟

به نقل از ایسنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور، سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، به‌تازگی با اشاره به تاخیرهایی که در پروازهای اربعین صورت گرفت، اظهار کرد: تا امروز تاخیر آزاردهنده نداشتیم. البته انتقال پروازها از ترمینال یک فرودگاه امام به ترمینال سلام برای ایران‌ایر مشکلاتی ایجاد کرد، زیرا تمام خدمات و تجهیزاتمان در ترمینال یک مستقر است و مجبور شدیم تجهیزات و نیروهای خود را به دو بخش تقسیم کنیم. با وجود این، ایجاد ترمینال سلام، برای زائران فضای مناسبی ایجاد کرد.

او همچنین توضیح داد: بعضی پروازها سر ساعت انجام می‌شود، اما عواملی هم باعث تاخیرات ۲۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای برای پروازهایمان شد. از جمله اینکه باید یک مسافت ۳.۵ تا ۵.۵ کیلومتری را بین دو ترمینال یک و سلام جابه‌جا می‌شدیم. همچنین به‌دلیل ترافیک پرواز و حجم پروازها از ایران و زمان انتظار برای هولدینگ و نشستن در فرودگاه نجف که تا نیم ساعت هم طول می‌کشید، تاخیرهایی وجود دارد. به‌دلیل پیوستگی پروازها هم یک تاخیر روی پروازهای بعدی تاثیر می‌گذارد، اما با توجه به وضعیت موجود در اربعین، تاخیر جدی نداشتیم.

مسئول تغییر برنامه پروازهای اربعین کیست؟

حسام قربانعلی، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تغییر برنامه پرواز به شرکت‌های هواپیمایی مربوط نیست.

قربانعلی افزود: ظرفیت ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی، یک ظرفیت مشخص است. تداخل برنامه‌های پروازی شرکت‌های هواپیمایی، اجازه اجرایی شدن تمام ساعت‌های پروازی را به همه هواپیماها نمی‌دهد. بنابراین گاهی اوقات ساعت‌های پرواز ایران‌ایر، توسط اداره کل برنامه‌ریزی فرودگاه امام خمینی تغییر می‌کند و تغییر جدول زمان‌بندی پروازها، هم به معنای تاخیر در پرواز نیست.

او اظهار کرد: تغییرات در سیستم اعمال و به مسافر هم اطلاع داده می‌شود. سیستم اطلاع‌رسانی هوشمند و یکپارچه است و به‌صورت هوشمند به شماره‌ای که هنگام خرید بلیت ثبت شده، تغییر در برنامه پرواز را پیامک می‌کند. اگر افراد هنگام رزرو و خرید بلیت، شماره تلفن خود را به‌درستی در سامانه ثبت نکنند، از تغییر برنامه‌ها مطلع نخواهند شد؛ یا زمانی که فردی برای یک گروه بلیت خریده و یک شماره ثبت کرده، تنها به همان شماره ثبت‌شده پیامک ارسال می‌شود.

قربانعلی گفت: بیش از ۳۰ آیتم تاخیر برای پرواز هواپیماها وجود دارد. برای مثال اینکه فرودگاه نجف آمادگی پذیرش این تعداد هواپیما را ندارد. تا زمانی که به هواپیما مجوز نشستن داده شود، در یک نقطه هولد می‌شود و دور خودش می‌چرخد. یا اینکه هنگام برخاستن از فرودگاه عراق، رادار عراق باید مجوز پرواز صادر کند تا هواپیما از نجف بلند شو. تمام اینها تاخیرات عملیاتی هستند، نه تاخیر فنی و به شرکت‌های هواپیمایی مربوط نمی‌شوند. زیرا موضوعات عملیاتی خارج از دسترس شرکت‌های هواپیمایی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.