کد مطلب: ۶۹۴۳۸۷

امیرعبداللهیان:

حل موضوعات پادمانی یک ضرورت اساسی است

حل موضوعات پادمانی یک ضرورت اساسی است

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که “پاسخ قاطعانه” از سوی آمریکا آمده اشتباه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برجام تا چند روز آینده تعیین تکلیف خواهد شد. برجام بنا به گفته کارشناسان برجام چند سال پیش نیست.

به نقل از خبرآنلاین ، ظاهرا چند روزی تا پایان توافق نهایی برجام باقی نمانده است و همه منتظر هستند خبر نهایی زودتر اعلام شود.

گفت و گوی تلفنی امیر عبداللهیان و آنتونیو گوترش

به نقل از ایرنا ، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به تاکید آنتونیوگوترش مبنی بر ضرورت اجماع در نشست ان پی تی اظهارکرد: " رییس کنفرانس اخیر ان پی تی، متاسفانه با نادیده گرفتن مصوبات کنفرانس‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ بخصوص در مورد خاورمیانه که همیشه از رژیم اسرائیل می‌خواست به ان پی تی بپیوندد و تاسیسات هسته‌ای اش را تحت پادمان آژانس قرار دهد، تمام دستاوردهای کنفرانس‌های قبلی را کنار گذاشته که به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست"

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها خاطر نشان کرد: آمریکا روز گذشته به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و اکنون همکارانم در حال بررسی آن هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین افزود: به همه طرف‌ها تاکید کرده‌ایم حل و فصل موضوعات ساختگی و سیاسی پادمانی، یک ضرورت اساسی است. ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و این اراده را در عمل نشان داده‌ایم.

امیرعبداللهیان همچنین از تلاش‌های سازنده دبیرکل سازمان ملل متحد برای کمک به صلح و امنیت جهانی تشکر کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تاکید بر لزوم اجماع در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد، دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی و توجه قرار خواهد داد.

آنتونیو گوترش با مثبت خواندن روند توافق و با قدردانی از تلاش و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین با حصول نتیجه رضایتبخش به پایان برسد.

توافقی درکار نیست؟

به نقل از اعتمادآنلاین ، ‏میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام و برخی منابع دیگر از احتمال طولانی شدن مذاکرات برجام می‌گویند. آنها خبر می‌دهند که امریکا⁩ پاسخ "بله" یا "خیر" قاطعانه نگفته است

آمریکا پاسخ قاطعی به ایران نداده است

به نقل از انتخاب ، سید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که "پاسخ قاطعانه" از سوی آمریکا آمده اشتباه است.

ایران طی روزها و همچنین ماه‌های گذشته به چیزهای زیادی دست یافته است. زمانی که این فصل بسته شود، همگی می‌توانند این را به وضوح ببینند.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در توییتی ادعاها در این خصوص که آمریکا پاسخی "قاطع" به ایران داده است را تکذیب کرد.

سید محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که "پاسخ قاطعانه" از سوی آمریکا آمده اشتباه است. ایران طی روزها و همچنین ماه‌های گذشته به چیزهای زیادی دست یافته است. زمانی که این فصل بسته شود، همگی می‌توانند این را به وضوح ببینند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگو خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: همانطور که می‌دانید ما نظرات ایران درخصوص متن نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌ایم. بررسی آن نظرات حال به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

ساعاتی پس از آن، العربیه در خبری مدعی شده بود که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.

سیدمحمد مرندی در جواب به این ادعا نوشته بود: این ادعای العربیه کاملا غلط است. ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را درجریان جزئیات قرار خواهد داد.

جدیت و اصرار ایران بر مسائل پادمانی

به نقل از ایرنا ، حسین امیر عبداللهیان روز پنجشنبه در نشست ایرانیان مقیم تانزانیا افزود: روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت و در حال بررسی این موضوع هستیم و در برخی از موضوعات باید تاکید بیشتر می شد.

وی تاکید کرد: ما روی مسائل باقی مانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم برخی از اتهامات بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده باشد و هر زمان بخواهند ادعاهای برخاسته با هماهنگی رژیم صهیونسیتی تکرار کنند.

وزیر امور جارجه افرود: طرف آمریکایی باید جدی باشد تا بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک بشویم.

وی اضافه کرد: چنانچه بررسی‌های ما طبق بررسی کارشناسی به نتیجه برسد گام بعدی جمع شدن وزرای خارجه برای گفت و گو‌ها و تبادلات است.

امیر عبداللهیان گفت: امیدواریم بتوانیم به مرحله نهایی برسیم و اما مادامی که حقوق ملت ایران تامین نشود هیچ شتابی نخواهیم کرد و امیدوارم با تلاش‌های که در ماه‌های گذشته شده است بتوانیم در مباحث علم و فناوری در سایر موضوعات در نوک قله قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه بی اثر کردن تحریم‌ها ادامه دهد و دو مسیر را به طور همزمان دنبال می کند تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش برای توسعه اقتصادی بدون نگاه به برجام است چراکه به فرض اینکه توافق ما در چند روز آینده به نتیجه برسد و باز تحریم‌های ثانویه برداشته می شود اما تحریم‌های اولیه طبق برجام باقی خواهد ماند.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش گفت: یک موضوع مهم دولت وضعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور است. ما برای حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور و تردد آن‌ها به ایران، دنبال راه حل هستیم. متاسفانه تردد ایرانیان با خارج از کشور با موضوع ایران هراسی با مشکل روبرو است.

وزیر امور خارجه افزود: در وزارت خارجه کمیته ای را تشکیل دادیم که شما می توانید بدون مشکل به ایران سفر کنید و در مورد مشکل ویزا و لغو روادید در تانزانیا را قرار است با رییس جمهور و وزیر خارجه این کشور گفت وگو شود.

پاسخ آمریکا به ایران معقول است

به نقل از ایسنا ، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پاسخ روز گذشته آمریکا به مواضع ایران در رابطه با متن پیشنهادی اروپا بر سر احیای برجام را "بسیار معقول" خواند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

گروسی: به نظرات اسرائیل علیه ایران احترام می‌گذارم!

به نقل از همشهری آنلاین ، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران را تکرار کرد.

گروسی در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد از نظراتی که رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه است و به آنها احترام می‌گذارد.

مدیر کل آژانس در پاسخ به سوال مجری برنامه که گفت اسرائیل تا کنون یکی از موانع برای شکل‌گیری توافق هسته‌ای بوده گفت: «این مسئله‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دیگران ممکن است نظرات و منافعی در منطقه داشته باشند اما من باید روی کارم در ایران تمرکز کنم.»

وی اضافه کرد: «من از آنچه اسرائیل و سایر کشورها می‌گویند نظراتی که دارند مطلع هستم و به آن احترام می‌گذارم اما به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، من روی مأموریت خودم متمرکز هستم. من با ایران صحبت می‌کنم، با آنها همکاری می‌کنم و امیدوارم که آنها به زودی با ما همکاری خواهند کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

سه خواسته ایران رد شد

علی منتظری خبرنگار شبکه فرانسوی "فرانس۲۴" در تهران در گفتگو با این شبکه توضیح داد: همانطور که پیش بینی می شد امریکا با خواسته‌های ایران موافقت نکرد. به گفته منابع غیررسمی ایران، آمریکا سه خواسته هسته ای ایران را رد کرده است. این سه خواسته شامل موارد زیر هستند:

خواسته نخست ایران درباره حفظ توانمندی‌های هسته ای اش در سطح فعلی است. ایران می خواهد وضعیت فعلی هسته ای را حفظ کند تا ضمانتی باشد برای اجرای تعهدات امریکا تا در صورتی که واشنگتن برخلاف تعهدات خود عمل کند ایران بتواند به سرعت به وضعیت هسته ای فعلی خود از جمله سطح بالای غنی سازی بازگردد. امریکایی‌ها مخالف این موضوع و خواستار بازگشت توانمندی‌های هسته ای تهران به سطح زمان آغاز برجام یعنی سال ۹۴ هستند.

ادعای آمریکا درباره مساله هسته‌ای ایران

ژان پی‌یر با تکیه بر این ادعاهای بی‌اساس افزود: رئیس جمهور بایدن بارها این را گفته است که متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و این، از همان ابتدا تعهد وی بوده است.

وی همچنین مدعی شد: ایران مجهز به سلاح هسته‌ای به مراتب برای نیروهای ما و هم‌پیمانانمان در منطقه خطرناک است. رئیس جمهور از هر وسیله ای که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: همان‌طور که بارها از این تریبون اعلام کرده‌ایم، ترجیح ما در این مسیر دیپلماسی است اما باید دید که آیا توافق (احیای برجام) واقعاً قابل دستیابی است یا خیر. این چیزی است که ما برای آن کار خواهیم کرد؛ یک تلاش دیپلماسی.

محل اختلاف ایران و آمریکا

با تائید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ایالات متحده موضع خود را نسبت به پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا و پاسخ ایران به آن اعلام کرد. روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.
جان کربی هم از ارائه جزئیات در مورد پاسخ ایالات متحده خودداری کرد. او گفت: «ما نمی خواهیم درباره این موضوع به صورت علنی مذاکره کنیم. من امروز پاسخی ندارم که در مورد آن صحبت کنم و نمی دانم که هرگز چنین خواهیم کرد».

کربی اذعان کرد که ایران پیش از این از برخی خواسته‌های خود صرف نظر کرده بود تا به ما اجازه دهد که به روند خود ادامه دهیم، از جمله در کنار گذاشتن درخواست خود مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه تروریسم خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده.

ادعای برجامی اسرائیل

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" به نقل از این منبع صهیونیست افزود: آمریکایی‌ها وعده یک توافق طولانی تر و قوی تر را داده بودند اما توافق فعلی نه قوی تر است و نه طولانی تر، ما مخالف هیچ توافقی نیستیم، اما به توافق اصلی هم نگاه مثبتی نداشته ایم. در توافق این بار، باز هم امتیازات بیشتری نسبت به توافقنامه ۲۰۱۵ به ایران داده شده است .

وی افزود: ما دائما با دولت آمریکا در تماس هستیم و باید بگوییم که رئیس شورای امنیت ما در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد و وزیر جنگ نیز فردا به آنجا سفر خواهد کرد و با سالیوان و وزیر دفاع ایالات متحده دیدار خواهد کرد.

این منبع خاطرنشان کرد: هدف ما و آمریکایی‌ها در ممانعت از هسته ای شدن ایران، مشترک است ولی گفت وگوها درباره شیوه جلوگیری از این روند است .

در خصوص آخرین برگ برجام، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: برجام طی ۳۵ صفحه بین ما و طرفین برجامی انجام و به ایران و طرف‌هایی اروپایی فرستاده شد؛ البته موارد ریز و جزیی باقی مانده که در حال اصلاح است و اگر موضوع خاصی نباشد و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی اثری بر روی آمریکا نگذارد، توافق انجام شده است.

ی ادامه داد: در جلسه‌ای که با شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه داشتیم همه موارد مورد بررسی قرار گرفت. این توافق برد، برد است و خطوط قرمز نظام و ملاحظات جمهوری اسلامی در آن رعایت شده است؛ در واقع آنچه که در وحال حاضر برای ما ضرورت دارد توافق شده است. موضوعاتی قبل از برجام در بحث اف ای تی اف و تحریم سپاه از دولت قبل تا امروز مطرح شده که این موضوعات قابل مذاکره است. این مسائل چه در قالب برجام و چه خارج از برجام صحبت شده و البته نهادهای وابسته به مقام معظم رهبری نیز لغو تحریم شدند.

سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد
شهریار حیدری در خصوص عملکرد وزارت امورخارجه دولت سیزدهم در طول یک سال اخیر، افزود: در دنیای امروز رفت و آمدها و لابی‌ها در رفتار سیاسی بسیار موثر است و در حال حاضر دولت سیاست گذاری خوبی انجام داده است؛ سفر به کشورهای همسایه و کشورهای دور دست و کشورهایی که با ما رابطه خصمانه ندارند اما در عین حال می‌توانند رابطه دوستانه داشته باشند، انجام شده است. از این نظر دولت در حوزه دیپلماسی خوب پیش رفته است و نتایج خوبی نیز حاصل شده؛ ازجمله حضور رییس جمهور در کشورهای همسایه، زیرا ما بعد از چین و روسیه بیشترین کشورهای همسایه را در دنیا داریم اما سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد.

آقای رئیسی! اقتصاد را به برجام گره زدید/ شانس آورده اید که منتقدان بی رحم و تهمت زن ندارید

حیدری در ادامه اظهار داشت: مذاکرات برجام از سال ۲۰۱۵ دارای خطوط قرمز بود و این خطوط قرمز شامل نفت، پول، بیمه و نیروهای نظامی بوده که همه در مذاکرات آمده است و در سلسله مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده است. همه‌ی این‌ها زنجیروار به هم وصل بودند و منافع انقلاب کشور را در نظر گرفتند و به جای شانتاژهای سیاسی از گذشته تا به حال خطوط قرمزها را رعایت کردند و همه مصلحت کشور برایشان موثر و تاثیرگذار بود. بعضی تیم‌ها ضعیف، باانعطاف و بی انعطاف و برخی هم خود را قوی نشان دادند، اما نباید فراموش کرد که بازی برجام بازی برد-برد است. تیم‌ها هر چه طرفین گفتند را قبول نکردند و امروز شاهدیم که بالاخره مذاکرات و جلسات منتج به توافق نهایی شد و توافق نهایی در راستای توافقات گذشته است که بعضا تعدیل و اضافه شدند؛ در واقع اینطور نیست که یکباره معادلات گذشته را بهم بریزند و از نو دوباره معادله جدید بسازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص گره زدن مشکلات امروز به برجام گفت: اثر روانی برجام خیلی بیشتر از واقعیت است. توافق برجام در تنظیم بازار و تورم اثرگذار است و حتی اگر در عالم واقعیت هم هیچ اتفاقی نیفتد اما در عالم روانی اثراتش مشخص است. به محض اینکه اعلام کردند توافق نزدیک است، قیمت دلار و ماشین پایین آمد و بعد از عملیاتی و اجرایی شدن توافق شرکت‌های داخلی و خارجی در کشور سرمایه گذاری می کنند. اما اینکه تمام مسائل امروز را به برجام گره بزنیم غلط است. زیرا بسیاری از مشکلات ما داخلی است. منابع ما در حال حاضر برای تنظیم بازار و کنترل تورم است، اما یکی از ۱۰ دلیل افزایش آن برجام است و ۹ دلیل دیگرش ناتوانی مدیران در تصمیم گیری و اجرایی کردن آن‌ها در حذف بوروکراسی پیچیده است.

مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد

وی تاکید کرد: امروز مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد و دستگاه‌هایی چون قضاییه، مقننه و اجرایی همه با هم به نوعی مقصر هستند. آنها در حالی که می‌توانند موفق عمل کنند -و این بستگی به تیم مدیریتی و توانمند بدون آنها حاشیه سازی و ملاحظات سیاسی است-اما ما افراد زیادی داریم که در دولت‌های مختلف گوشه گیر شدند در حالی که می‌توانند اقتصاد مملکت را نجات بدهند.

افراد زیادی می‌توانستند به جای وزرای فعلی انتخاب شوند وقتی انتخاب نمی‌کنند و ملاحظات سیاسی غالب بر ملاحظات منافع ملی است؛ آن وقت مشکلات و وضع موجود را به برجام گره می‌زنند، در حالی که هیچ ارتباطی ندارد.

برجام به دست آمده نسبت به تیم قبلی مذاکرات ضعیف‌تر نیست و البته قوی‌تر هم نیست

حیدری یادآور شد: برجام به دست آمده نسبت به تیم قبلی مذاکرات ضعیف‌تر نیست و البته قوی‌تر هم نیست. ظریف سال‌ها مذاکره کرد و مذاکرات را به مرحله‌ای رساند که می‌توانست مثل همین توافق به سرانجام برساند و خیلی از مشکلات را حل کند. تفاوت تیم مذاکره کننده رییسی و روحانی در تاکتیک است، اما در اصول تفاوتی ندارند و هر دو این‌ها منافع نظام و کشور را مدنظر داشته اند. این دو تیم با روش‌های متفاوت به هم وصل شدند و امروز خوشبختانه توافق حاصل شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توافقی حاصل نمی‌شود

  • رامین

    کی بفکر مردم هست…
    نه اونطرف، نه اینطرف! بیچاره ما مردم.

  • ناشناس

    اروپا نیازی به نفت ما ندارد و برجام هم طی دو سه هفته آینده عملیاتی می شود ولی باید حداقل چهار ماه صبر کنیم تا حسن نیت برای طرفین ثابت شود

  • دیوید کاپرفیلد

    برای توافق درست برجام خلع سلاح هسته ای ـآمریکا و اسزاییل الزامیست

    • ناشناس

      ایران کشوری کهن هس و آمریکا بیش از دویست و اندی سال نیس ک کشف شده. بیخود آنها ادعا قدرت طلبی دارن

  • دیوید کاپرفیلد

    برای توافق درست برجام خلع سلاح هسته ای آمریکا و اسراییل الزامیست

  • دیوید

    برای توافق درست برجام خلع سلاح هسته ای آمریکا و اسراییل الزامیست

  • ناشناس

    کجای کارین ایندفعه مشخص هست توافق شده وآخراشه نهایتاکمترازیه ماه…. اینایی که میگن نمیشه یا طول میکشه فقط عده ای از دلالهاهستندکه خودرو وزمین رودستشون مونده ومیخوان باهمین حرفا لااقل موردشونو تواین بازارکه با اخبار برجام ۲۰تا۳۰٪ریخته رولااقل به مایه کاری بفروشن…

  • ناشناس

    با این اخبار این جور میتوان گفت که فعلا این کشمکش های سیاسی همچنان ادامه دارد و فعلا توافقی را نخواهیم داشت

  • ناشناس

    توافق خیلی وقت شده فقط وقت تلف میکنن تکلیف جنگ اکراین روشن‌تر بشه وبا این کارها قیمت نفت داره بالا و پایین میشه.زمان ظریف مذاکرات شده .خودتونید

  • ناشناس

    توافق خیلی وقت شده فقط وقت تلف میکنن تکلیف جنگ اکراین روشن‌تر بشه وبا این کارها قیمت نفت داره بالا و پایین می شه. زمان ظریف مذاکرات شده .خودتونید