کد مطلب: ۷۵۸۸۸۰

جدیدترین اخبار زلزله ترکیه و سوریه

جدیدترین اخبار زلزله ترکیه و سوریه

پس از گذشت سه روز از زلزله شدید ترکیه که در بسیاری از کشورها احساس شد و ویرانی به دنبال داشت. هنوز آواربرداری ادامه دارد و پیش بینی می‌شود آمار کشته شدگان بیشتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار زلزله ترکیه و سوریه را در ادامه بخوانید.

گفتنی است که در ۸ بهمن ماه سالجاری زلزله‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر در خوی رخ داد،‌ اما متاسفانه رسیدگی به زلزله زدگان با تاخیر انجام شد و دو نفر از هموطنان تنها به دلیل نبود وسایل گرمایشی در چادر جان خود را از دست دادند.

آمار جانباختگان زلزله ترکیه

در حالی که شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه از 20 هزار نفر عبور کرده است، بیش از ۵۰ هزار امدادگر در ترکیه با همراهی هزاران امدادگر از دیگر کشورهای جهان در حال انجام عملیات امدادی برای نجات جان یا یافتن پیکر افرادی‌اند که نزدیک به سه شبانه روز است، زیر آوار مانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با تاکید بر اینکه شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 17 هزار نفر رسیده است، خبر داد که اتحادیه اروپا به زودی میزبان نشستی برای ارسال کمک‌های مالی برای کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه خواهد بود.

مقامات ترکیه اعلام کردند که تاکنون 17 هزار و 134 نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند و 70 هزار و 347 نفر هم مصدوم شده‌اند.

از سوی دیگر رویترز با اشاره به خشم و اعتراض مردم در مناطقی، از ورود کند تیم‌های امدادی برای انجام عملیات امداد و نجات، گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه گفت که در واکنش اولیه دولتش به زلزله ویرانگر در جنوب این کشور مشکلاتی وجود دارد.

اردوغان در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت که عملیات امدادرسانی در حال حاضر در جریان است و به مردم قول داده که هیچ‌کس بی‌خانمان و بدون سکونت‌گاه نخواهد ماند.

افزایش شمار قربانیان زلزله در سوریه به 3317 نفر

مسوولان و نیروهای امدادی در سوریه اعلام کردند که آمار قربانیان زلزله ویران‌گر در این کشور به 3317 تن افزایش یافته است و 5 هزار و 245 نفر زخمی و مصدوم شده‌اند.

تعداد پس لرزه‌های زلزله ترکیه و وضعیت امدادرسانی

معاون رئیس جمهور ترکیه درباره پس لرزه‌های زلزله ترکیه گفت: از زمان وقوع زلزله تاکنون بیش از 790 پس لرزه در این کشور به وقوع پیوست.

وی افزود: تعداد تیم‌های بهداشتی ، امنیتی و امدادی دولتی که در شهرهای زلزله زده ترکیه مشغول کار هستند، بیش از 100 هزار نفر است.

قابل توجه است که تعداد تیم‌های امدادی که از 60 کشور وارد ترکیه شده‌اند، از 21 هزار نفر گذشته است.

اعزام بیش از ۵۰۰۰ کارمند و داوطلب صلیب سرخ به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از اعزام بیش از ۵۰۰۰ کارمند و داوطلب به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه خبر داده و اعلام کرده است‌ که تیم‌های امداد و نجات و تجهیزات، مواردی هستند که ترکیه و سوریه پس از زلزله‌های ویرانگر بیشترین نیاز را دارند.

اردوغان به مناطق زلزله‌زده ترکیه رفت

رئیس‌جمهور ترکیه پس از انتقادها درباره اینکه دولت او در رسیدگی به مناطق زلزله‌زده کُند عمل کرده، گفت در پاسخ اولیه به این حادثه مشکلاتی وجود داشت اما عملیات‌ها به حالت عادی بازگشته است.

اردوغان در منطقه زلزله‌زده قهرمان مرعش گفت: در ابتدا مشکلاتی در فرودگاه‌ها و راه‌ها وجود داشت اما اوضاع امروز بهتر شده و فردا هم بهتر خواهد شد. تمام امکانات خود را بسیج کرده‌ایم.

تخلیه ساختمانهای ساحلی بندر اسکندرون ترکیه با پیشروی آب دریا

مقامات مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) وقوع سونامی در پی زلزله سه روز پیش در جنوب این کشور و در مناطق ساحلی دریای مدیترانه را رد کردند، ولی شواهد نشان می‌دهد که آب دریا در بندر اسکندرون در ساحل این دریا بالا آمده است.

بازگشت ۱۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه به کشور

سفیر ایران در ترکیه گفت:امروز با تلاش سفارت و سرکنسولگری کشورمان در ترکیه حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان مقیم شهرهای «دیاربکر» و «غازی عینتاب» راهی کشورمان شدند. ایرانیان می‌توانند با تماس با سفارت و سرکنسولگری‌ها در جریان هماهنگی‌ها برای اختصاص پرواز و اتوبوس از شهرهای زلزله زده قرار گیرند.

نوزاد تازه متولد شده سوری از زیر آوار زنده بیرون آورده شد

فعالان محلی گزارش دادند که در شهر حلب سوریه، یک مادر باردار فرزندش را در زیر آوار به دنیا آورده اما خودش قبل از رسیدن نیروهای امدادی جان باخته است.

افزایش تلفات زلزله در ترکیه و سوریه

مقامات تا کنون از کشته‌شدن دستکم ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر خبر داده‌اند، این در شرایطی است که با توجه به محبوس بودن شمار زیادی از افراد در زیر آوار برآورد می‌شود این رقم افزایش بیابد.

سومین هواپیمای کمک‌های ایران در فرودگاه حلب به زمین نشست

سومین هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده سوریه، نیمه‌شب سه‌شنبه در فرودگاه حلب به زمین نشست.

ازدحام زلزله زدگان برای خروج از شهر

ازدحام جمعیت در فرودگاه شهر زلزله زده آدیامان ترکیه و تلاش مردم برای سوار شدن به هواپیما جهت انتقال به مناطق امن را ببینید.

افزایش آمار قربانیان زلزله در سوریه

منابع رسمی در سوریه از افزایش شمار جان باختگان زلزله شدید در این کشور به 1280 نفر خبر دادند. شمار مصدومان نیز همزمان با تشدید فعالیت گروه های امداد و نجات در حال افزایش است.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز در خبری فوری از وقوع یک زلزله نه چندان قوی جدید در شمال این کشور خبر داد که ساکنان شهرهای لاذقیه، طرطوس، حمص و حلب آنرا احساس کرده اند.

آمار دانشجویان ایرانی فوتی در زلزله ترکیه

بنا به گزارش‍‌های موجود اکنون گزارش فوتی و مصدومی از دانشجویانی ایرانی در ترکیه نداشتیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: طبق اعلام رایزن علمی ما در ترکیه تا این لحظه مورد فوتی و یا مصدومی از دانشجویان ایرانی واقع در مناطق زلزله زده ترکیه گزارش نشده است.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده و اعلام سفیر ایران در آنکارا و سرکنسول ایران و گزارش‌های رسیده خوشبختانه حال دانشجویان ایرانی خوب گزارش شده است.

وضعیت در چند شهر زلزله‌زده ترکیه

در آدانا، ابزارها و ماشین های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوارهای بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی هم صدای "الله اکبر" به گوش می رسد که نشان می دهد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

در آدانا شمار زیادی بی خانمان شده اند. آنها و دیگر شهروندان می ترسند که به دلیل پس لرزه ها به محل زندگی شان برگردند.

سه شنبه صبح، ترافیک در بزرگراهی که به شهر قهرمان مرعش (یا ماراش) می رسد، قفل شده بود. تعداد اندکی از گروه‌های نجات توانسته اند به این ناحیه از جنوب ترکیه بیایند.

به گزارش رویترز، در استان هاتای در جنوب این کشور نیز صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده است. به گفته فردی که صحنه حضور دارد، افراد از زیر آوار درخواست کمک می کنند ولی کسی به دادشان نمی رسد.

در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را مختل کرده است. برق این شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده است.صاحب یکی از هتل های این شهر به شبکه خبری بی بی سی گفته که از ۱۴ مسافر هتل تنها هفت نفر پیدا شده اند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، پیشتر گزارش شد که بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

این زلزله بیش از ۶۰۰۰ ساختمان را در ترکیه ویران کرده است. افزون بر ۲۴ هزار امدادگر از سراسر جهان تنها در ترکیه در جستجوی افرادی هستند که در زیر آوار مانده‌اند.

پیش از این اردوغان، حادثه زلزله در کشورش را بزرگترین فاجعه در تاریخ جمهوری ترکیه و در منطقه دانسته بود.

جاری شدن سیلاب در «هاتای» ترکیه

زلزله های روز دوشنبه در ترکیه منجر به بالا آمدن سطح آب دریا و جاری شدن سیلاب در هاتای ترکیه شده است.

مقامات ترکیه اعلام کردند که بالا آمدن سطح آب دریا منجر به آبگرفتگی خیابان ها و معابر در منطقه اسکندرون هاتای شده است.

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوی ترکیه برای مدت سه ماه در مناطق آسیب دیده ترکیه از زلزله مهیب که بامداد روز دوشنبه مناطقی در جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند، وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر ممکن است تحت تأثیر زمین لرزه قدرتمندی که بامداد روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت، قرار بگیرند.

اوکتای: امکان انتقال کمک‌های لازم به تمامی مناطق فراهم است

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه طی نشست خبری مشترک با وزرای کار و رفاه اجتماعی و صنایع و فناوری در مرکز هماهنگی سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه (آفاد) در آنکارا با بیان اینکه با تلاش ارگان‌های مربوطه هم اکنون تمامی جاده‌های مواصلاتی به مناطق زلزله‌زده در ۱۰ استان جنوب شرق ترکیه باز است، افزود: هم اکنون هیچ جاده ای در مناطق زلزله‌زده جنوب شرق کشور مسدود نیست و امکان انتقال کمک‌های لازم به تمامی مناطق فراهم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به ملت ترکیه وشخص اردوغان تسلیت میگم

  • ناشناس

    به ملت ترکیه وشخص اردوغان تسلیت میگم

  • علی فاتح

    به ملت ترکیه وشخص آقای اردوغان تسلیت میگم

  • حمید

    مردم ترکیه وسوریه برادران و خواهران ما هستند، به رسم انسانیت در مواقع اضطرار باید به مصیبت دیدگان کمک کرد مسلما خداوند متعال اینگونه کمک ها را با رفع بلایا جبران خواهد کرد، او هیچ اقدام خالصانه ای را بدون پاداش نخواهد گذاشت.

  • آمنه

    به کوری چشم اونایی که سر زلزله خوی ما رو مسخره میکردن دیدین خدا جای حق نشسته؟

  • آمنه

    به کوری چشم اونایی که سر زلزله خوی ما رو مسخره میکردن دیدین خدا جای حق نشسته؟

  • ناشناس

    بله کاملا درسته
    من خونه داییم اونجاست واقعا از دولت این انتظار رو نداشتیم این همه زود کمک رسانی کنه خیلی بهشون میرسن از غذا وخوارک و پوشاک و… خدا ان شاءالله بهشون اجر بده

  • ناشناس

    درزمستان وبااین وسعت ویرانی فاجعه باراست ولی چه ناچیز به زلزله خوی اشاره شده متاسفانه

  • ناشناس

    بخده دروغ میگی، اهل خوی نیستی، بلکه احساس تکلیف گردی که دفاع کنی

  • انسانم آرزوست

    واقعن ادم جگرش میسوزه خدایا قسمت میدم رحم کن، این جور مواقع باید هرانسانی برای کمک هرچه ازدستش میاد کوتاهی نکنه زندگی های ویران شده وکشته شدن عزیزاشون جلوی چشمشون و سرما و بی پناهگاه واقعن سخته بخدا من جگرم میسوزه وفقط ازخدا طلب کمک میکنم کاش میشد میرفتم کمکی میکردم خداوند به همه صبر بده و ممنون از تمام انسانهایی که برای کمک به این مردم قدم برداشتند انشالله همه چیز به بهترین شکل به مردم زلزله زده برسد وخداوند صبر به بازماندگان و امرزش به رفتگران همه بدهد