کد مطلب: ۶۹۸۳۷۲

هشدار جدی بانک مرکزی به صرافان متخلف/ افزایش ۵۰ درصدی پروازها به عراق

هشدار جدی بانک مرکزی به صرافان متخلف/ افزایش ۵۰ درصدی پروازها به عراق

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای در سامانه سنا اعلام کرد: جلوگیری از فعالیت صرافی و سلب صلاحیت مدیران متخلف در انتظار صرافی‌هایی که از ارایه خدمات ارز اربعین امتناع کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ظرفیت پروازها به عراق را از ۱۲۰ به ۱۸۰ پرواز در هفته رساندیم که امیدواریم با همکاری طرف عراقی این تعداد بیشتر شود.

به نقل از ایسنا، شهریار افندی‌زاده گفت: وزارت راه و شهرسازی در دو بخش فعالیت‌های خود را در این چند ماه دنبال کرد. یکی بحث زیرساخت‌ها بود. براین اساس، تمام محورهای مواصلاتی به پایانه‌های مرزی و خود این پایانه‌ها ارتقا یافت و بهسازی شد. وزارت راه نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه کرد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر، بحث حمل و نقل است. اتفاقات چند روز اخیر نشان داد که پیش‌بینی‌ها درست است و نزدیک به پنج میلیون نفر می‌روند و پنج میلیون برمی‌گردند. علاوه براین، نمی‌دانیم که هر روز چند نفر می‌روند و همین موضوع کار ما را سخت می‌کند. ظرفیت ما در بخش ریلی و هوایی محدود است؛ شبکه ریلی ما به سمت اهواز و کرمانشاه یک خطه است و در مورد بخش هوایی نیز به دلیل محدودیت‌هایی که در فرودگاه نجف و بغداد وجود دارد، پیش‌بینی ۲۰۰ هزار جابه‌جایی را داریم که می‌تواند تا ۳۰۰ هزار نفر نیز افزایش پیدا کند. بنابراین بخش اصلی حمل و نقل، ظرفیت جاده‌ای است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره مشکلاتی که برای زائران پاکستانی به وجود آمده بود، گفت: در ابتدا قرار بود که این زائران از طریق جاده‌ها وارد شوند، اما بعد از مدتی قرار شد که فقط از طریق شبکه هوایی بیایند، این موضوع تا روز گذشته در هاله‌ای از ابهام بود و امروز مشخص شد که امکان ورود از طریق جاده‌ها نیز وجود دارد. با این حال به‌ دنبال حل مشکل این زائران هستیم.

افندی زاده از یک طرح تشویقی برای زائرانی که زودتر برمی‌گردند خبر داد و در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: یک کار تشویقی انجام دادیم و گفتیم تا ۲۳ شهریورماه هر زائری که از پایانه‌های مرزی شش‌گانه به سمت داخل کشور بیاید، نه تنها مشمول آن ۷۵ درصد افزایش قبلی نمی‌شود بلکه قیمت آن به ۵۰ درصد قیمت مصوب قبلی خواهد بود. برای مثال، اکنون قیمت تهران به مهران برای اتوبوس‌های ۴۵ نفره، ۲۴۵ هزار تومان است که با ۷۵ درصد افزایش محاسبه شده است، قیمت برگشت نه تنها آن ۷۵ درصد افزایش را ندارد و به عددی حدود ۱۶۰ هزار تومان می‌رسد، بلکه به قیمت نصف آن یعنی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افزایش ظرفیت پروازها به عراق

وی از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت هوایی خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی فروش بلیط از طریق نمایندگی و دفاتر را ممنوع کرده است، چرا که بحث‌های چارتری به وجود می‌آمد. شرکت‌های ایرلاین فقط می‌توانند از طریق سایت خود بفروشند و یا اینکه این کار به صورت حضوری انجام شود. ما سعی کردیم مجوز تعداد پروازها را افزایش بدهیم و اکنون تعداد پروازها به ۱.۵ برابر تعداد عادی رسیده است. ظرفیت ما در هفته حدود ۱۲۰ پرواز بود و اکنون به ۱۸۰ پرواز رسیده است.

رئیس کمیته حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: البته قرار شده است که رئیس سازمان هواپیمایی امروز به کشور عراق برود تا ظرفیت بیشتری بگیریم. با این حال، عمده محدودیت‌ها به دلیل محدودیت ما در فرودگاه نجف است. همانطور که می‌دانید ۹۰ درصد زائران دوست دارند که به نجف بروند و ۱۰ درصد به بغداد می‌روند. این نسبت باید کمی تغییر کند. اگر بتوانیم نسبت‌ها را تغییر بدهیم می‌توانیم ظرفیت بیشتری داشته باشیم.

هشدار جدی بانک مرکزی به صرافان متخلف

بانک مرکزی اعلام کرد: جلوگیری از فعالیت صرافی و سلب صلاحیت مدیران متخلف در انتظار صرافی‌هایی که از ارایه خدمات ارز اربعین امتناع کنند.

به نقل از تسنیم، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای در سامانه سنا اعلام کرد: جلوگیری از فعالیت صرافی و سلب صلاحیت مدیران متخلف در انتظار صرافی‌هایی که از ارایه خدمات ارز اربعین امتناع کنند.

بانک همچنین از تشدید نظارت میدانی بازرسان بانک مرکزی به منظور تسهیل عرضه ارز اربعین خبر داده است.

در اطلاعیه بانک مرکزی خطاب به صرافان مجاز سراسر کشور آمده است: هر گونه امتناع از ارائه خدمات ارز اربعین و در اولویت قراردادن سایر خدمات توسط صرافی‌ها در ایام عزیمت زوار حسینی (ع) به عتبات عالیات و همچنین مشروط کردن ارائه این خدمات به شروطی خارج از موارد ابلاغی بانک مرکزی، باشدیدترین برخوردهای نظارتی از جمله جلوگیری از فعالیت صرافی و سلب صلاحیت مدیران متخلف مواجه خواهد شد.

بازرسان این بانک به صورت محسوس و نامحسوس عملکرد کلیه صرافی‌ها در خصوص ارائه خدمات ارز اربعین را رصد نموده و در صورت مشاهده تخلف اقدامات نظارتی لازم در برخورد با متخلفین انجام خواهد شد.

گفتنی است، زائران اربعین می‌توانند برای تأمین ارز مورد نیاز خود علاوه بر صرافی های مجاز و شعب ارزی و منتخب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، تجارت و ملت به شعب ارزی بانک‌های کشاورزی،رفاه، مسکن، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، پست بانک، سینا، توسعه تعاون، خاورمیانه، شهر، دی و گردشگری مراجعه کنند.

زائرین امام حسین (ع) که در سامانه «سماح» نام‌نویسی کرده‌اند، می‌توانند به‌تدریج، به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یک‌صد دلار یا یک‌صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری نمایند.

هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته باشد و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به‌عنوان نماینده زائر فروخته نمی‌شود.

متقاضی خرید ارز باید به‌هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد.

پس از تأیید صحت و انطباق مدارک سه‌گانه متقاضی از سوی مسئول فروش؛ ارز اربعین به متقاضی فروخته می‌شود.

عرضه بیمه تکمیلی اربعین به مسافران

قائم مقام مدیر عامل بیمه دانا گفت: هر زائر با پرداخت ۴۰ هزار تومان حق بیمه و با مراجعه حضوری و یا مراجعه به سایت میتواند بیمه تکمیلی اربعین را دریافت کند.

به نقل از بازار، احمد جوادی پور افزود: بیمه دانا، بیمه مسافرتی زائران اربعین را با پرداخت حق بیمه ۴۰ هزار تومانی به آن‌ها ارائه می‌کند.

وی افزود: این حق بیمه، علاوه بر ۱۸ هزار تومانی است که توسط زائران در سامانه سماح پرداخت می شود.

قائم مقام بیمه دانا تصریح کرد: زائران با پرداخت این حق بیمه، برای فوت و نقص عضو ناشی از حادثه تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، فوت عادی تا سقف ۵۰ میلیون تومان، هزینه‌های جراحی و بستری تا سقف ۲۰ میلیون تومان، درمان سرپایی تا سقف ۵ میلیون تومان و هزینه بازگرداندن جسد تا سقف ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی افزود: زائران می‌توانند با مراجعه حضوری به شعب به بیمه دانا و همچنین مراجعه به سایت این بیمه، بیمه نامه‌های مربوطه را دریافت کنند.

فروش ارز اربعین در مرز شلمچه توسط بانک صادرات ایران

رضاییان رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور ضمن تقدیر از حضور منحصر به فرد بانک صادرات ایران به عنوان تنها بانک حاضر در مرز شلمچه، این اقدام را عاملی در جهت جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو در ارائه ارز تقلبی به زائران امام حسین علیه‌السلام دانست.

بر اساس گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک صادرات، همچنین مقامات ارشد بانک مرکزی با حضور مجازی در این نشست از اقدامات بانک صادرات ایران تقدیر به عمل آوردند.

یاسر مرادی در مراسم آغاز به کار این مرکز فروش ارز در پایانه مرزی گفت: بانک صادرات ایران بدون نگاه تجاری و کسب درآمد و کارمزد، امسال نسبت به فروش ارز به زائران اربعین در بیش از ١٢۵ شعبه بانکی و همچنین کلیه شعب صرافی سپهر اقدام کرده و علاوه بر آن، در سه منطقه مرزی شلمچه، مهران و خسروی با برپایی موکب از زائران اربعین حسینی پذیرایی خواهد کرد.

وی با اشاره به فروش ارز به زوار در ۴ شعبه و یک باجه استان خوزستان افزود: باجه ارزی شلمچه در گام اول بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ارائه دلار به زائران اربعین را در دستور کار دارد و در گام دوم در صورت دریافت مجوز بانک مرکزی و تامین ارز، اقدام به خرید و فروش دینار عراق خواهد کرد.

رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران افزود: ارز دینار عراق در چهار نقطه شهر تهران و همچنین در شهرهای اصفهان، یزد و شیراز توسط بانک صادرات ایران عرضه می‌شود.

وی از عملیاتی شدن فروش ارز دلار در نقاط مرزی شلمچه، قصرشیرین و مهران تا ساعت ۲۰ هر روز خبر داد و توصیه کرد زائران تا حد امکان قبل از رسیدن به مرز و در شهرهای خود، ارز خود را از سایر باجه‌های ارزی بانک صادرات ایران تهیه کنند تا از ایجاد ازدحام در باجه‌های مرزی جلوگیری شود.

مرادی در عین حال از زحمات همکاران بانک در این شعبه و باجه برای خدمت به مسافران کربلا در شرایط سخت و گرمای هوا در این منطقه قدردانی و برای ارائه خدمات به زائران اعلام آمادگی کرد.

بانک صادرات ایران علاوه بر ارائه خدمات بانکی و ارزی در مرز شلمچه با استقرار چهار دستگاه خودپرداز سیار و یک دستگاه خودپرداز ثابت همزمان با افزایش سقف برداشت نقدی تا ۵٠٠ هزار تومان خدمات متنوعی را ارائه می‌کند.

بانک صادرات ایران از طریق ١٢۵ شعبه منتخب خود در سراسر کشور تا سقف ١٠٠ دلار و تمامی شعب صرافی سپهر به زائران اربعین حسینی ١٠٠ دلار یا معادل آن به میزان ١۵٠ هزار دینار عراق با نرخ توافقی عرضه می‌کند.

زائران می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی معتبر، سپهر کارت فعال بانک صادرات ایران، کد پیگیری ثبت نام در سامانه سماح و شماره تلفن همراه به نام متقاضی، به شعب منتخب در شهر محل سکونت خود مراجعه کنند.

همچنین متقاضیان می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی، کارت بانکی عضو شتاب، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و حضور شخص خریدار نسبت به دریافت آن از صرافی سپهر اقدام کنند.

صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین از امروز

بخش عمده‌ای از فروش بلیت پروازهای اربعین از طریق مراجعه به سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی است و امروز لیست دفاتر فروش بلیت پروازهای اربعین منتشر شد.

به نقل از مشرق، با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از فروش بلیت‌های پروازهای اربعین از طریق اینترنتی و مراجعه به سایت‌های خود شرکت های هواپیمایی بود امروز لیست دفاتر فروش بلیت های پروازهای اربعین منتشر شد.

بنابراین مسافران پروازهای اربعین با مراجعه به این دفاتر می‌توانند بلیت با نرخ مصوب تهیه کنند.

ezgif 2 c3a9115832

۱۶ بانک دیگر هم مکلف به عرضه ارز اربعین شدند

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از عرضه ارز اربعین با نرخ توافقی به زائران توسط شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر خبر داد.

به نقل از ایبِنا، مصطفی قمری‌وفا در توییتی نوشت: بانک مرکزی در راستای تسهیل شرایط عزیمت هموطنان به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، علاوه بر ۵ بانک عامل قبلی، تمامی شعب ارزی ۱۶ بانک دیگر را هم با اولویت شهر تهران و کلان شهرها مکلف کرد تا ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران محترم عرضه کنند.

fgffff

صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین

سخنگوی فراجا از صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین از امروز خبر داد و گفت: تا به امروز ۴۱۰ هزار گذرنامه ویژه اربعین یا همان برگ گذر ویژه اربعین صادر شده است.

به نقل از مهر، سردار مهدی حاجیان در برنامه سلام صبح بخیر اظهار داشت: با تمهیداتی که اندیشیده شد و با هماهنگی که با ستاد مرکزی اربعین شد امسال دو اتفاق خوب در بحث صدور اسناد هویتی در بحث گذرنامه و برگ گذر ویژه اربعین رخ داد.وی افزود: یکی از این اتفاقات خوب این بود که غیر از گذرنامه، گذرنامه ویژه اربعین یا همان برگ گذر ویژه اربعین را کشور عراق پذیرفت و دومین اتفاق برچسب اعتباری بود که در گذرنامه‌های فاقد اعتبار زده شد.

تمدید اعتبار ۲۶۰ هزار گذرنامه تا به امروز

حاجیان با بیان اینکه ۲۶۰ هزار نفر متقاضی برای تمدید اعتبار گذرنامه تا به امروز به مراکز گذرنامه مراجعه کرده اند، گفت: روند تمدید اعتبار گذرنامه که در واقع برچسب اعتبار زده می‌شوند حدود ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه تا به امروز ۴۱۰ هزار گذرنامه ویژه اربعین یا همان برگ گذر ویژه اربعین صادر شده است، گفت: ۳۷۰ هزار برگ گذر ویژه اربعین تا به الان تحویل اداره پست داده شده است و مابقی آن هم تا ظهر امروز به اداره پست تحویل داده می‌شود.

روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار گذرنامه صادر و یا تمدید اعتبار می‌شود

وی ادامه داد: از ابتدای مرداد امسال تا کنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار گذرنامه صادر شده است یعنی می‌توان گفت روزانه بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار برگ گذر ویژه و گذرنامه صادر و یا تمدید اعتبار شده است.

حاجیان با بیان اینکه اسناد هویتی بر اساس تقاضای افراد صادر می‌شود، تصریح کرد: از مرداد ماه به یک باره تقاضا ۱۰ برابر شد این در حالی است که پلیس توانایی صدور ۳۰ هزار جلد گذرنامه را به صورت روزانه دارد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمی‌شد پیش بینی کرد که قرار است چه تعداد گذرنامه صادر شود، بیان کرد: صدور گذرنامه با درخواست افراد انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که آیا فردی می‌خواهد این گذرنامه را تمدید اعتبار کند یا خیر.

وی ادامه داد: امسال به دفاتر پلیس +۱۰ اجازه داد شد که از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر فعالیت کنند و درخواست‌های برگ گذر ویژه اربعین را ثبت کنند.

حاجیان گفت: از امروز صدور برگ گذر ویژه به روز شده است، یعنی اگر کسی برای گرفتن برگ گذر ویژه امروز اقدام کند همین امروز و در همان لحظه برایش برگ گذر ویژه صادر می‌شود.

سخنگوی فراجا بیان کرد: از مردم تقاضا می‌کنند افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند فقط درخواست برگ گذر ویژه آن هم از دفاتر پلیس +۱۰ داشته باشند.

وی گفت: افرادی که به هر دلیلی گذرنامه هایشان به دستشان نرسیده است می‌توانند به مراکز صدور گذرنامه مراجعه کنند و وضعیت گذرنامه خود را پیگیری کنند؛ البته افراد از طریق سامانه پلیس من هم می‌توانند این پیگیری را انجام دهند.

مشکلات سامانه پلیس من برطرف شد

حاجیان با بیان اینکه سامانه پلیس من مشکلاتی داشت که امکان ثبت درخواست را با سخت کرده بود، گفت: این مشکلات برطرف شد و دیگر هیچ مشکلی برای ثبت درخواست صدور گذرنامه وجود ندارد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی ادامه داد: در تهران دو مرکز برای صدور گذرنامه وجود داشت، یکی مرکز ستارخان و دیگری خیابان شهید مطهری که از روز گذشته دو مرکز دیگر یکی جنت آباد و دیگری شهر ری هم اضافه کردیم تا صف‌ها شکسته شود.

تکلیف سربازان و سربازان غایب در اربعین چیست

وی با اشاره به وضعیت سربازان برای سفر به اربعین گفت: در این حوزه دو دسته افراد داریم؛ یکی افرادی که مشمول هستند و دیگر افرادی که مشمول غایب هستند؛ آنها که غایب هستند هیچ چاره‌ای ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توانند از مرز خارج شوند.

حاجیان در پایان گفت: اما آنهایی که مشمول غیر غایب هستند می‌توانند بدون هیچ وثیقه ای به این سفر بروند و مشکلی برای خروج از کشور ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام من سه روز هست ثبت نامه و درخواست گذرنامه موقت اربعین کرده ام ولی هنوز جوابی برای من ارسال نمیشه لطفا رهنمائی کنید

  • ناشناس

    سلام من 3 روز پیش درخواست گذرنامه موقت اربعین کردم هنوز جوابی نشده لطفا راهنمایی کنید