کد مطلب: ۶۹۷۵۳۸

آخرین اخبار از نتیجه مذاکرات برجام/ دولت بایدن مصمم به بازگشت به برجام است

آخرین اخبار از نتیجه مذاکرات برجام/ دولت بایدن مصمم به بازگشت به برجام است

مذاکرات رفع تحریم‌ها در مراحل پایانی قرار گرفته و تحرکات مخالفان در داخل آمریکا برای عدم بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مطرح کرد که با وجود تلاش‌های این رژیم برای متقاعد کردن دولت بایدن جهت امضا نکردن توافق هسته‌ای، آمریکا مصمم است این توافق احیا شود.

ایسنا به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، یوسی کوپرواسر، ژنرال بازنشسته و عضو ارشد مرکز امور عمومی بیت‌المقدس و رئیس پیشین واحد تحقیقات در اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم به تلاش‌ برای استفاده از تمامی کارت‌هایش به منظور متقاعد کردن آمریکایی‌ها جهت بازنگشتن به توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند.

کوپرواسر گفت: تا وقتی توافق نهایی نشده است، باید کاری بکنیم، مطمئنا سفر رییس موساد[به واشنگتن] کارت اصلی ماست.

ادعای روزنامه اسرائیلی درباره زمان توافق برجامی

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی امروز (یکشنبه) به نقل از یک منبع آگاه صهیونیست ادعا کرد این احتمال وجود دارد که مقامات آمریکایی بخواهند امضای توافق هسته‌ای با ایران را تا بعد از انتخابات کنگره در ماه نوامبر به تاخیر بیاندازند.

پیش از این یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام از طریق طرف اروپایی ادعا کرد: ما پاسخ تهران را به پیشنهاد خود از سوی طرف های اروپایی دریافت کرده ایم. ما در حال مطالعه آن هستیم و از طریق طرف اروپایی پاسخ خود را به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد اما متاسفانه پاسخ ایران سازنده نیست.

واکنش آمریکا به پاسخ ایران

سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که واشنگتن در حال بررسی نقطه نظرات تهران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها است و در زمان مناسب به آن پاسخ خواهد داد.

به نقل از ایرنا ، «ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» تصریح کرد که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش نویس توافق هسته ای است و آمریکا پاسخ خود را پس از پایان رایزنی ها به اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می کند، ارسال خواهد کرد.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

وی افزود: باید نقطه نظرات ایران را بررسی کنیم و در زمان مناسب از طریق میانجی اروپایی به آن پاسخ خواهیم داد.

این مقام آمریکایی گفت که آمریکا معتقد است که «تا زمانی که بر سر همه جزئیات توافق نکنیم، توافقی وجود ندارد.»

وربرگ در ادامه گفتگو با شبکه تلویزیونی الشرق گفت که کشورش معتقد است که «تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید به شروط بازگشت به توافق هسته‌ای مرتبط شود زیرا ایران با توجه به تعهداتش در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بایستی با آژانس همکاری کند. »

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که آمریکا سازوکارها و ابزارهای لازم را برای برخورد با آنچه به زعم وی «چالش‌های امنیتی از جانب ایران بویژه در حوزه برنامه موشکی است» دارد.

برپایه این گزارش، وربرگ در ادامه همچنین مدعی «خطرناک بودن» برنامه دفاعی و بازدارنده موشکی ایران شد و آن را «خطری برای امنیت آمریکا و متحدانش در خاورمیانه - حتی در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی» خواند.

جزئیات پیش‌نویس توافق

علی خضریان‌ در یادداشتی نوشت: یکی از موضوعاتی که می‌بایست در متن توافق به آن توجه شود این است که آمریکا می‌بایست ‎#تضمین دهد که از توافق خارج نشده، مکانیسم ماشه را اعمال نکرده و تحریم جدیدی وضع یا باز وضع نکند، اما متاسفانه هیچ یک از تضامین بیان شده تاکنون در متن توافق اخذ نگردیده است.

جزئیات جدید از پیش نویس توافق احیای برجام

به نقل از خبرآنلاین ، علی خضریان نماینده مجلس عضو جبهه پایداری در یادداشتی توییتری نوشت:

‌در نشست با ‎فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران پیرامون متن پیش‌نویس ‎ مذاکرات وین ، ضمن انتقاد از برخی پنهان‌کاری‌ها و کلی‌گویی‌ها که منجر به انحراف از محتوای متن می‌شود، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت فعالان سیاسی و دانشگاهی در جهت بررسی و نقادی با هدف رسیدن به یک ‎توافق خوب تأکید شد.

‌با توجه به تأکیدات متعدد ‎رهبر انقلاب و ‎قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، قبل از رفع تحریم‌های برجامی در عمل و نیز راستی‌آزمایی نسبت به لغو عملی تحریم‌های مذکور، نباید گام‌های کاهشی هسته‌ای برداشته شود. این امر خط قرمز و سیاستی است که به تصریح رهبری هیچ کس نباید از آن تخطی کند.

‌در حالی که بر اساس متن پیش‌نویس، اینطور نیست که آمریکا، تحریم‌های برجامی را رفع و سپس ما آن را ‎راستی‌آزمایی کنیم و در صورت رفع تحریم‌ها، ‎#ایران اقدامات کاهشی هسته‌ای خود را بعد از تحقق آن دو شرط، انجام دهد. بلکه قبل از رفع همه تحریم‌ها، ایران باید اقدامات خود را انجام دهد.

به توافق نزدیک بودیم

یک مقام اروپایی تأکید کرد: پاسخ ایران را فقط می‌توان این‌طور دید که آنها نمی‌خواهند این توافق را به سرانجام برساند، آن‌هم زمانی که ما خیلی به توافق نزدیک بودیم.

به نقل از همشهری‌آنلاین ، پس‌ازآنکه جمهوری اسلامی ایران نظرات خود به پاسخ آمریکایی‌ها را به‌صورت مکتوب به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل داد، طرف‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل پافشاری ایران برای اخذ تضمین و حل‌وفصل شدن مسائل پادمانی، با رویکردهای منفی به اظهارنظر پرداختند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پاسخ ایران را «غیر سازنده» عنوان کرد و دیپلمات‌های اروپایی هم آن را «منفی»، «غیرمنطقی» و «ناامیدکننده» دانستند.

روز گذشته هم «باراک راوید» خبرنگار وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، برخی شکاف‌ها با ایران بسته شده و برخی دیگر همچنان باقی مانده‌اند.

راوید همچنین در پیامی توئیتری به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت: «این مذاکراتی با کشمکش‌های متداول است. ما در حال مطالعه پاسخ ایران بوده و در حال هماهنگی با متحدان تروئیکای اروپایی هستیم.»

این مقام آمریکایی افزود: «ما به‌طور علنی مذاکره نمی‌کنیم. طی هفته‌های اخیر برخی شکاف‌ها بسته شده‌اند اما برخی دیگر باقی مانده‌اند.»

گرچه از جزئیات پاسخ ایران اطلاع دقیق و اخبار رسمی در دسترس نیست ولی از اظهارات کلی مقامات حوزه دیپلماسی کشورمان و آن‌طور که رسانه‌های خارجی از جزئیات پاسخ ایران عنوان کرده‌اند می‌توان فهمید که جمهوری اسلامی ایران همچنان از مواضع و شروط اصلی خود کوتاه نیامده و ایستادگی برای استیفای حقوق ملت ایران به‌ویژه تمرکز بر انتفاع اقتصادی از توافق، بحث تضامین و مختومه شدن پرونده پادمانی در دستور کار تیم دیپلماسی کشورمان قرار دارد.

۳ خواسته ایران

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال دیروز از قول منابع خود ادعا کرد که ایران در پاسخ خود به آمریکایی‌ها سه چیز خواسته است:

۱. رفع ابهام از برداشتن تحریم‌ها ۲. تضمین‌های طرف آمریکایی و ۳. بسته شدن مسائل پادمانی قبل از روز اجرا.

«باراک راوید» خبرنگار نشریه آمریکایی اکسیوس هم از قول یک مقام ارشد اروپایی از جزئیات پاسخ ایران نوشت.

یک مقام ارشد اروپایی که مستقیماً در مذاکرات با ایران دخیل است، گفت که پاسخ ایران موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجدداً روی میز آورد، درحالی‌که ایالات‌متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) فکر می‌کردند قبلاً حل شده است.

این مقام اروپایی افزود: واکنش ایران کاملاً غیرمنطقی بود. تهران می‌خواهد متن هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مورد پادمان‌های هسته‌ای را مجدداً تغییر دهد، که قبلاً هم در خارج از چارچوب انعطاف ما بود- و ایرانی‌ها به‌طور ضمنی در پاسخ ۱۵ آگوست خود پذیرفته بودند.

این مقام اروپایی تأکید کرد: پاسخ ایران را فقط می‌توان این‌طور دید که آنها نمی‌خواهند این توافق را به سرانجام برساند، آن‌هم زمانی که ما خیلی به توافق نزدیک بودیم.

مرندی: ایران صبور خواهد بود

به نقل از خبرآنلاین ، مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت: ایران صبور خواهد بود. آمریکا در زمان اوباما به شکل سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ و بایدن فشار حداکثری علیه شهروندان بی‌گناه اعمال کرد.

بنابراین، ایران ابهامات یا خلاءهای قانونی در متن {توافق} را نمی‌پذیرد. زمستان دارد می‌آید و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده‌ای روبه‌رو می‌شود.

هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام

همزمان با قرار گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌ها در مراحل پایانی و افزایش تحرکات مخالفان در داخل آمریکا برای عدم بازگشت آمریکا به برجام ، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان این کشور در هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به این توافق، خواستار توقف مذاکرات با ایران شد.

به نقل از ایرنا ، رونی جکسون نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در مجلس با تمجید از استراتژی شکست خورده «فشار حداکثری» ترامپ علیه ملت ایران و تکرار اتهامات بی پایه و اساس و نخ نما علیه جمهوری اسلامی ایران از جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواست که مذاکرات با ایران را متوقف کند.

این نماینده تندروی آمریکایی مدعی شد: استراتژی «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران جواب داد چون او هرگز ضعفی از خود نشان نداد!

این نماینده جمهوری خواه ادامه داد: نمی‌توانیم اجازه دهیم بایدن با احیای توافق وحشتناک هسته‌ای، همه اینها را کنار بگذارد.

رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها به ایستگاه پایانی

همزمان با رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها به ایستگاه پایانی، ۵۰ قانونگذار دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی در نامه‌ای به بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کردند.

۳۴ نماینده دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوریخواه آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شده است، از او خواستند متن کامل هر گونه پیشنهاد مطرح‌شده برای بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اختیار کنگره قرار گیرد.

این ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه خود از بایدن خواسته‌اند که تمام توافق‌های جانبی در اختیار کنگره قرار گیرد و دولت قبل از ورود به برجام با نهاد قانونگذار درباره بازگشت به توافق مشورت کند.

در این نامه با تکرار اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا شده است که آنها درباره چند بند که ممکن است در متن نهایی توافق گنجانده شود نگران هستند.

این نمایندگان کنگره آمریکا خطاب به بایدن ادامه دادند: ما از شما می‌خواهیم قبل از تقدیم متن کامل توافق و تمامی توافق‌های جانبی به کنگره وارد توافق نشوید.

قرار است رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران در نشستی محرمانه با اعضای کنگره، توضیحاتی را درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران به قانونگذاران آمریکایی ارائه کند.

تارنمای پولیتیکو عصر جمعه به وقت محلی با استناد به یادداشتی که به دستش رسیده است، اعلام کرد راب (رابرت ) مالی قرار است در ۱۴ سپتامبر (۱۶ شهریورماه) در کنگره حاضر شود و توضیحاتش را به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ر

    ازتوافق خبری نیست

    • ناشناس

      به درک سر کاریم

  • فاطمه

    ما که امنیت کشور رو بخاطر مسایل اقتصادی بخطر نمیندازیم،آمریکا هم که امنیت ما رو نمیخواد تضمین کنه،پس لطفا” یک زمانی رو اعلام کنند و بگن بیشتر از این معطل آمریکا نمیمونن و دیگه از این تاریخ به بعد به هیچ وجه با آمریکا مذاکره نمیکنند.چون این فقط نه تنها به نفع ،بلکه هدف آمریکاست و با اینکار فقط سالهاست جلوی پیشرفت هسته ای ایران رو گرفتند

  • ناشناس

    عمر جوانهای کشور با برجام بی فرجام گذشت و بس آمریکا همیشه دشمن ایران و ایرانی هست و خواهد بود افسوس ک سیاست مدارای ما اینو نمیخوان باور کنن بجای این همه هزینه و رایزنی با آمریکا وهم پیمانانش دنبال حل مشکلات کشور وپیشرفت ایران وجونامون بشن

  • ناشناس

    بیخیال بشید بهتره