کد مطلب: ۶۹۳۱۵۴

متن پیش نویس تا حدود زیادی تهیه شده

متن پیش نویس تا حدود زیادی تهیه شده

یک مقام آمریکایی گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

به نقل از ایسنا ، یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد: مقامات کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌ها اطمینان داده‌اند که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است و حصول توافق هم قریب‌الوقوع نیست.

پایگاه خبری -تحلیلی آکسیوس در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی تصریح کرد: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که آنها اطمینان ندارند.

بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.

یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

آکسیوس افزود: مقامات اسرائیلی تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با ایالات متحده صورت گرفته است و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام و دشوارتر شده است، هدف این بوده است که مطمئن شود کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.

در همین راستا، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار است روز سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار کند.

به گزارش آکسیوس، اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است اما یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل قصد ندارد به‌طور علنی به کارزار علیه بایدن پیرامون توافق هسته‌ای با ایران بپردازد.

یک مقام ارشد صهیونیستی نیز به این پایگاه خبری گفت: سیاست ما این نیست که مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد، به رویارویی آشکار با ایالات متحده (بر سر برجام) برسیم. ما روابط با دولت بایدن را مانند نتانیاهو با اوباما خراب نمی‌کنیم.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: ما در حال گفت‌وگوهای فشرده و مداوم با اسرائیل درباره ایران هستیم. هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل در روزهای آتی به واشنگتن می‌آید. هیچ حامی بزرگ‌تری از رئیس جمهور بایدن برای امنیت اسرائیل وجود ندارد.

به گزارش آکسیوس، اگر توافق هسته‌ای پیش از انتخابات نوامبر در اسرائیل اعلام شود، می‌تواند ابزاری سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند. از این‌رو، نگرانی اسرائیل با این واقعیت تشدید شده است که آنها در حال حاضر در یک کارزار انتخاباتی قرار دارند.

واکنش ابطحی به احتمال امضای برجام/ حق مردم ایران است که کمی آرامش تجربه کنند

ابطحی در واکنش به احتمال توافق برجام در توئیتی نوشت: حق مردم ایران است که کمی آرامش و رفاه تجربه کنند.

به نقل از اقتصادنیوز، محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی با هشتگ برجام نوشت:

ظاهرا برجام درحال امضا است. ما بر اساس سیاست تنش زدایی دوران اصلاحات، کاهش تنش که نتیجه اش رونق اقتصاد مردم است مورد تاییدمان بوده. واگر امضا شود به آن خوش آمد میگوییم. همچنانکه به امضای برجام اقای ظریف تبریک گفتیم. حق مردم ایران است که کمی آرامش و رفاه تجربه کنند.

به نقل از ایسنا، ابراهیم رئیسی در هفدهمین اجلاس روز جهانی مسجد که صبح امروز یکشنبه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود.

باید منتظر نهایی شدن توافق برجام حداکثر در هفته آینده باشیم

به نقل از جماران، محمدجواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یادمان باشد نباید خیلی احساس کنیم که فردای پذیرش برجام ما شاهد تغییرات شگفت و شگرفی در فضای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشیم. اگر شاهد تغییر در رویکردها نباشیم، من فکر می‌کنم که حتی پذیرش برجام هم خیلی به حال خوب کشور و مردم کمک نکند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه باید منتظر نهایی شدن توافق برجام حداکثر در هفته آینده باشیم، گفت: من فکر می کنم دولتمردان به واقعیت‌هایی رسیده‌اند که در گذشته نه تنها آنها را نمی پذیرفتند بلکه علیه آنها مواضع خیلی سفت و سخت داشتند.

با این رویکرد به این نتیجه رسیده‌اند که به طرف توافق حرکت کنند تا حداقل بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تعاملی که در این سال‌ها با نظام بین الملل حاصل شده را بتوانند مدیریت کنند تا حداقل در سه سال آینده بتوانند بخشی از وعده‌هایی که به مردم قول داده بودند را محقق کنند.

متن پیش نویس تا حدود زیادی تهیه شده، ولی موضوعاتی نیز باقی مانده است

به نقل از فارس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: برخلاف اینکه متن پیش نویش تا حدود زیادی تهیه شده ولی موضوعاتی نیز باقی مانده است.

وی افزود: تا اندازه‌ای که ما مطلع شده ایم، تیم مذاکره کننده پاسخ ما را به طرف اروپایی اعلام کرده و این پاسخ از طریق واسطه‌ها به مقامات آمریکایی هم رسیده است ولی طرف مقابل در حال بررسی است و هنوز پاسخ ما را نداده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: در صورتی که پاسخ مورد قبولی به ما داده شود پیش نویس توافق آماده جمع بندی خواهد بود و در صورتی که جمع بندی شکل بگیرد مراحل بعدی از جمله بررسی و تایید در مجلس شورای اسلامی هم طی خواهد شد.

با توافقی ضعیف‌تر از ۲۰۱۵ مواجه خواهیم بود/ انتظار بالایی نداشته باشیم

روز سه شنبه ۲۵ مردادماه کلاب هاوس خبر آنلاین با موضوع "تحولات برجام یک قدم تا احیا؟" با حضور ۱۸هزار مخاطب برگزار شد که در آن کارشناسانی چون مهدی مطهرنیا، مسعود بهنود، فیاض زاهد، حسن بهشتی پور، بیژن احمدی، دیاکو حسینی، سهیل جمشیدپور، مسعود نحوی، مهدی نوربخش، مجید تفرشی و… حضور داشتند.

در این نشست دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل گفت: در مورد احتمال رسیدن به توافق و احیای برجام من کاملاً خوشبین هستم اما در رابطه با دوام این توافق و بهره مندی از آن برای ایران کاملاً بدبین هستم.

اینکه چرا خوش بین هستم، جواب ساده است، به خاطر اینکه ایران و آمریکا هیچ کدام گزینه بهتری به جز احیای برجام ندارند. ایران و آمریکا هیچ کدام آمادگی ورود به تنش جدیدی ندارند.

آمریکا در داخل خود با چالش هایی مواجه است و از سویی تنش با چین، چالشی بسیار مهم برای آن محسوب می شود و امریکا در حال حاضر نیاز دارد که توجه و تمرکز خود را به سمت آسیا حفظ کند. در عین حال امریکا با روسیه هم درگیری نیابتی دارد.

از این رو آماده گشایش یک تنش در جبهه جدید در منطقه ای دور دست یعنی خاورمیانه نیست که قرار است اولویت پایین تری در سیاست خارجی امریکا داشته باشد.

برای ما هم روشن است که آمادگی ورود به یک تنش تازه را نه از لحاظ وجه داخلی و ثبات اجتماعی و نه به لحاظ اقتصادی نداریم. همچنین هدف خاصی وجود ندارد تا ایران با ایجاد این تنش به آن برسد.

به همین دلیل فکر می کنم مشکلاتی که به هر نحوی در مذاکرات وجود دارد حل و فصل خواهد شد و من به احیای برجام در آینده نزدیک خوشبین هستم. اما چرا به ادامه راه بدبینم؛ به ۳ دلیل:

اول اینکه که برجام تغییر کرده است و برجامی که در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت، هفت سال از عمرش گذشته و حدود هفت سال تا سال ۲۰۳۰ برای بخش مربوط به Sunset یا غروب باقی مانده است.

همانطور که میدانید تاریخ های مربوط به بند غروب به نحوی تنظیم شده اند که هر چه قدر زمان میگذرد اهمیت این بندها هم افزایش پیدا می کند.

برای مثال در سال ۲۰۲۳ که سال آینده است و همینطور سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یکسری از محدودیت های مربوط به ایران و محدودیت موشک های بالستیک یا سانتریفیوژهای پیشرفته برداشته میشود.

در سال ۲۰۲۵ در بین بعضی از محدودیت ها یک مورد هم اسنپ بک هست و این موضوع اهمیت بسیار دارد. یعنی میزان حساسیت غرب نسبت به موضوع Sunset یا بندهای غروب بسیار مهمتر از موارد قبلی است.

دوم اینکه رابطه امریکا با جهان هم نسبت به ۲۰۱۵ تغییر کرده است. چین و روسیه امروز جسور تر از آن دوران هستند.

آنها تجربه هایی را در رقابت با آمریکا پشت سر گذاشتند و امروز نیز این تقابل ها رو به فزونی است.

از نظر غرب ایران بخشی از بلوک چین و روسیه محسوب می شود و تقویت ایران عملا به معنای دادن فضای بیشتر به چین و روسیه شمرده میشود.

بنابراین چه دلیلی دارد که آمریکا به ایرانی کمک کند که از این دیدگاه، بخشی از بلوک چین و روسیه است و موقعیت بهتری در منطقه پیدا می کند. طبیعتاً آمریکایی ها در قیاس با دوران اوباما انگیزه بیشتری دارند که مانع از پیشرفت ایران در حوزه های مختلف شوند که پایه این پیشرفت ها توان اقتصادی است.

سومین موضوع دوقطبی شدن در داخل آمریکا است. در قیاس با سال ۲۰۱۵ امروز امریکا در درون خودش از لحاظ سیاسی دو قطبی تر است و مرزکشی های سرسختانه تری بین جمهوری خواهان و دموکرات ها به خصوص بعد از تجربه ترامپ و یک دوره ای شدن آن و هم چنین موضوع برجام وجود دارد.

برجام میراث دموکرات ها تلقی میشود در حالی که اتخاذ رویکرد سخت گیرانه با آن میراث جمهوری خواهان محسوب می شود.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در سال ۲۰۲۴ هست و احتمالا انتخابات پرتنشی خواهد بود، اگر جمهوری خواهان در این رقابت پیروز شوند در این صورت به دلیل تنشهای داخلی و موضوع دوقطبی بودن، انگیزه بیشتری وجود دارد که برجام را ترک کنند یا به شدیدترین نحو ممکن آن را نقض کنند.

از این رو به خاطر این سه دلیل من فکر می کنم برجام عمر طولانی نخواهد داشت. بنابراین انتظار ما باید در قیاس با برجام ۲۰۱۵ بسیار بسیار کمتر باشد، مگر در یک حالت که در بین دو کشور یک آمادگی برای رسیدگی به سایر اختلافات و ورود به دور تازه گفتگوها وجود داشته باشد.

به شیوه ای که از این طریق انگیزه ها و فعالیت ها برای حفظ برجام و تداوم این رویه در دو طرف افزایش یابد، اما در حال حاضر چنین چشم اندازی دیده نمی شود.

پس می توان گفت ما با احیای برجام فقط یک قدم فاصله داریم و این اتفاق رخ خواهد داد ولی در عین حال یک توافق و وضعیت ضعیف و شکننده است و انتظار بالایی نمی توان از آن داشت.

احتیاجی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست

ایسنا نوشت، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و یازدهم به ابهامات، انتقادات و سوالات درباره ضرورت تصویب توافق احتمالی هسته ای در مجلس پاسخ داد که در زیر می خوانید.

برخی معتقدند که با توجه به تصویب برجام در مجلس دهم، باید مجددا توافق احتمالی جدید در مذاکرات برجام به تصویب مجلس یازدهم برسد. با توجه به سابقه نمایندگی شما در مجلس سابق چقدر این نظر را قبول دارید؟

طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در صورتی که ۱+۴ به تعهدات و وظایفش عمل کند، وزارت خارجه گزارشی به کمیسیون امنیت ملی درباره عملکرد طرف مقابل ارائه می کند. سپس نوبت به کار کارشناسی کمیسیون امنیت ملی می رسد مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته برای لغو تحریم‌ها با راستی آزمایی عجین است یا خیر و آن گزارش در صحن قرائت می‌شود.

پس درهیچ جای قانون تصریح نشده که باید متن توافق به صحن آید بلکه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها می‌گوید که کمیسیون امنیت ملی بعد از بررسی گزارش وزارت خارجه درباره عملکرد طرف مقابل در لغو تحریم ها، گزارشی به صحن علنی ارائه کرده و مجلس روی این گزارش اظهار نظر می‌کند و نه روی متن توافق.

با این توضیحات، آیا احتیاجی به تصویب متن توافق احتمالی در مجلس نیست؟

خیر احتیاجی نیست چون اتفاق جدیدی رخ نداده و توافقنامه جدیدی نیست. حرکت جدیدی هم از صفر شروع نشده بلکه استمرار توافق قبلی است که مجلس برای آن اذن داده و قانون شده است.

احتیاجی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست؛ حرکت جدیدی شروع نشده بلکه استمرار توافق قبلی است که قبلا مجلس اذن داده بود. در مجلس قبلی هم ما برجام را تصویب نکردیم و وارد بحث برجام با آن همه مواد و تبصره و پیوست نشدیم بلکه به دولت اجازه دادیم که با رعایت خطوط قرمز می‌تواند برجام را اجرا کند. بعد از آن هم شورای عالی امنیت ملی حدود هفت شرط گذاشت و مقام معظم رهبری هم ۶، ۷ شرط تعیین کرد و جمعا حدودا ۱۵ شرط برای دولت برای اجرای برجام گذاشته شد. ما در مجلس قبلی هم وارد جزئیات برجام نشدیم بنابراین بحثی که اکنون درباره برجام در جریان است، در تداوم موضوع قبلی با همان اذنی است که در مجلس قبل دادیم.

این وسط، آمریکا از برجام خارج شد و حالا آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان عمل نکردند، ما هم در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردیم با این هدف که طبق قانون قبلی مجلس در برجام اگر طرف مقابل به وظایفش عمل نکرد، ایران هم عمل به وظایفش را متوقف کند.

بر همان اساس بود که دولت آقای روحانی تعهداتش را برگرداند و دستور غنی سازی را صادر کرد و دوباره روی غنی سازی پنج درصد و بالاتر رفتیم و ماشین‌های جدید نصب شد.

این اقدامات طبق همان قانون قبلی مجلس برای اجرای برجام و همچنین خطوط قرمز ترسیم شده از سوی شورای عالی امنیت ملی و رهبری انجام شد.

از همان ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، در کمیسیون امنیت ملی توضیح دادم که پنج گام شامل غنی سازی، ساخت و نصب ماشین‌های جدید، تحقیق و توسعه و انباشت اورانیوم برداشته شد و یک گام دیگر و آن هم پروتکل الحاقی مانده که هنوز داوطلبانه اجرا می‌شود و در قالب آن دوربین‌های آژانس نصب شده و نظارت می‌کند. در همان روزهای اول مجلس یازدهم اصرار ما این بود که کمیسیون امنیت ملی با ارائه طرحی جلوی الحاق پروتکل الحاقی را بگیرد چون طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد.

مجلس وارد شد و به اضافه گام‌های برداشته شده در دولت قبل برای کاهش تعهدات، آن ها و پروتکل الحاقی را در طرحی گنجانده و جمع آن قانون اقدام راهبردی شد پس این قانون در تداوم قانون قبلی است طبق این شرایط ما قانون گذاری کرده که با خروج آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش، ایران هم به تعهداتش عمل نکند.

نیز دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل از خود نشان دهد و مسئولانه عمل کند می‌توانیم به سمت مراحل بعدی حرکت کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کلا شما مخالفی چیزی ارزون شه یا توافق شه

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      درود بر شرفت که حرف حق زدی

    • نا شناس

      تحریم یعنی چه ما که همه چی داریم

  • ناشناس

    تا دیروز همه چی به برجام ربط می دادید الان شدید مخالف
    کلا شما مخالف ثبات بازارر هستید

  • ناشناس

    حالا که پول دلار ها داره میرسه انتظار نباید داشت بگو آنقدر تو صف ایستادن که هفتاد ملیون نفر آدم توش گم شده باشه همیشه همین بوده هیچ کس هم واقعا انتظار نداره مردم تو شهر ها هم مرغ پروش میدن خودشون هم نون میپزن خیلی وقت که همین بوده چیز جدیدی نیست

  • ناشناس

    تو مملکت ما کی چیزی ارزون شده که اینبار بشه اینا همش بازیه بصورت مقطعی …