کد مطلب: ۷۰۱۷۲۶

مذاکرات وین به بن‌بست رسید؟

مذاکرات وین به بن‌بست رسید؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار مذاکرات احیای برجام را بخوانید.

مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد

ایرنا نوشت، جوسپ بورل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانسه (AFP) با اشاره به شرایط سیاسی آمریکا و آنچه او «جهت گیری‌های» توصیف کرد که به جمع‌بندی منجر نمی‌شود، افزود: اکنون در یک نوع بن بست قرار داریم.

وی با بیان اینکه «نقش من به عنوان هماهنگ کننده در مذاکرات این است که سعی کنم مواضع طرف‌ها را به‌هم نزدیک کنم» افزود: در عرض چند ماه گذشته، ما در حال همگرایی بودیم و در هر مرحله، مواضع به هم نزدیک‌تر می‌شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبادل نظرات طرف‌ها در خصوص پیش‌نویس توافق وین اشاره و ادعا کرد: «اما متاسفانه پس از تابستان، آخرین پیشنهادها به هم نزدیک نشد و طرف‌ها در حال واگرایی هستند»

طعنه دیپلمات ارشد روسیه به غربی‌ها/ دیپلماسی مگافون در قبال ایران کار نمی‌کند

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در جلسه با موضوع توافقنامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران گفت: "دیپلماسی مگافون" همیشه جواب نمی دهد و اغلب نتیجه معکوس دارد.

وی با بیان اینکه این سیاست خطر تشدید تنش بر سر برنامه هسته ای ایران را به دنبال دارد، افزود که مسکو نسبت به تعهد طرف‌هایی که دیپلماسی مگافون را دنبال می‌کنند در رسیدن به توافق وین، تردید دارد.

مگافون وسیله بزرگ و قیفی شکلی است که فیلم سازان، به ویژه در دوران صامت به دست می گرفتند و برای اینکه صدایشان جهت و شدت پیدا کند و همه آن را بشنوند، در داخل آن فریاد می زدند. اولیانوف با استفاده از این واژه به غربی ها طعنه زده که تلاش دارند با استفاده از این سیاست ایران را تحت فشار قرار دهند.

قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر از رسیدگی به موضوعی مرتبط با ایران در نشست شورای حکام برای دومین بار خبر داد.

به گزارش «انتخاب»؛ اولیاف در توئیتی نوشت: امروز برای دومین بار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوعی مرتبط با ایران رسیدگی می‌کند. این بار در مورد «توافق پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران» است. انتظار نمی رود هیچ قطعنامه ای صادر شود، صرفا بیانیه های ملی و جمعی صادر خواهد شد.

وی ساعاتی پیش در صفحه توییترش نوشت که بحث درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در این جلسه شورای حکام به پایان رسید. هیچ قطعنامه‌ای صادر و تصمیمی از سوی شورا در این باره اتخاذ نشد. فقط تبادل نظر شد.

مواضع ایران در مذاکرات تغییر می‌کند؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۲۳ شهریور ماه در صفحه اینستاگرامش درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه عمان نوشت: امروز با بدر ابوالسعیدی وزیر خارجه عمان به صورت تلفنی گفتگو کردم.

در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها به بدر البوسعیدی گفتم ایران و باقی طرف‌های مذاکره طی چند ماه گذشته تلاش زیادی برای رسیدن به نقطه توافق انجام داده‌اند، ایران همواره به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها پایبند بوده است و تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: از سوی دیگر، در شرایطی که فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب توافق باقی نمانده، شاهد تلاش برای صدور بیانیه غیر سازنده در نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم که هیچ سودی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همانطور که همیشه تأکید کردم، ایران اراده کافی و حسن نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بار‌ها از خود نشان داده و تغییری در مواضع ایران به وجود نیامده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: وزیر خارجه عمان هم با تأکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماه‌ها مذاکره، تأکید کرد.

قطعنامه علیه ایران صادر شد؟

ایرنا نوشت، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایرانروز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر این مطلب را اعلام کرد و افزود که هیچ تصمیم و قطعنامه‌ای از سوی شورا صادر نشد و فقط تبادل نظر صورت گرفت.

نشست درباره موضوع ایران از دیروز (سه‌شنبه) در شورای حکام آژانس آغاز شد. برخی طرف های غربی در ادامه تاکتیک مقصر نمایی، از تدابیر جبرانی ایران برای ایجاد توازن در اجرای برجام انتقاد کرده و ایران را عامل تعلل در حصول توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای معرفی کردند.

اما سفیر روسیه در این نشست، ضمن نسنجیده خواندن قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در خرداد ماه گذشته تصریح کرد که این اقدام روند مذاکرات وین و راستی‌آزمایی برجام را پیچیده کرده است.

بازی مقصرنمایی مفید نیست

به نقل از اقتصادنیوز، یک مقام ارشد ایرانی به شرط فاش نشدن نامش به المانیتور توضیح داد که خاطره توافق اولیه و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از این توافق، ضربه‌ای سیاسی به بار آورد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این مقام تاکید کرد که «بازی مقصرنمایی برای دستیابی به توافق مفید نیست. ایران سال ها صبور بوده و با وجود تجربه بد در توافق هسته ای به ویژه با غربی ها، حسن نیت خود را نشان داده است. در شرایطی که غربی ها با عدم تصمیم و مسئولیت پذیری در این ماجرا دخیلند، ایران را نمی توان به همان میزان مسئول این وضعیت تلقی کرد». این مقام ایرانی افزود: «ابران کشوری بود که توافق هسته ای را پس از خروج آمریکا حفظ کرد».

صدور بیانه علیه ایران

به نقل از ایسنا، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، بریتانیا به همراه آمریکا تلاش می کنند در جلسه بعدی شورای حکام (شورای مدیران) آژانس، علیه ایران بیانیه صادر شود.

بنابر گزارش رویترز، برخلاف جلسه قبل شورای حکام که علیه ایران، قطعنامه صادر شد این بار این ۴ کشور به دنبال صدور قطعنامه نیستند بلکه یک درجه پایین تر، تلاش می کنند بیانیه انتقادآمیزی علیه تهران صادر شود.

محتوای بیانیه هم نیز همان محتوای قطعنامه سابق شورای حکام (شورای مدیران) آژانس علیه ایران است.

به نقل از شفقنا، وزارت خارجه آمریکا کنار گذشتن «رابرت مالی» از مذاکرات احیای برجام را تکذیب کرد

«ند پرایس» در پاسخ به این سوال که «با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر این که رابرت مالی از مذاکرات وین کنار گذاشته شده است، آیا او هنوز مسئول پرونده ایران است؟» توضیح داد: رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران است. او هنوز مسئول این تیم و تلاش‌های‌مان در اینجاست. او سرپرست یک تیم در این وزارتخانه است.

پیامدهای قطعنامه برای برجام

به نقل از ایسنا، صفحه توئیتر نمایندگی روسیه در وین نوشت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام، گفت: قطعنامه ضدایرانی بی‌فکرانه ماه ژوئن در شورای حکام، پیامدهای منفی‌اش را به دنبال آورد. نه تنها موجب پیچیده شدن وضعیت مذاکرات وین شد، بلکه چالش‌های دیگری نیز برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اقدامات راستی‌آزمایی مرتبط با برجام ایجاد کرد.

اولیانوف ادامه داد: ما به وضوح به یاد داریم که به همکاران غربی‌مان درباره پیامدهای اقدامات عجولانه‌شان هشدار دادیم و از آن‌ها خواستیم از طرح این قطعنامه صرف‌نظر کنند. تصمیم ایران برای خاموش کردن و انتقال دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی، واکنشی مستقیم به این قطعنامه بود.

نماینده روسیه در وین ادامه داد: روسیه از نهایی کردن موفقت‌آمیز مذاکرات وین حمایت می‌کند. تمامی شرایط مهیاست. تمامی طرفین به یک اندازه سخت روی این موضوع کار کردند، اما باید پیچیدگی سیاسی و حساسیت مسائل حل‌نشده در زمینه احیای برجام را در نظر بگیریم.

برجام موضوع گفتگوی ایران و نیجریه شد

به نقل از انتخاب، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جفری اونیاما، همتای نیجریه‌ای خود درخصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه ایران و نیجریه و نیز تحولات بین‌المللی به تبادل نظر پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، بر پایبندی کشورمان به تداوم گفتگوها با طرف‌های مقابل و اراده کشورمان برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آژانس وظیفه خود را در قالب فنی و به دور از سیاسی کاری دنبال کند تصریح کرد. توافق در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی دست یافتنی است.

وزیر خارجه نیجریه بر حسن نیت ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرده و با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نسبت به بازگشت این کشور به توافق و حل و فصل موضوعات ابراز امیدواری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.