کد مطلب: ۴۵۵۵۷۸

جذب سرمایه موفق؛ پس از شروعی ناب

جذب سرمایه موفق؛ پس از شروعی ناب

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن اقدام به برگزاری دوره آموزشی شروع ناب نموده و انتظار این است که تیم‌های نوپای فناور در یک فرآیند علمی، دقیق و در ارتباط واقعی با بازار و مشتریان بالقوه خود، مسئله انطباق محصول با بازار را اعتبارسنجی نموده و به شناخت خوبی از بازار خود برسند.

در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری خطرپذیر به عنوان یکی از زنجیره‌های مهم توسعه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه در کشور ما رونق گرفته است.

صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر به دنبال کسب‌وکارهایی هستند با ایده‌ها و محصولاتی بدیع و نو که از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند و همچنین پاسخ به نیاز و مسئله جدی در صنعت یا بازار را هدف گرفته باشند. این کسب‌و‌کارها به خاطر ماهیتشان، ریسک‌ها و عدم قطعیت بالایی دارند و تعداد بسیار کمی از این کسب‌وکارها می‌توانند معیارهای مد نظر سرمایه‌گذاران را احراز کنند. یکی از این مجموعه‌ها، شرکت توسعه کارآفرینی بهمن است که در مراحل نوپایی کسب‌و‌کارهای تولیدی، صنعتی و استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن در مدت ۳ سال فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تاأمین مالی کسب‌وکار‌های نوآورانه و فناورانه سعی داشته نقش خود را در این زیست‌بوم به خوبی ایفا نماید. سیاست سرمایه‌گذاری مشترک با اشخاص حقوقی و حقیقی به منظور جلب مشارکت‌ها، آموزش و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری جسورانه و انتقال تجارب به تیم‌های نوپا به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها به صورت سرمایه‌گذاری مشترک انجام شده است؛ موضوعی که به گسترش روابط سرمایه‌گذاران شخصی و نهادی و تبادل اطلاعات حرفه‌ای و بلوغ اعضای شبکه منجر شده است.

در این مدت شمار زیادی از تیم‌ها و شرکت‌های فناور در مراحل نوپایی خود از مسیر ارزیابی کارشناسان و مدیران بهمن عبور کرده‌اند و تاکنون نزدیک به ۴۰ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

معیار‌های تأیید طرح برای سرمایه‌گذاری در منابع و رویداد‌ها توسط افراد مختلف و به اشکال گوناگون مطرح شده است. یکی از این مسائل که بسیار پر رنگ و برجسته نمود کرده، تناسب ویژگی‌های محصول با نیاز بازار و مخاطبان آن است؛ موضوعی که برای محصولات نوآورانه بسیار کلیدی است. درصد زیادی از تیم‌ها، توانمندی فنی بسیار بالایی در طراحی و توسعه محصول دارند ولی متأسفانه این تلاش‌ها و هزینه‌‌ها بدون ارتباط صحیح و مناسب با مشتریان بالقوه صورت ‌می‌گیرد و ابعاد کسب‌وکاری انتخاب یک محصول یا تعیین راهبرد تجاری شرکت مغفول ‌می‌ماند. این موضوع یکی از چالش‌ها و مباحث ‌میان سرمایه‌گذار و استارتاپ‌ها بوده و هست.

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن با هدف پرداختن به این مباحث و تشریح دقیق آن برای تیم‌های مخاطب، اقدام به برگزاری دوره آموزشی شروع ناب نموده و انتظار این است که تیم‌های نوپای فناور در یک فرآیند علمی، دقیق و در ارتباط واقعی با بازار و مشتریان بالقوه خود، مسئله انطباق محصول با بازار را اعتبارسنجی نموده و به شناخت خوبی از بازار خود برسند.

پس از این مرحله است که تیم مدیریت یا هسته اصلی کسب‌وکار می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا باید مسیر فعلی خود را ادامه دهد یا زمان و هزینه‌های شکست را کاهش داده و محصول یا حوزه کاری دیگری انتخاب کند. بازخوردها و اطلاعات به دست آمده از تحلیل فعالیت‌های این دوره، موجب اصلاحات جزئی یا اساسی در طراحی محصول یا مدل کسب‌وکار تیم خواهد شد و تطبیق محصول با بازار را افزایش خواهد داد.

IMG 20200610 104544

این دوره به توسعه‌دهندگان فناوری‌های نو که اغلب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید و تازه فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند کمک می‌کند به مهارت‌های مکمل کسب‌وکاری در کنار مهارت‌های فنی مهندسی تجهیز شوند و با دید بهتری به توسعه فناوری و طراحی محصول فناورانه بپردازند و نسبت به بازخورد بازار حساس‌تر از قبل باشند.

شروع ناب در مدت ۳ ماه (۱۲ هفته مداوم) به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا قابلیت تبدیل فناوری خود به یک کسب‌وکار موفق را بررسی نمایند. در هر هفته، یک روز کامل به بازخورد و بحث به صورت حضوری و آموزش از طریق یادگیری فعال و یادگیری مشارکتی اختصاص دارد و در دیگر روزهای هفته، تیم‌های فناور باید ضمن ارتباط با مشتری و یادگیری از آن‌ها، مدل کسب‌وکار خود را تکمیل و اعتبارسنجی کنند. شرکت‌کنندگان باید به جز یک روز حضور و مشارکت در کارگاه‌ها، حداقل ۳ روز در هفته را برای دنبال‌کردن فعالیت‌های مورد نیاز این دوره اختصاص دهند.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین ثبت‌نام اولیه به آدرس اینترنتی http://bahman.plus مراجعه نمایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.