کد مطلب: ۱۷۸۲۴۳

جذب ۳.۵ میلیارد یورو فاینانس صنایع معدنی در پسابرجام

جذب 3.5 میلیارد یورو فاینانس صنایع معدنی در پسابرجام

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از جذب سه میلیارد و 500 میلیون یورو تامین مالی خارجی (فاینانس) در دوره پسابرجام در این سازمان خبر داد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از جذب سه میلیارد و 500 میلیون یورو تامین مالی خارجی (فاینانس) در دوره پسابرجام در این سازمان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی کرباسیان امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون جزو 15 کشور برتر جهان از نظر ذخایر معدنی است و با اکتشافات جدید در آینده نزدیک به رتبه دهم صعود خواهیم کرد.

به گفته این مسئول، معدن یکی از بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاریان بین‌المللی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم باید جذب سرمایه‌های خارجی در اولویت قرار داده شود که در همین پیوند در دوره 2 سال و نیم پس از برجام تاکنون نزدیک به سه میلیارد و 500 میلیون یورو تامین مالی خارجی (فاینانس) در پروژه‌های مختلف در حوزه صنایع معدنی جذب شد؛ البته در زمینه معدن تاکنون به جذب سرمایه خارجی نیازی احساس نشده است اما شاید از این پس نیاز به انجام مذاکره داشته باشیم.

کرباسیان افزود: ایمیدرو بابت واگذاری‌ها و فروش اموال این سازمان، پنج هزار میلیارد ریال از بودجه دولت طلبکار است.

وی بیان داشت: در این زمینه به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کنیم به جای این مطالبات، از اوراق مشارکت ارزی بین‌المللی، اوراق مشارکت ارزی داخلی یا ریالی داخلی استفاده کنیم تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی داخلی یا خارجی به سرمایه‌گذاری بپردازیم.

تهاتر یک هزار و 300 میلیارد ریال از بدهی‌ها در سال 1395

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پیگیری مطالبات و بدهی‌های ایمیدرو و تهاتر آن‌ها در بودجه یادآوری کرد: پارسال ایمیدرو این موضوع را به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال پیشنهاد داد و سازمان برنامه و بودجه نیز از آن استقبال کرد اما در نهایت فقط یک هزار و 300 میلیارد ریال از بدهی‌های این سازمان به دولت و خزانه برداشت شد.

به گفته این مسئول، هرچه این رقم بزرگ‌تر شود از آن بیشتر استقبال خواهیم کرد، زیرا از فشار اینکه هر روز خزانه بخواهد حساب‌های ایمیدرو را مسدود کند خارج می‌شویم.

وی تصریح کرد: تهاتر مطالبات و بدهی‌ها به شفاف شدن حساب‌ها منجر می‌شود و ایمیدرو از این موضوع استقبال می‌کند.

در لایحه بودجه سال آتی اعلام شده است مطالبات پیش از سال 1397 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و ایمیدرو تا سقف چهار هزار میلیارد ریال از طریق گردش خزانه تهاتر می‌شود.

تهاتر طلب‌ها با بدهی‌های این سازمان در سال‌های اخیر از سوی رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح شده بود و در ملاقات اخیر کرباسیان با نمایندگان کمیسیون نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس، ‌مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفته بود: 46 هزار میلیارد ریال از دولت طلب داریم اما پولی هم نمی‌خواهیم.

تهاتر بدهی‌ها با طلب‌ها پس از تایید سازمان حسابرسی،‌ یکی از راه‌هایی است که توان مالی ایمیدرو را برای انجام وظایف توسعه‌ای خود یاری می‌کند.

در تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 97 کل کشور آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات پیش از سال 1397 سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تامین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان‌های مذکور و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت سهم آن‌ها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط را با بدهی آن‌ها به دولت بابت مالیات و سود سهام تا سقف چهار هزار میلیارد ریال به صورت جمعی-خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

کرباسیان همچنین درباره تعیین تکلیف تعهدات شرکت‌های واگذار شده، افزود: برخی شرکت‌هایی که تاکنون از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند، به تعهدات خود در مقابل دولت، بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و ایمیدرو عمل نکرده‌اند و از آن‌جا که ایمیدرو ضامن آن‌ها بود، امروز مشکل‌ساز شده‌اند.

وی گفت: در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی قول داده است از این پس، واگذاری‌ها با دقت بیشتر و در نظر گرفتن اهلیت افراد انجام شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.