خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۹۷۵۲

جزئیات تغییر در سهمیه بنزین / این طرح چقدر جدی است؟

جزئیات تغییر در سهمیه بنزین /  این طرح چقدر جدی است؟

طرح برخی نمایندگان مجلس برای تغییر در ارائه سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر فرد چه تغییری در دریافتی خانوارها ایجاد می کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح برخی نمایندگان مجلس برای تغییر در ارائه سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر فرد چه تغییری در دریافتی خانوارها ایجاد می کند؟

طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. در این طرح قرار است به جای خودروها ، معادل ریالی 20 لیتر بنزین به ازای هر نفر تخصیص یابد.

در صورت وجود مازاد منابع در هر خانوار، امکان فروش این سهمیه به دیگران یا دولت وجود خواهد داشت. مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: طبق آمارها بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند و البته برخی خانوارها هم بیش از یک دستگاه خودرو دارند.

وی افزود: با این حال بنا داریم با حفظ میزان مصرف بنزین در کشور، به ازای هر کد ملی ماهانه 20 لیتر سهمیه بنزین در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ شود.

اگر آن ها سهمیه خود را استفاده کردند، از یارانه انرژی بهره برده اند و اگر از این سهمیه استفاده نکردند یا ناقص استفاده کردند، بتوانند در سامانه ای این سهمیه را به دیگران واگذار کنند.

به گفته شریعتی در سامانه در نظر گرفته شده، قیمت واگذاری هر لیتر بنزین زیر 3 هزارتومان (قیمت دوم بنزین) خواهد بود و اگر فرد نخواست آن را بفروشد، این سهمیه در پایان ماه به دولت باز می گردد تا دولت بتواند آن را صادر و از این طریق مابه التفاوت آن را روی کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ کند.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز با بیان این که طبق این طرح، دولت موظف می شود باقی مانده کارت سرپرست خانوار را بر اساس قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس بفروشد و آن را به حساب سرپرست خانوار واریز کند، افزود: زیرساخت‌های این طرح توسط شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی آماده شده است.

اکنون قیمت بنزین فوب خلیج فارس ۴۶۸۰ تومان است.

با طرح مجلس یارانه چه تغییری می کند؟

ارزیابی نفع و ضرر اجرای این طرح برای خانوارها، به آثار مستقیم (مبالغ نقدی که به هر خانوار امکان دارد تعلق گیرد) و آثار غیر مستقیم آن (کاهش قدرت خرید بر اثر افزایش احتمالی تورم) بستگی خواهد داشت.

به خصوص این که نرخ تورم قابل محاسبه نیز ناشی از تورم مستقیم یا انتظاری خواهد بود که به نظر می رسد برآورد 4 درصدی ذکر شده توسط امیرآبادی، بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری باشد.

با این حال، می توان محاسبه کرد که با اجرای این طرح، یارانه یک خانوار فرضی 4 نفره با داشتن یا بدون داشتن خودرو (با الگوی مصرف 60 لیتر بنزین در ماه) و همچنین قیمت 3 هزار تومانی بنزین آزاد به صورت زیر تغییر می کند:

123 3

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فکر کنم مسابقه گذاشتن کی احمقانه ترین طرح رو بده!

    • ناشناس

      شما طرحتون رو بفرمایید.

    • ناشناس

      واقعا متاسفم این چه برنامه ای راه انداختن

  • ناشناس

    حالا این خوب است یا بد

    • محمد

      یارانشو به شما نمیدن میره جیب خودشون دوست عزیز منم مثل شما ماشین ندارم ولی اینا کاری نمیکنن به نفع مردم شه . این دیگه ثابت شده

    • ناشناس

      بابا اینجوری بنزین گیر اونایی ک ماشین دارن کم میاد بلید بنزین گران تر بخرند مخصوصا اونایی ک فقط دونفر هستن و کسب درآمد هم با ماشین دارن و این باعث گرون شدن نرخ کرایه ها و همچنین خیلی از اقلام میشه

  • ناشناس

    اگه زنگنه گذاشت این طرح به جایی برسه من اسممو عوض میکنم.

  • ناشناس

    نصف مردم ماشین ندارن؟ اصلا معلومه هر کی چند تا ماشین داره آمار از کجا میاد اگه سامانه فروش بنزین مثل کارگزاری ها باشه که واویلا ولی الان هر کی ماشین بیشتر داشته باشه از سهمیه بیشتر استفاده میکنه اون بدبختی هم که ماشین نداره باید کرایه بیشتری بده

  • ناشناس

    برای چی 4 سال سهمیه بندی لغو شد که حالا به چه کنم چه کنم بیفتیم البته شروعش دم انتخابات بود برای رای بسیار تاثیر گزار

  • سعید

    طرح خیلی خوبیه بعضی ها دو سه تا ماشین دارن بنزین میزنن چرا یارانشو امثال ما ک ماشین نداریم بدیم

  • ناشناس

    فردا گداتر از امروز دوباره تورم تورم صد در صدی در پیش داریم این ملت مظلوم همیشه باید بسوزن وبسازن

  • ناشناس

    مسخره بازی هارو تموم کنید بسه دیگه، این چندلیتر بنزین دولتی هم بخورید بلکه شکمتون سیر بشه تک نرخی کنید همه راحت بشن والا دو هفته هست که تمام سایتهای خبری پر شده از این خبر

  • ناشناس

    بتازید

  • ناشناس

    نفری بیست لیتر بنزین 1500تومانی میدن که میشه30تومن برای چهار تفر میشه 120تومن چرا ان را240تومن حساب کردید