کد مطلب: ۶۱۱۷۰۹

تکلیف شاغلین واکسن‌نزده مشخص شد

تکلیف شاغلین واکسن‌نزده مشخص شد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تمام کارکنان و شاغلینی که می‌‌خواهند سر کار خود حاضر شوند، باید واکسینه شده باشند یا اگر تمایل ندارند، باید هر ۱۵ روز یکبار PCR منفی ارائه کنند.

به گزاش تجارت‌نیوز ، چندماه پیش وزارت بهداشت اعلام کرد با کارمندانی که واکسن نزنند برخورد قانونی انجام می‌شود و حتی خبرهایی مبنی بر جریمه این افراد وجود داشت، اما تازه‌ترین تصمیم برای افرادی شاغلی که از زدن واکسن امتناع کرده‌اند چیست؟

به نقل از تسنیم ، فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره نحوه نظارت بر کارکنان و شاغلین در قالب طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌‌های کرونایی گفت: در طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها به صورت واضح اعلام شده است که کلیه کارکنان و شاغلینی که می‌ خواهند بر سر کار خود حاضر شوند، باید واکسینه شده باشند یا اگر تمایل ندارند، باید هر ۱۵ روز یکبار PCR منفی ارائه کنند. حال اگر افراد از این شرایط امتناع کردند، بالاترین مقام مسئول آن کارمند در بخش دولتی می ‌تواند به او اخطار دهد.

وی افزود: سازمان امور اداری و استخدامی پنج مرحله مجازاتی را ابلاغ کرده که از مرخصی بدون حقوق شروع می‌شود تا انفصال خدمت که اکنون در حال اجرا است. البته ادعا نمی ‌کنم که به صورت ۱۰۰ درصد اجرا می‌‌شود، اما در حال شروع کار است. ضمن اینکه ناظر هر اداره معاونت توسعه و نیروی انسانی ماست و باید این کنترل ‌ها را برای پرسنلش انجام دهد. این طرح بزرگ است و به تدریج در کل کشور گسترده می ‌شود.

فرهادی درخصوص تصمیم‌ گیری درباره مدارس و به ویژه امتحانات حضوری و وضعیت رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در مدارس، گفت: زمانی که طرح مدیریت هوشمند تصویب شد، قرار شد تا حد امکان از تعطیلی‌ ها و دادن محدودیت ‌های مختلف خودداری کنیم؛ چراکه داریم مسیر را به سمت کنترل الکترونیک می‌بریم و مدارس هم یکی از همین جاهاست. عمده مشکل مدارس ما در بحث رعایت پروتکل ‌های بهداشتی، در رتبه اول مشکل تهویه در مدارس است و مشکل دوم در برخی مدارس و برخی استان‌ ها مشکل فاصله ‌گذاری اجتماعی و تراکم در کلاس ها را داریم.

وی افزود: در نقاط محروم و دورافتاده و مناطق روستایی مشکل تهویه و فاصله‌ گذاری در مدارس را نداریم. زیرا تعداد دانش ‌آموزان کم است. عمده مشکل ما در مدارس در شهرهای بزرگ از جمله تهران است. حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد در مدارس مشکل رعایت تهویه‌‌ها را داریم البته با آموزش و پرورش هماهنگی و همکاری نزدیک و جلسات متعدد داریم و تا حد امکان کمک می‌ کنیم. در نهایت مشکل تعطیلی مدارس را نداریم، به طوری که مدارسی که نتوانند به صورت حضوری کلاس‌ها را برگزار کنند باید به سمت برگزاری غیر حضوری و مسیر الکترونیک بروند.

وی ادامه داد: در برخی بخش ها همکارانمان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی این موارد را به آموزش و پرورش اعلام کردند و در این شرایط آموزش و پرورش برگزاری کلاس‌ های حضوری را متوقف کرده تا بتواند رفع مشکل کند. کار ما برای مدارس به صورت منطقه ‌ای و مدرسه ‌محور است؛ یعنی نمی‌ توان نسخه واحدی را برای تمام مدارس کشور صادر کرد، بلکه مدارسی که توانایی برگزاری حضوری کلاس‌ها را ندارند، الکترونیک می ‌شوند. ضمن اینکه آموزش و پرورش هم دو فرم خوداظهاری تهیه کرده و اینها را خود مدیر مدرسه هم می ‌تواند اعلام کند.

فرهادی تاکید کرد: بنابراین در مدارس در بحث تهویه مقداری مشکل داریم و در مدارس شلوغ و پرتراکم در کلانشهرها در فاصله‌ گذاری اجتماعی مشکل داریم. بقیه شاخص ‌های ما مانند استفاده از ماسک در دانش ‌آموزان و اولیای مدارس و اولیای دانش آموزان، بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

وی درباره میزان رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در ادارات نیز گفت: خوشبختانه در ادارات دولتی کمتر مشکل داریم. زیرا بخش دولتی تابع بخشنامه و اجبار است. واکسیناسیون در ادارات طبق گزارش سامانه امید، بالای ۸۰ درصد بود. نگرانی ما در شرکت‌‌ها و موسسات بخش خصوصی است که اولاً به صورت دوره‌ ای مجبوریم به این بخش سر بزنیم و دوماً بسیاری از این شرکت‌ ها حریم داخلی خود را دارند. ما چند راهکار داریم؛ یکی بازرسی‌های دوره‌ای است ودیگری این است که شکایتی از پرسنلشان به ما اعلام شود.

فرهادی گفت: از روز ۲۱ آذر طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها آغاز شده که در پنج فاز بوده که اکنون در فاز سوم آن قرار داریم. امیدواریم فاز چهار و پنج آن هم تا دو یا سه هفته آینده رو به اتمام رود و همه سامانه‌ها به هم متصل شده و نظارت‌ ها انجام شود. ما سامانه بازرسی خودمان را هم به سامانه سکوی امید وصل می‌ کنیم تا بتوانیم نظارت ‌هایمان را در اختیار قرار دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.