کد مطلب: ۴۶۹۴۵۷

جزئیات ترخیص فوری ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی

جزئیات ترخیص فوری ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، اکنون ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی بدون دریافت اعلامیه تامین ارز و کد رهگیری امکان ترخیص فوری دارند، در عین حال ۲۶ فروند شناور حاوی نزدیک به یک میلیون تن کالای اساسی به بنادر رسیده که در مرحله پهلوگیری و یا تخلیه قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهرداد جمال ارونقی آخرین تصمیم اخذ شده در رابطه با ترخیص فوری کالای اساسی را تشریح کرد و توضیح داد: به دنبال رایزنی های صورت گرفته در راستای تسهیل ترخیص کالای اساسی قرار بر این بود که صاحبان کالا بعد از مراجعه به بانک و دریافت اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری، بتوانند نسبت به ترخیص سریع اقدام کنند و بانک نیز ظرف سه ماه پیگیری‌ها و رسیدگی‌های بعدی را انجام دهد، اما طی آخرین توافق صورت گرفته بین وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی در راستای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و ضروری قرار شد بخشی از این کالاها ظرف مدت محدود، بدون دریافت اعلامیه تامین ارز و کد رهگیری از بانک ترخیص شود.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه پنج قلم کالا که مجموع حدود ۲.۵ میلیون تن از کالاهای اساسی را تشکیل می دهد مشمول ترخیص فوری بدون کد رهگیری شده است، گفت: حدود ۱.۴ میلیون تن ذرت، بیش از ۱۵۷ هزار تن دانه‌های روغنی، بیش از ۳۶۱ هزار تن روغن خام، حدود ۱۵۰ هزار تن سویا و بیش از ۴۲۲ هزار تن جو از این امکان برخوردار شدند اما در مورد گندم، برنج و شکر تصمیم‌گیری نشده است.

ریز موجودی کالا در بنادر

ارونقی در ادامه جزئیاتی از موجودی ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی مشمول ترخیص فوری بدون کد رهگیری و اعلامیه تامین ارز را اعلام کرد و گفت: نزدیک به ۱.۴ میلیون تن موجودی ذرت، ۱.۰۷۱ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره)، ۷۳ هزار تن بندر انزلی، ۶۳ هزار تن امیرآباد، ۱۰۳ هزار تن نوشهر، ۵۰ هزار تن فریدون کنار و ۳۰۰۰ تن در آستارا قرار دارد.

وی ادامه داد: از جو موجود نیز ۲۹ هزار تن در بندر امام خمینی (ره)، ۴۲ هزار تن انزلی، ۲۳۱ هزار تن امیرآباد، ۴۵ هزار تن چابهار، ۵۲ هزار تن نوشهر، ۱۶ هزار تن فریدون کنار و ۵۶۰۰ تن در آستارا است.

به گفته ارونقی، از موجودی سویا نیز ۱۱۷ هزار تن بندر امام خمینی (ره)، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن انزلی، ۱۷ هزار و ۹۰۰ تن امیرآباد و حدود ۱۰۰۰ تن در نوشهر قرار دارد.

در مورد موجودی دانه‌های روغنی و روغن خام نیز معاون فنی گمرک توضیح داد: از روغن خام ۱۰۶ هزار تن در بندر امام خمینی (ره)، ۲۰۸ هزار تن بندر رجایی، ۱۲ هزار تن انزلی، ۳۰ هزار و ۹۰۰ تن امیرآباد و ۴۱۰۰ تن در بندر نوشهر موجودی داریم و در مورد دانه‌های روغنی نیز ۱۴۲ هزار تن در بندر امام خمینی، ۹۲۰۰ تن امیرآباد، ۱۲۰۰ تن باهنر و ۴۹۰۰ تن در نوشهر است.

وی البته در مورد موجودی گندم نیز توضیح داد که ۴۰۰ هزار تن گندم موجودی داریم که ۲۷۴ هزار تن در بندر امام خمینی (ره)، ۹۷ هزار تن رجایی، ۹۴۵ تن انزلی و ۳۰۰۰ تن در بندر نوشهر است که البته مشمول تصمیم اخیر برای ترخیص فوری بدون دریافت کد رهگیری و اعلامی تامین ارز نشده است.

ارونقی افزود: بر این اساس صاحبان کالاهای مشمول می‌توانند بدون دریافت اعلامیه تامین ارز و کد رهگیری بانک و با داشتن مجوزهایی از استاندارد و جهاد کشاورزی طی هفته آتی به گمرک مراجعه کرده و نسبت به ترخیص کالای خود بدون نگرانی از بابت تامین ارز اقدام کنند.

حدود یک میلیون تن کالای اساسی در انتظار پهلوگیری یا تخلیه در بنادر

معاون فنی و امور گمرکی ایران همچنین با اشاره به این‌که بخشی دیگر از کالاهای اساسی در حال ورود به گمرک و بنادر است، اظهار کرد: ۲۶ فروند شناور به بنادر رسیده که در حال تخلیه و پهلوگیری هستند که ۱۱ فروند شناور حاوی ۵۱۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر در حال تخلیه است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.