کد مطلب: ۴۴۷۵۰۳

معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد:

جزئیات جدید از آزادسازی سهام عدالت / امکان ویرایش در سهام عدالت فراهم شد / در روش غیرمستقیم نمی‌توان سهام را فروخت

جزئیات جدید از آزادسازی سهام عدالت / امکان ویرایش در سهام عدالت فراهم شد / در روش غیرمستقیم نمی‌توان سهام را فروخت

براساس اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی سهامدارانی که تا شب گذشته روش آزادسازی را به اشتباه انتخاب کرده‌اند می‌توانند با ورود مجدد به سامانه ویرایش لازم را انجام دهند، همچنین کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کنند فعلا نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

آزادسازی سهام عدالت از ابتدا با ابهاماتی آغاز شد؛ چون در خصوص روش‌های آزادسازی از قبل اطلاع‌رسانی نشده بود سهام‌داران برای انتخاب روش آن سردرگرم شده‌اند.

حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با تجارت‌نیوز جزئیاتی را در خصوص نحوه آزادسازی عنوان کرد.

امکان ویرایش روش آزادسازی فراهم شد

بسیاری از سهامداران اظهار کرده‌اند که در انتخاب روش آزادسازی دچار اشتباه شده‌اند و درخواست امکان ویرایش دارند؛ علائی در این خصوص گفت: فقط سهامدارانی که تا شب گذشته روش آزادسازی را به اشتباه انتخاب کرده‌اند و قصد ویرایش دارند، می‌توانند یک بار دیگر وارد سامانه شوند و روش دیگری را انتخاب کنند.

وی افزود: اما همان طور که در سامانه اعلام شده امکان ویرایش آزادسازی دیگر وجود ندارد، یعنی کسانی که از امروز مراحل آزادسازی را انجام می‌دهند، نمی‌توانند ویرایشی در انتخاب روش آزادسازی سهام خود انجام دهند.

در روش غیرمستقیم نمی‌توان سهام را فروخت

اما سوال تعداد بسیاری از سهامداران این بود که آیا با انتخاب روش غیرمستقیم، یعنی واگذار کردن مدیریت و ساماندهی سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، امکان فروش سهام وجود دارد؟

معاون سازمان خصوصی در پاسخ به این سوال گفت: سهامداران در صورت واگذاری مدیریت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی(روش غیرمستقیم) نمی‌توانند سهام خود را بفروشند، این سهامداران در این روش با یک واسطه سهام خود را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه دارد: اما اینطور نیست که در این روش کلا امکان فروش وجود نداشته باشد، یعنی فعلا سازوکارهای آن وجود ندارد. همچنین مقرر شده است برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند سازمان بورس سازوکارها را تصویب و ابلاغ کند.

به گفته علائی، سهام‌دارانی که می‌خواهند سهام خود را مدیریت کنند یا زودتر بفروشند، روش مستقیم را انتخاب کنند. در این روش ۷۰ درصد سهام معادل ۳۶ شرکت بورسی قابل معامله خواهد بود و برای ۱۳ شرکت دیگر باید تعیین تکلیف صورت گیرد تا وارد بورس شود.

قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد

در گذشته ثبت نام مجدد سهام عدالت از سوی کسانی که مشمول نیستند بارها مطرح شده بود، اما به تازگی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اضافه شدن گروه‌های دیگری از اقشار جامعه را به جمع مشمولان این سهام، خواستار شد.

علایی در واکنش به این نامه عنوان کرد: تا محمل قانونی برای ثبت نام مشمولان جدید ایجاد نشود، این امکان وجود ندارد.

همچنین طبق گفته وی سهامدارانی که قصد آزادسازی دارند تا روز ۱۰ خرداد ماه باید نسبت به انتخاب روش آن اقدام کنند که برای این کار باید به سامانه www.samanese.ir مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وحید

    تمام این نظرات شبیه هم مال گروهی هست ک با همدیگه هستن و میخوان با این کار مردم رو از ازادسازی مستقیم پشیمون کنن در صورتی ک ازاد سازی مستقیم برای کسانی ک در بورس بلدن خیلی بیشتر سود داره و میتونن خرید و فروش کنن هروقت ک دوست داشتن بفروشن

  • ناشناس

    سلام با توجه به عدم آگاهی از بورس و نداشتن اطلاعات کافی لطفا ویرایش روش مستقیم به غیر مستقیم را حداقل تا ۱۵خرداد یا تا آخر خرداد فعال کنید تا حق مردم که بدون اطلاع اقدام کردند ضایع نشود

  • مریم

    ببخشید من نمیدونستم که باید خودت سهامتو 70درصد باقیش رو مدیریت کنی زدم مستقیم الان میخام برگردونم به غیر مستقیم تو رو خدا گزینه اصلاح بزارین

  • نسی

    اگه کار دولتی بود واشتباه نمیکردیم هرروز تمدید ویرایش ولی الان چون ملت اشتباه کردن راهی برای تمدید نیس ویرایشی نیس این انصاف نیس ماهم خدایی داریم

  • ناشناس

    سلام من روش مستقیم رو انتخاب کردم الان پشیمونم یک کاری کنید این حق الناسه

  • ناشناس

    سلام من بعد از سال ۹۵ حذف پسوند از شناسنامه داشتم الان سامانه با پسوند نوشته و شماره بدون پسوند قبول نمیکنه راهنمابی لطفا

  • عدنان اهوازی

    آقا ما فقط وارد کارگذاری نمیدونم نمایندگی سعدی آیا این به منزله فروش یا باید ما تعیین کنیم چه سهمی از چه شرکتی بفروشیم من اشتباهی وارد شدم نمیخوام بفروشم فقط سهم هایی که تدادشون زیر ۵۰ سهم باشه خواستم بفروشم

  • ناشناس

    منم اشتباهی روش مستقیمو زدم .روش غیر مستقیمو انتخاب کرده بودم بخاطر همین تا امروزم اقدامی نکرده بودم .خواهش میکنم کاری انجام بدید ک ملت بتونن برگردن ب روش غیر مستقیم.تمنا میکنم ازتون..???

  • ناشناس

    ما یه خونواده چهار نفری هستیم که فقط یک نفرمون سهام داره اینم برادر شوهرم بدون اجازه رفته روش مستقیم رو ثبت کرده،ما که سه نفرمون سهام نداره،اینم با آزاد سازی اون چون در این زمینه سواد نداریم،نمیدونیم چطوری باید مدیریتش کنیم،اگه کسی می‌دونه لطفاً راهنمایی کنه،ممنون میشیم،،???

  • علی محمودآبادی

    با سلام بنده روش مستقیم برای خودم و پسرم رو انتخاب کردم و به اشتباه بعضی از آنها را فرزندم فروخته میشه اونهارو برگرداند 23مرداد فروختم ولی پولی واریز نشده با سپاس علی محمودآباد ی