کد مطلب: ۴۰۴۸۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین جزئیات از صورت‌ مالی «دتوزیع» / عرضه اولیه یکشنبه چقدر ارزنده است؟

آخرین جزئیات از صورت‌ مالی «دتوزیع» / عرضه اولیه یکشنبه چقدر ارزنده است؟

سود خالص دتوزیع در پایان دوره سال 95 به حدود 36 میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در پایان سال مالی 97، با فروشی سه هزار میلیارد تومانی به 77 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین فروش محصولات شرکت در نیمه نخست امسال با رشد 35 درصدی همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرابورس ایران در روز یکشنبه شاهد چهاردهمین عرضه اولیه خود در سال جاری خواهد بود؛ شرکت «توزیع دارو پخش» با نماد « دتوزیع » که از زیرمجموعه‌های شستا است، 10 درصد از سهام خود را در گروه مواد و محصولات دارویی عرضه خواهد کرد.

میزان سرمایه این شرکت 600 میلیارد ریال محاسبه شده که تعداد 600 میلیون سهم را شامل می‌شود. مدیر عرضه و متعهد خرید سهام این شرکت، کارگزاری صبا تامین بوده که متعهد شده 50 درصد از سهام این شرکت را خریداری کند.

دامنه قیمت هر سهم «دتوزیع» در بازه 22500 تا 23000 ریال مشخص شده است.

در همین راستا و به منظور بررسی این سهم، شرکت فرابورس اقدام به برگزاری نشست خبری معارفه آن کرد.

در جریان این مراسم ، یک عرضه فرابورس که با حضور مدیران شرکت توزیع داروپخش برگزار شد، محمدرضا مرادی، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل « دتوزیع » به تشریح عملکرد این شرکت پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه این شرکت، نخستین و بزرگترین شرکت توزیع دارو در کشور است، عنوان کرد: «شرکت توزیع داروپخش نخستین شرکت توزیع دارو در کشور است که در سال 34 شمسی تاسیس شد و در حال حاضر در بین 820 شرکت پخش دارو در کشور، بزرگترین شرکت است.»

وی دامنه وسعت و ابعاد شرکت را در خاورمیانه مثال زدنی توصیف کرد و گفت:«در منطقه خاورمیانه تنها یک شرکت دارویی ترکیه‌ای از شرکت ما بزرگتر است.»

وی در ادامه به حاشیه سود ناخالص این شرکت اشاره کرد و گفت: «حاشیه سود ناخالص دتوزیع در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال پیش به 3.3 درصد افزایش یافته و دوره وصول مطالبات از 250 روز در پایان سال مالی 97 به 170 روز در نیمه نخست امسال کاهش یافته است.»

وی در خصوص روند رشد سود خالص دتوزیع عنوان کرد: «سود خالص این شرکت در پایان دوره سال 95 به حدود 36 میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در پایان سال مالی 97 ،به 77 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین فروش محصولات شرکت در نیمه نخست امسال با رشد 35 درصدی همراه بود.»

هزینه‌های مالی، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت

اما در حاشیه این نشست، محمدعلی اسدی، عضو هیئت مدیره و معاون امور مالی به همراه محمدرضا مرادی، مدیرعامل دتوزیع در گفگو با تجارت‌نیوز، به برخی از ابهامات موجود در صورت‌های مالی این شرکت پاسخ دادند.

اسدی ابتدا در پاسخ به پرسشی مبنی بر رشد 30 درصدی تسهیلات مالی این شرکت در پایان سال مالی 97 نسبت به دوره مشابه پیشین، عنوان کرد: «ما در بخش وصول مطالبات خود از بخش دولتی به مشکلاتی برخورد کردیم و با توجه به اینکه نتوانستیم اوراق دولتی پرداخت دیون را دریافت کنیم، ناچارا برای پرداخت مطالبات پیمانکاران به دریافت تسهیلات روی آوردیم.»

وی در ادامه افزود: «عمده تسهیلات دریافتی ما در قالب خرید دین بوده که دوره بازپرداخت آن شش ماهه است. بنابراین هزینه‌های مالی شرکت قابل مدیریت بوده و این مساله نسبت به رشد دریافت تسهیلات، افزایش نیافته است.»

مدیر امور مالی شرکت توزیع داروپخش در خصوص رشد 166 درصدی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت این شرکت در پایان سال مالی 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد:«این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در حوزه دارایی‌های ثابت بوده که این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حاضر در بخش دارایی‌های در جریان آورده شده است.»

وی در ادامه تصریح کرد:«چند پروژه را در دست احداث داریم که در این خصوص می‌توان به پروژه توسعه انبارهای استانی اشاره کرد.»

اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منابع این پروژه‌ها از قبل تامین شده، یا اینکه درصدد هستید از محل‌های جدید، نسبت به تامین مالی این پروژه‌ها اقدام کنید؟ عنوان کرد:«منابع از گذشته وجود داشته و عمدتا بالای 50 درصد تزریق شده است. اما برخی از آنها در سال جاری و نهایتا سال آینده جذب خواهد شد.»

این عضو هیئت مدیره دتوزیع در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جذب این منابع در سال‌های آینده از طریق افزایش سرمایه تامین خواهد شد یا اینکه برنامه دیگری برای آن دارید؟ گفت:«ما برنامه‌ای برای افزایش سرمایه نداریم، چرا که منابع این پروژه‌ها از قبل تامین شده، اما اگر افزایش سرمایه‌ای هم در این راستا انجام شود، طبیعتا بهتر است.»

کاهش 29 درصدی موجودی کالا

در بخش بعدی، مرادی، مدیر عامل دتوزیع در خصوص علت افت 29 درصدی موجودی کالا و مواد در پایان سال مالی 97 نسبت به دوره مشابه سال 96، با توجه به افزایش سطح فروش در مدت اخیر، عنوان کرد:«دوره گردش عملیات در این خصوص بسیار تعیین کننده بوده که مهمترین آن دوره گردش موجودی کالا است. در همین راستا توانستیم خرید و فروش‌های خود را مدیرت و این روند را نسبت به سایر رقبا بهینه کنیم.»

مدیرعامل دتوزیع در ادامه تصریح کرد:«بنابراین دوره گردش عملیات و موجودی ما به یک نسبت کاهش یافته است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.