کد مطلب: ۵۲۸۳۲۲

نايب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

جزئیات جدید از قرارداد ایران و چین / فروش نفت در برابر کنترل فضای مجازی؟

جزئیات جدید از قرارداد ایران و چین / فروش نفت در برابر کنترل فضای مجازی؟

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جزئیات جدیدی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر کرده و گفته برای ایران مهم است که با کمک چین فضای مجازی را کنترل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود نبویان در این گفتگو اعلام کرده چین متعهد شده که ۲۵ سال از ایران نفت بخرد و در مقابل تعهداتی هم به ایران داده است اما واگذاری جزایر ایران به چین دروغ محض است.

نبویان گفت: نمی‌توان درباره این قرارداد به سادگی داوری کرد و باید حتماً متن این قرارداد را مطالعه کرد. اگر این قرارداد به نفع ملت ایران است، باید شواهدی در متن این قرارداد وجود داشته باشد و اگر هم به ضرر مردم است، باید شواهدش را در متن این قرارداد پیدا کرد.

وی با اشاره به مفاد قرارداد بین ایران و چین، افزود: این قرارداد ۹ بند و ۳ ضمیمه دارد. در ضمیمه اول اهداف اساسی، در ضمیمه دوم تفصیل در زمینه‌های همکاری و در ضمیمه سوم هم جزئیات زمینه‌های همکاری مطرح شده است.

چین تا ۲۵ سال از ما نفت می‌خرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای این قرارداد در حوزه نفت و انرژی است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما تحریم در زمینه فروش نفت است که چین در این قرارداد تضمین داده است که تا ۲۵ سال از ما نفت خریداری کند. اکنون ما روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت بمی‌فروشیم که نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه آن به چین فروخته می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این قرارداد قید شده که ایران و چین همکاری‌هایی در زمینه توسعه میادین نفتی، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین تجهیز ذخایر نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشند.

تسهیل روابط بانکی

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از موارد مهم دیگری که در توافق با چین قید شده، بازگشت پول به ایران و تسهیل روابط بانکی است. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند که ایران نتواند نفت خود را به فروش برساند و همچنین پول فروش آن به کشورمان بازنگردد تا ایران تحت فشار قرار گیرد اما انعقاد این قرارداد با چین باعث می‌شود که دشمنان به هدف خود نرسند و نقشه آنان با شکست مواجه شود.

نبویان افزود: همچنین در توافق ایران و چین آمده است که چین با ایران همکاری کند تا ما نیروگاه‌های برق ایجاد کنیم و بتوانیم برق را به کشورهای همسایه صادر کنیم. همچنین در این توافق آمده است که چین با ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشد تا ما در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه، نیروگاه برق ایجاد کنیم و علاوه بر این با همکاری با چین بتوانیم برق کشورهای جاده ابریشم را تعیین کنیم. ضمن اینکه ایران در این قرارداد متعهد می‌شود که گاز چین و پاکستان را تا حدی که می‌تواند تأمین کند.

نبویان گفت: یکی از مواردی که در توافق با چین آمده این است که ایران با همکاری با چین بتواند در مناطق آزاد و ویژه خودروهایی را تولید و به کشورهای منطقه صادر کند.

کنترل فضای مجازی با کمک چین

وی گفت: در حال حاضر متأسفانه ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم و حاکمیت آن از دست ما خارج شده است و برای ما بسیار حائز اهمیت است که با همکاری با چینی‌ها بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم و همچنین تبلت، لپ تاپ و موبایل تولید کنیم و با چین همکاری‌هایی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم.

وی متذکر شد: قرارداد ایران و چین یک توافق برد - برد است و این طور نیست که ما ضرر کنیم و توافق بسیار خوبی است. ممکن است برخی بگویند که چین با انعقاد این قرارداد به دنبال منافعی است که باید گفت این مسئله درست است و طبیعی است که هر کشوری برای خود منافعی داشته باشد و ما هم قطعاً منافع خود را مدنظر قرار می‌دهیم.

نبویان گفت: اگر یک کار خوب به اجبار یا بدون اجبار در این دولت انجام شده باشد، امضای توافق با چین است. البته مسئولان کشور همیشه باید هوشیار باشند و با احتیاط عمل کنند تا به منافع ملت ایران مانند توافق خسارت بار برجام آسیبی وارد نشود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینترنت ماهواره ای که بیاد همه این داستانها فیلترینگ و کنترل اینترنت جمع میشه.

    • سعیدساشا

      اینترنت ماهواره ای رو هم اینا فیلتر میکنن مطمئن باش

    • خسرو خوبان

      معلومه شما هیچی از اینترنت ماهواره ای نمیدونی که میگی فیلتر میکنن
      تنها ایراد اینترنت ماهواره ای اینه که برای ما به ریال خیلی گرون میشه و همه نمیتونن بخرنش

  • 1011

    سلامدر حدود چهل و چهار ساله که کره جنوبی انجام تمام امور و انجام و ایجاد قرارداد فقط در حد وزیر . فرستاده. با ایران رابطهبرقرار میکرده.به موقعه اش هم برامون طاقچه بالا میزاره و تحریم میکنه.پولمون رو بلوکه میکنه.حالا بعد 44 سال به محض بستن این قرارداد با چین سریع .برای اینکه فهمیده ممکنه بازار خودش رو از دست بدهبلند شده نخست وزیرش اومده ایران.از اون ور هم خیلی از کشورهای اروپایی اومدن میگن با ما هم قرارداد ببنید.حالا خودتون یه دو دوتا چهار تا کنید ببینید این قرارداد چیه.اونای هم که میکن جزایر رو به چین فروختن و از این حرفها سه حالت بیشتر نداره.یا نادان هستند.گوششون به دهن نادان تر از خودشون هستش.یا مزدور هستن بهشون پول میدن تا حرف خودشون رو بین مردم جا بندازن.یا خائن هستن .امنیت .ارامش. مردم ایران مثل خار هستش تو چشمشون

  • سعیدساشا

    سلام
    قشنگ به این بخش دقت کنید گفت که هنوز متن منتشر نشده و نمیشه قضاوت کرد!
    بعد راجع به بعضی از بندهای قرارداد همکاری به طور دقیق داره توضیح میده!
    واقعا به این نکته دقت کنید. چطور متن هنوز برای کسی منتشر نشده. اما اینها با اطمینان میگن که واگذاری جزیره و دریای کیش نیست!؟
    پس یا متن کامل منتشر شده و نزد دولتیاست، یا اینکه یک قرارداد با بندهای افتضاح هست و همه چی به ضررمونه که اینا اینجوری میگن که آتیش بخوابونن.

  • ناشناس

    خخخ‌مغزمون‌چینی‌های‌خفاش‌خورکنترل‌خواهندکرد،به‌حضرت‌بوداقسم??

  • بدبخبت بیچاره

    سلام
    من یک آدم خیلی عادی و معمولی هستم،
    از تجارب قراردادهای ایران و اروپا و … هم فقط یک سری اطلاعات عادی و معمولی دارم
    هر ایرانی می‌تونه بفهمه که از فروش یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت وقتی ما ۹۰۰ هزار تا بشکه رو به چین میفروشیم یعنی چی!!!!!!
    یعنی ما با یک قرارداد ۲۵ ساله خودمون رو وابسته چین کردیم، ببخشید یعنی فقط آمریکا دشمن ماست؟؟؟؟
    چین دوست ماست؟؟؟ اگه چین بزنه زیر همه چیز و کلی دلار به ایران بدهکار شد تکلیف چیه؟؟؟ قهر میکنید؟؟؟
    اگه همین سپاه نمی شد کشتی انگلیس و کره رو توقیف نمی کرد بلد بودین از خودتون دفاع کنین؟؟؟؟
    بدبخت ملت ایران که تا آخر عمر باید گندکاری و کثافتکاری های یک مشت احمق رو تحمل کنن، از زمان شاهان گله مند هستیم با قراردادهایی که خاک ایران رو تقدیم می کردن، آخریش بحرین، این هم سیاستمداران حال که منابع ایران را تقدیم می کنن، سالها بعد خواهیم دید چه کلاه بزرگی سرمان رفته

  • ناشناس

    چرا از مردم می ترسند !؟که دارن اینقدر کنترل میکنن