کد مطلب: ۷۹۲۱۹۲

نرخ تورم اسفند ۱۴۰۱ اعلام شد

نرخ تورم اسفند 1401 اعلام شد

بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان تورم در اسفند سال گذشته اعلام شد. نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۴۶.۵ درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی نرخ تورم را برای اسفند 1401 اعلام کرد.

بانک مرکزی خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) در اسفندماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

براین اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ به عدد ۷۹۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش یافت.

همچنین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ معادل ۴۶.۵ درصد است.

تورم 1402 چه خوابی برای دلار دیده است؟

تورم 1402 به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، در روند افزایشی قرار دارد. کارشناسان در سال جاری سناریوهای متعددی را پیش روی اسکناس آمریکایی ترسیم می‌کنند و تمام این پیش‌بینی‌ها نیز به مذاکرات برجام گره خورده است.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های تورم ماهانه سال ۱۴۰۱، تورم بهمن‌ماه را در کل نقاط کشور برابر با ۳.۵ درصد اعلام کرد. این میزان حدود ۰.۸ درصد از دی‌ماه کمتر بود با این وجود اما سطح تورم مصرف‌کننده همچنان بالاست و تورم نقطه‌ای در همین ماه از 53 درصد فراتر رفته بود.

تورم به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، در سال جدید روند افزایشی قرار دارد. از همین رو کارشناسان در سال ۱۴۰۲ سناریوهای متعددی را پیش روی اسکناس آمریکایی ترسیم می‌کنند. کارشناسان اقتصادی نیز تمام سناریوها را وابسته به برجام می‌دانند و بر اساس قیمت نفت و بودجه دولت، تورم سال آینده را بالای ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.