کد مطلب: ۴۳۵۴۳۳

جزئیات نشست امروز اوپک

جزئیات نشست امروز اوپک

نشست رسمی وزیران نفت اوپک امروز پنجشنبه برگزار شده و سپس روز جمعه آن‌ها به همراه متحدانشان شامل روسیه پای میز مذاکره خواهند نشست.

یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک امروز به‌صورت فوق‌العاده در مقر این سازمان در وین آغاز برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افتتاحیه یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک امروز (پنجشنبه، ۱۵ اسفندماه) با حضور وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان و هیئت‌های همراه آغاز شد. نشست پشت درهای بسته نیز پس از نشست افتتاحیه برگزار شد. نمایندگان رسانه‌های حاضر در وین قرار است این نشست را به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس و از محل اختصاص‌یافته در هتل کمپینسکی پیگیری کردند.

کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تولید در صورت موافقت غیراوپکی‌ها

وزیر نفت پس از پایان نشست ۱۷۸ اوپک در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اوپک کاهش تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را فردا در نشست مشترک اوپک و غیراوپک، به متحدان خود پیشنهاد می‌دهد.

به گفته بیژن زنگنه اوپک کاهش تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را فردا به متحدان خود پیشنهاد می‌دهد. سهم اوپک از این میزان یک میلیون بشکه و سهم غیراوپک ۵۰۰ هزار بشکه تعیین شده است، البته اگر (غیراوپکی‌ها) قبول کنند.

زنگنه در پاسخ به خبرنگاران درباره ادامه معافیت ایران گفت: ایران، لیبی و ونزوئلا کماکان معاف هستند.

او امروز پیش از ترک هتل محل اقامت خود برای شرکت در یکصدوهفتادوهشتمین نشست اوپک در جمع خبرنگاران درباره میزان کاهش تولید نفتی که قرار است در این نشست توافق شود، اظهار کرده بود: رقم‌های مختلفی برای کاهش تولید مطرح است، اما نمی‌توانم اعلام کنم.

وی در پاسخ به اینکه تاثیر ویروس کرونا بر بازار نفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ افزود: مشخص است که این ویروس سبب کاهش تقاضا و عدم توازن میان عرضه و تقاضا شده و در این نشست درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.

وزیر نفت درباره اینکه آیا کاهش یک میلیون بشکه نفت مطرح شده است، تصریح کرد: میزان کاهش تولید نفت هنوز قطعی نشده است و باید روی این موضوع بحث کنیم. تلاش می‌شود راهی برای کمک به بازار بیابیم تا وضع آن متوازن شود.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای نفت غافلگیر شده است، گفت: خیر. تاثیر آن بر بازار نفت عادی است.

اما نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) دیشب بدون نتیجه به‌کار خود پایان داده بود. روسیه با پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت که مورد حمایت عربستان سعودی و سایرین قرار دارد، مخالف است و پیشنهاد کرده توافق فعلی کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سه ماهه دوم امسال اجرا شود، در حالی که برخی اعضای اوپک مایل بودند روزانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه دیگر به کاهش تولید اضافه شود.

صعود قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

از سوی دیگر قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی پیش از نشست وزیران اوپک و امیدواری بازار به توافق این تولیدکنندگان برای کاهش بیشتر تولید نفت و تعدیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بازار، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد و بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۷ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۵ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. به گفته تحلیلگران، قیمتهای نفت از رشد کمتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا پشتیبانی شدند. همچنین بازار منتظر است گروه اوپک پلاس برای تعدیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی، میزان عرضه خود را محدودتر کرده و به این ترتیب از قیمتها حمایت کند.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ فوریه رشد کمتر از حد انتظاری داشته است در حالی که صادرات این کشور برای نخستین بار از دسامبر به بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

نشست رسمی وزیران نفت اوپک امروز پنجشنبه برگزار شده و سپس روز جمعه آن‌ها به همراه متحدانشان شامل روسیه پای میز مذاکره خواهند نشست. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک به دنبال جلب موافقت روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت به منظور تقویت قیمت‌ها هستند که از زمان شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن تقاضا برای نفت یک پنجم افت کرده‌اند. به گفته منابع آگاه، روسیه در عوض پیشنهاد کرده است، توافق فعلی کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سه ماهه دوم امسال اجرا شود.

مذاکره اوپک برای تمدید یک ساله کاهش تولید نفت

از سوی دیگر وزیر انرژی گینه استوایی اعلام کرده بود اوپک و متحدانش در نشست جاری علاوه بر کاهش بیشتر تولید به منظور مقابله با تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر تقاضا برای نفت، ممکن است تمدید توافق فعلی کاهش تولید را به مدت یک سال دیگر بررسی کنند.

اوپک، روسیه و ۹ کشور غیرعضو اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در چهارمین سال توافق کاهش تولید نفت هستند که هدف آن تقویت قیمت‌ها بوده است. این گروه در دسامبر با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری است.

گابریل اوبیانگ، وزیر انرژی گینه استوایی پیش از نشست رسمی وزیران اوپک در وین به خبرنگاران گفته بود: برنامه اولیه ما این بود که در سال ۲۰۲۰ بتوانیم محدودیت عرضه را تسهیل کنیم اما شیوع ویروس کرونا وضعیت را تغییر داد و بنابراین درباره پایان زودهنگام توافق جای بحث نیست.

گینه استوایی کوچکترین عضو اوپک است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند. این کشور آفریقای مرکزی امیدوار بود تولیدش را تا پایان سال ۲۰۲۰ با افزایش تولید پروژه‌های جدید دو میدان آسنگ و سیبا و جبران افت تولید میادین زافیرو و آلبا به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.