کد مطلب: ۵۰۳۶۸۶

جزئیات وام جدید کرونا / مبلغ وام جدید چقدر است؟

جزئیات وام جدید کرونا / مبلغ وام جدید چقدر است؟

چارچوب پرداخت وام کرونا در مرحله دوم به سمت بنگاه محوری تغییر یافته و نحوه پرداخت آن به واحد اقتصادی را دستگاه اجرایی مربوطه تعیین می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در دستور کار وزارت کار قرار گرفت و بر این اساس، ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کنند.

در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به ۱۹ بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در ۱۴ رسته و ۸۵۸ زیر رسته تعریف شده است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یابد.

به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، پرداخت تسهیلات کرونا در مرحله دوم به سمت بنگاه محوری تغییر کرده است و در این مرحله صرفنظر از بخش حمل و نقل ریلی که قبلا هم مشمول پرداخت تسهیلات شده بود، سه بخش گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش در دستور کار قرار گرفته است.

در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده و قرار است به بخش حمل و نقل ۳۵۰۰ میلیارد تومان، بخش گردشگری ۲۰۰۰ میلیارد تومان، بخش فرهنگ و هنر ۱۷۰۰ میلیارد تومان و بخش ورزشی ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود.

ازوجی افزود: ستاد مقابله با کرونا پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلین و کسب و کارهای حوزه ورزشی، گردشگری و فرهنگ و هنر را در ادامه حمایت دولت از صاحبان مشاغل و کسب وکارهای شدیدا آسیب دیده از کرونا به تصویب رسانده است.

آنطور که وی گفته چارچوب پرداخت وام کرونا مشابه تسهیلات قبلی است ولی اینکه به هر واحد اقتصادی چگونه پرداخت شود چارچوبی است که دستگاه اجرایی مربوطه تعیین کرده است. به عنوان مثال در حوزه گردشگری چارچوبهایی که برای هتل ها و مراکز اقامتی و بوم گردی تعیین شده مبنای پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها خواهد بود.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار از اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا به بخش گردشگری، ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بخش فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش ورزش در مرحله دوم پرداخت وام کرونا و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا خبر داده بود. پرداخت تسهیلات بخش حمل و نقل نیز در این مرحله ادامه دارد و برای این منظور ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مبلغ تسهیلات حمایتی دولت شامل ۱۲۰ میلیون ریال وام برای کسب و کارهای آسیب دیده و ۱۶۰ میلیون ریال برای واحدهایی است که بالاجبار به دستور دولت یا ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند.

تسهیلات کرونا با نرخ سود ۱۲ درصد و در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود که دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وثایق مورد نیز برای دریافت تسهیلات نیز سفته و چک است که برای دریافت وام کرونا تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال نیازی به معرفی ضامن نیست و تنها با ارائه سفته یا چک می‌توان تسهیلات را دریافت کرد. برای دریافت تسهیلات ۱۶ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن نیاز است. برای تسهیلات ۴۸ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومانی متقاضی باید علاوه بر سفته یا چک، دو ضامن معرفی کند. پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان هم نیازمند ارائه سفته یا چک به همراه سه ضامن است. برای متقاضیانی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درخواست بدهند، تضامین صادره از سوی صندوق های ضمانت یا به تشخیص بانک وثایق متعارف باید ارائه شود.

متقاضیان دریافت وام کرونا در مرحله دوم پرداخت تسهیلات نیز جهت ثبت نام و تکمیل اطلاعات خود حتما باید از طریق سامانه کارای وزارت کار اقدام کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان انتظار دارید حلوا حلواتونم کنیم؟؟؟
    آخه بی انصافا با سود ۱۲ درصد میخوایید پس بگیرید؟؟؟
    خدارو خوش نمیاد واقعا.
    یه وام دادید سریع از یارانه کم کردید.
    حداقل شرف داشته باشید وامی که میدید بلاعوض باشه و تا زمانی که کشور به ثبات برسه پس نگیرید از مردم.

  • ناشناس

    سلام چرا واسه مانریختن.وام یک ملیون رو اون صدتومنم نریختن واقع ک.مگه حق ماکارگرهاخوردن داره بیمه چه ربطی داره ب وام ک بمانمیدین؟خوش بحال کارگرها

  • ناشناس

    سلام ماشش‌نفرخانواده‌هستیم‌درروستازندگی‌میکنیم‌هیچ‌درامدیهم‌نداریم
    وبیمه‌پردازهم‌نیستیم‌چرابه‌ما‌پول‌کورانا‌واریزنشده

  • ناشناس

    سلام شوهرم کارگره ومستاجرم براچی صدتومناروندادید؟

  • ناشناس

    ما که کار آزاد داشتیم چی؟هیچ؟

  • کسرا

    باعث شرم که برای وام دوزاری برای کمک کرونا این همه وثیقه و چک و ضامن میخواد اما برای اختلاس چیزی نمیخواد بعد میگن کشور امام زمان

    • ناشناس

      بسیار عالی واقعا شرم اوره

  • ناشناس

    تورو خدا یارانه معیشتی صدهزارتومانی رابرای ماواریز کنیدشش ماهیست گه نتوانستم یک مرغ برای بچه هام بگبرم همه ی شرایط این کمک راداریم برای وام هم پیامک دادیم خبری نشد

  • ابراهیم

    با سلام ببخشید شما را به خدا من رو راهنمایی کنید که آیا وام 16ملیونی به من تعلق می‌گیرد اگر تعلق میگیرد باید کجا برم من مدت هشت سال پیش ورشکسته شدم که مجبور شدم اون زمان رو خانه ای که ارثیه پدری بهم رسیده بود وام بگیرم که باز خرید وفروش ماشین کنم البته شغل من از اول هم خرید و فروش ماشین بود ولی هم کلاهبردارپولم رو خوردن هم اعتماد به فامیل نزدیک باعث شد که بدهی بهم بزنم دراخر مجبور شدم خانه ام را فروختم بدهی هایم را دادم مابعقی هم که سی ملیون مانده بودخانه اجاره کردم که الان مدت پنج سال هست مستاجر هستم58سالمه سال به سال هم اجرا ها بالا میره نه بیمه جای هستم نه شغلی دائمی رو یک پراید مسافر کشی میکنم که دوماه اول کرونا نتونستیم کار کنیم دوماه هم درزمانی که همه جا قرمز شده بود خلاصه اگر همسرم خیاطی بلد نبود الان یا سکته کرده بودم یا باید چادر میزدیم شما را به خدا کمکم کنید

  • ناشناس

    سلام چرا وام یک میلیونی رو به ما ندادند وام بود قسطش را میگرفتند همین جوری که نبود دولت به نیازمندان نداد

  • وحید .

    سلام .من یه حساب بانک ملی داشتم .که تو بانک حذفش کردم .الان دوماه که یارانه نمی گیرم .