کد مطلب: ۶۴۴۲۲۸

روش پرداخت ارز دارو تغییر کرد/ چه کسانی یارانه دارو می‌گیرند؟

روش پرداخت ارز دارو تغییر کرد/ چه کسانی یارانه دارو می‌گیرند؟

در ادامه تصمیمات دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه خرید کالا؛ در خصوص دارو نیز قرار است به جای ارز ترجیحی برای واردات دارو یارانه پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه خبرهای مرتبط به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و روش جایگزین آن، موضوع پرداخت یارانه‌های جدید در قالب یارانه نان و یارانه گوشت مطرح شد. جدیدترین خبر از وزارت بهداشت این است که قرار شده یارانه دارو پرداخت شود.

براساس خبر تسنیم ، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص ارز ترجیحی دارو گفته است: تصمیم گرفته‌ایم منابع حاصل از آزادسازی نرخ ارز یا منابع یارانه‌ای که برای ارز ترجیحی تخصیص می‌یابد را به بیمه‌ها منتقل کنیم.

محمد هاشمی درباره بحث حذف ارز ترجیحی داروها اظهار کرد: همانطور که بارها بیان شده است برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نداریم و هدفمان انتقال منابع به بیمه‌ها است که این نکته را بارها هم اعلام کرده‌ایم اما برخی رسانه‌ها به ذائقه خود مطالب را منتشر می‌کنند و به حقایق نمی‌پردازند.

وی افزود: آنچه ما در برنامه‌ریزی‌مان درباره جابجایی ارز ترجیحی با ارز نیمایی داریم، این است که ارز ترجیحی فساد زیادی دارد، از جمله این فسادها می‌توان به قاچاق معکوس، عدم واردات ۱۰۰ درصدی داروهایی که ارز ترجیحی گرفتند، فسادهایی که در خروج دارو از زنجیره اتفاق میفتد، ایراداتی که در زنجیره توزیع دارو وجود دارد و… اشاره کرد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم منابع حاصل از آزادسازی نرخ ارز یا منابع یارانه‌ای که دولت برای ارز ترجیحی می‌دهد را به بیمه‌ها منتقل کنیم؛ یعنی دولت منابع را به بیمه‌ها می‌دهد و بیمه‌ها متعهد می‌شوند که داروها را پوشش دهند. در نتیجه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و یک کار داخلی درون دولت اتفاق میفتد.

وی ادامه داد: دولت قبلا منابع را برای تخصیص ارز ترجیحی می‌داد و در اختیار بانک مرکزی و وزارت بهداشت قرار می‌گرفت و در نهایت به شرکت‌ها داده می‌شد، در واقع با اعتماد کردن به شرکت‌های واردکننده، منابع ارزی در اختیار آنها قرار می‌گرفت و متاسفانه بعضا نتیجه این اعتماد، منجر می‌شد به اینکه بسیاری از داروها وارد نمی‌شد و یا اینکه وارد می‌شد و قاچاق معکوس رخ می‌داد یا داخل زنجیره گم می‌شد. با این اقدام اعتبار به بیمه‌ها داده می‌شود و دارو با قیمت واقعی وارد می‌شود و بیمه‌ها هزینه دارو را پوشش می‌دهند. در این شرایط یارانه برای دارو صرف نشده و در محل بیمه‌ها هزینه شده و مخارج بیمار را پوشش می‌دهند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که بیمه‌ها تضمین دهند که اگر اعتبار را دریافت کردند هزینه کنند و دولت و سازمان برنامه و بودجه متعهد شوند که این منابع را تخصیص دهند. بعد از ایجاد این شرایط، آزادسازی نرخ ارز و انتقال یارانه دارو به بیمه‌ها اتفاق خواهد افتاد.

یارانه دارو در کنار یارانه نان و گوشت

در خصوص دیگر یارانه چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده و گفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح آزمایشی یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

همچنین گفته شد که قرار است دلار ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی حذف شود و به جای آن یارانه گوشت به هفت دهک از خانوارهای کشور پرداخت شود.

برای اطلاع بیشتر گزارش « جزئیات پرداخت یارانه نان/ چه کسانی منتظر یارانه جدید باشند؟ » را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.دولت محترم،شما به سرپرستان خانوار۴دهک کم برخوردار جامعه،مثلا سرپرست یک خانواده ۴نفره به حسابش ماهیانه ۲میلیون تومان پرداخت کنید،اصلا همه چیز را گران کنید.اولا،خانواده های ۳دهک برخوردار جامعه که مشکلی با گرانی ها ندارند.خانواده های ۳ دهک میانی که شامل کارمندان بانک ها و در کل کارمندان دولت و نظامی ها و … میشوند که از دولت ماهیانه در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق و مزایا و به کارمندان نظامی،بن کالا،غذا و خانه های سازمانی با آب و گاز رایگان که دولت میدهد،پس با گرانی ها نیز مشکلی ندارند.این نظر،نظر شخصی است.باتشکر