کد مطلب: ۴۶۵۶۰۸

آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام‌عدالت

آخرین جزئیات واریز پول فروش سهام‌عدالت

در حال حاضر ارزش برگه‌های 530 هزار تومانی سهام‌عدالت به حدود 20 میلیون و ارزش برگه‌های یک‌میلیونی حدود 40 میلیون تومان رسیده و این یعنی مشمولان به ترتیب می‌توانند 24 میلیون و 12 میلیون تومان از سهام ‌عدالت خود را بفروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشمولان سهام‌عدالت از 18 مرداد همزمان با عید غدیر می‌توانند 30 درصد دیگر از سهام‌ عدالت خود را از طریق کارگزاری‌ها بفروشند. پیش از این ششم خردادماه در اولین مرحله آزادسازی سهام‌عدالت امکان فروش 30درصد از کل ارزش سهام برای مشمولان فراهم شده‌ بود و از 18 مرداد، آنها می‌توانند تا 60 درصد سهام‌شان را بفروشند.

در حال حاضر ارزش برگه‌های 530 هزار تومانی سهام‌عدالت به حدود 20 میلیون و ارزش برگه‌های یک‌میلیونی حدود 40 میلیون تومان رسیده و این یعنی مشمولان به ترتیب می‌توانند 24 میلیون و 12 میلیون تومان از سهام ‌عدالت خود را بفروشند. هر چند هنوز خیلی از مشمولانی که 30 درصد اول سهام‌عدالت خود را فروخته بودند در انتظار واریز پولشان هستند.

دلایل احتمالی واریز نشدن پول فروش سهام‌عدالت

حسین‌فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام‌عدالت می‌گوید تا پایان تیر ماه حدود دو میلیون و 100هزار نفر از مشمولان سهام‌عدالت، درخواست فروش 30درصد از سهام خود را ثبت کرده‌اند که تاکنون که تاکنون سهام یک‌میلیون و 200هزار نفر از آنها فروخته شده و در این‌بین حدود 900هزار نفر همچنان در انتظار فروش سهام‌عدالت هستند. آخرین آمار از واریز پول‌فروش سهام‌عدالت نشان می‌دهد از مجموع دوهزار و 750میلیارد تومان سهام فروخته شده، حدود دوهزار و 600 میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده و 150میلیارد تومان آن باقی‌مانده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده با توجه به اینکه مشمولان سهام‌عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن‌همراه به‌نام خود فرد احراز هویت آنها انجام شده است، بنابراین مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک‌ترین مشکلی روبه‌رو بوده از مرحله سفارش‌گیری حذف شده‌اند. این افراد باید با مراجعه به سامانه سهام‌عدالت یا با مراجعه به کارگزار خود مشکل هویتی خود را برطرف کنند.

مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان اشتباه، راکد یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آنها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را اصلاح کنند.

یکی از دلایل کم بودن ارزش سهام عدالت مربوط به کسانی است که مالک اولیه سهام‌عدالت فوت شده و پس از انحصار وراثت مبلغ‌اولیه بین چند نفر تقسیم شده و به هر کدام از ورثه، مبلغ کمتری به ارث رسیده است.

دلیل دیگر واریز پول کمتر این است که هنوز کل سهام فرد فروخته نشده و پس از فروش مابقی سهام‌عدالت باقی‌مانده پول آن واریز خواهد شد.

روح‌الله میرصانعی، دبیر کانون کارگزاران بورس می‌گوید سفارش‌های سهام‌عدالت توسط کارگزاری‌ها گرفته و ارجاع می‌شود اما در حال حاضر ابهاماتی در اجرای سفارشات سهام‌عدالت وجود دارد که ممکن است چند روز زمان ببرد تا کارگزار با ناظر هماهنگ کند و فروش انجام دهد. برخی از کارگزاران هم فرایند فروش را انجام داده‌اند اما نتوانستند گزارش را ار سپرده‌گذاری در مورد این‌که فروش به چه نحوی توزیع و بین مشتریان تقسیم می‌شود را دریافت کنند.

آمار فروش سهام‌عدالت در برخی کارگزاری‌ها

مسئولان کارگزاری‌های مختلف هرکدام در مصاحبه‌هایی جداگانه با خبرگذاری‌ها از وضعیت فروش سهام‌عدالت و واریز پول آن به حساب مشتریانشان خبر داده‌اند. در اینجا آمار ارائه شده توسط 9 کارگزار بانک ملی، بانک ملت، بانک کشاورزی، مفید، آگاه، بانک ملی، بانک آینده، بانک انصار، بانک صادرات و کیان را جمع‌آوری کرده‌ایم.

مدیر معاملات کارگزاری بانک‌ملی گفته 95درصد سهام‌عدالت افرادی که بانک‌ملی را انتخاب کرده بودند، فروخته شده و 70درصد واریزی‌ها هم انجام شده‌است. آنطور که مژگان ارجمند اعلام کرده، بخش بزرگی از واریزی‌ها درنیمه تیرماه به مبلغ 600میلیارد تومان بوده‌است.

مهدی پورستار، مدیرعامل کارگزای بانک‌ملت می‌گوید تمام درخواست‌های فروشی که تا روز 18 تیرماه از سوی شرکت سپرده‌گذاری تایید شده و لیست‌فروش و واریز آن برای ما ارسال شده‌است، فروخته شده و وجوه آن پرداخت شده‌است. به گفته پورستار، حدود 350 میلیارد تومان تا به حال به حساب سهام‌داران واریز شده، که حدود یک میلیارد تومان آن به علت نقض اطلاعات سهام‌داران برگشت خورده‌است.

مدیرعملیات اوراق‌بهادار کارگزاری بانک کشاورزی می‌گوید تا به الان ۱۱۰میلیارد تومان در قالب پول سهام‌عدالت برای سهام‌داران واریز کردیم. سهام‌عدالت کسانی که در روزهای ششم تا دهم خرداد درخواست خود را ثبت کرده‌اند فروخته شده و این افراد پول سهام خود را به صورت کامل دریافت کرده‌اند و در حال فروش سهام‌عدالت مشمولانی هستیم که درخواست خود را بعد از این تاریخ ثبت کرده‌اند. کارگزاری مفید اعلام کرده تا پایان تیرماه، سهام ‌عدالت 52هزار و 640نفر از مشمولان را فروخته که ارزش آن 108میلیارد تومان بوده‌است. از این رقم حدود 80میلیارد تومان در 14 نوبت به حساب مشمولان واریز شده و مبلغ 900 میلیون تومان به دلیل مغایرت حساب از سوی بانک برگشت داده شده است. همچنین واریز مبلغ 28 میلیارد تومان نیز در انتظار دریافت اطلاعات حساب افراد از سوی سپرده‌گذاری مرکزی است.

کارگزاری آگاه اعلام کرده در اولین نوبت واریزی 850میلیون تومان از طرف کارگزاری آگاه در روز چهارم تیرماه به حساب سهام‌داران واریز شد. براساس آخرین اظهارات مدیر عامل این کارگزاری، طی پنج‌مرحله مبلغ 87میلیارد تومان فروش انجام شده که در چهار مرحله 71میلیارد تومان به حساب مشتریان واریز شده‌است.

مدیر عامل کارگزاری آینده می‌گوید در مجموع این کارگزاری در چهار نوبت سهام متقاضیان را به ارزش شش‌میلیارد و 924 میلیون تومان فروخته که تنها 79 میلیون تومان آن معادل یک درصد از کل فروش به حساب سهامداران واریز شده. احمد اشتیاقی می‌گوید شش‌میلیارد و 845میلیون تومان پول‌ فروش سهام‌عدالت قرار است این هفته به مشتریان برسد.

مسئول پذیرش مشتریان کارگزاری بانک انصار می‌گوید سهام 25هزار نفر به فروش رفته و پول آن واریز شده، برای پنج‌هزار نفر باقی‌مانده به علت نقض اطلاعات پرداختی انجام نشده است. قرار است شرکت سپرده‌گذاری تا پایان هفته لیستی از اطلاعات پنج‌هزار نفر باقی‌مانده را بدهد که ببینیم مشکل کجاست.

مهدی‌کباری، مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات می‌گوید ما پول سهام‌عدالت بیش از 95درصد از سهامداران را واریز کرده‌ایم و ممکن است در این بین برای تعدادی از سهامداران به علت نقض اطلاعاتی مثل شماره‌ملی، حساب و شبا پرداخت نشده باشد.

جدول فروش سهام‌عدالت که توسط کارگزاری کیان منتشر شده نشان می‌دهد این کارگزاری تا 22 تیرماه سهام‌عدالت حدود 15 هزار نفر را به ارزش پنج‌میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته و به حساب مشمولان واریز کرده‌است.همچنین این کارگزاری سهام‌عدالت برخی مشمولان را در 25و28 تیرماه فروخته و در انتظار اعلام فهرست توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.

واکنش‌ها به فروش سهام‌عدالت در فضای مجازی

نظراتی که کاربران در فضای مجازی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد وضعیت واریز پول فروش سهام‌عدالت کمی وخیم‌تر از آن است که کارگزاری‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌گویند. برخی از آنها می‌گویند بعد از 50 روز هنوز مبلغی در ازای فروش سهام‌عدالتشان واریز نشده است. برخی می‌گویند مبالغ واریز شده خیلی کم و در حد کمتر از 100 هزار تومان است. برخی از کاربران گفته‌اند بعد از تماس با شماره 1569 متوجه شده‌اند سفارش فروش‌شان ثبت نشده. برخی هم از دلایل مطرح شده برای واریز نکردن پول سهام‌عدالت پیچیدگی و مشکل وجود نداشت اما برای واریز فروش می‌گویند شماره شبا اشکال دارد؟

یکی از کاربران نوشته «من هفتم خردد درخواست فروش 30 درصد را به بانک قوامین دادم، واریزی‌هایش 10هزار تومان و 5هزار تومان بوده و نوشته علی‌الحساب!» یکی دیگر از کاربران نوشته «پست بانک بعد از 60 روز برای من 24 هزار تومان واریز کرده‌است. من اگر لازم نداشتم که سهامم را نمی‌فروختم» شخص دیگری می‌گوید «قرار شد یک هفته تا ۱۰ روز پول واریز کنند. بانک مسکن الان یک ماه است فروختم، 10روز پیش یک 190 هزار تومان و یک 10 هزار تومان واریز کرده است.» یکی از مشتریان بانک ملت می‌گوید «24تیر درخواست فروش به بانک ملت دادم اما هنوز هیچی از بانک ملت دریافتی نداشتم.» از جمله کسانی که به واریز مبلغ کم اعتراض داشتند می‌توان به کاربری اشاره کرد که می‌گوید « بعد از 50 روز دیروز بانک ملی 70 هزار تومان واریز کرد. این می‌تواند امیدی باشد برای واریزی بقیه پول.»

یکی از کاربرانی که بعد از مدت‌ها متوجه شده سفارشش ثبت نشده بوده ‌است، می‌گوید «من از بانک توسعه تعاون فروختم، 40 روز معطل شدم بعد فهمیدم اصلا درخواستم را ثبت نکردند. رفتم از طریق کارگزاری مبین فروش زدم و در 10 روز پنج‌میلیون و 400 هزار تومان به حسابم واریز کرده ‌است.»

منبع: روزنامه هفت‌صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر حسین

    چرا پول سهام منو واریز نمیکنن دو بار واریز کردن یکبار 300 تومن و یکبار 200 تومن.. دو ماه است ک هیچ مبلغه دگ ای واریز نشده..میگیری کنید لطفا تجارت نیوز

  • ناشناس

    ماهم که هیچ چهارماهه 2000 تومن. عجب خریتی کردم

  • ناشناس

    سلام من چهار ماه سهام خودمو فروختم بانک کشاورزی ولی خبری نشده

  • ناشناس

    الا

  • ناشناس

    پس این پول رو کی واریز میکنیم الان یک ساله فروختیم فقط دو میلیون واریز کردید پس بقیش

  • ناشناس

    سلام بنده ازآخرتیرماه ۳۰درصدسهامم راازطریق کارگذارمفیدفروختم احراز هویت روش مستقیم شماره شبادادم بانک ملی حساب دارم الان ۷ماه هیچ خبری نیست هیچ پولی واریزنشده لازم داشتم که سهامم راگذاشتم برای فروش اصلا خبری نیست چکارکنم رفتم بانک گفتن هنوزفروش نرفته همه چی درست شماره شباحسابت هم راکدنیست سهام هنوزفروش نرفته

  • ناشناس

    سلام من یک نوبت فروختم که حدودا 6.5میلیون به حسابم واریز شد ازاون ببعد چیزی واریز نسد

  • خ م

    سلام من شهریور یک مقدار ی ازسود سهام را دریافت نمودم ازاون لحظه به بعد سودی برایم واریز نشد علتش چیه

  • فاطمه محمدی

    آخه بخدا ما پارسال فروختیم شصت درصد فروختیم مبلغ ناچیزی اومد پس بقیش کو چرا نمیاد حساب فاطمه محمدی

  • امید

    چراماله من 60درصدفروش گذاشته بودم تاالان 8ماله صف فروش نشان میده همه چیزم هم درست کردم اول دوبارم واریزشدبعدازواریزی 6ماهه بیشترمیشه هیچ مبلغی واریز نشده چراعلت بعضی درست نبودن میگین ماله من که درست هست چرااینجورالاف میکنن ازشماهاخواهشم این هست چراماله من واریزنشدپیگیری گنیدخیلی ممنون میشم