کد مطلب: ۷۹۰۰۳۲

یونسکو نوروز را جشن گرفت

یونسکو نوروز را جشن گرفت

جشن نوروز امروز 27 اسفند در مرکز یونسکو در پاریس با حضور 10 کشور برگزار شد. ترکیه و آذربایجان در این جشن حضور نداشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز یونسکو در پاریس، نوروز باستانی را در هماهنگی با ایران و کشورهای حوزه نوروز به استثناء ترکیه و جمهوری آذربایجان، جشن گرفت.

ساختمان مرکزی یونسکو در پاریس، روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با حضور ۱۰ کشورِ ایران، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند، شاهد برگزاری جشن نوروز باستانی بود.

هماهنگ‌کننده اجرای این مراسم، ایران بود. احمد پاکتچی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در این گرامیداشت گفت: نوروز به دلیل ارتباط استوار آن با طبیعت، این ظرفیت را دارد که یک جشن برای کل ملل باشد و ثبت آن در فهرست میراث ناملموس فرهنگی بشر، تسهیل‌کننده این امر است.

او اضافه کرد: مردم ایران و منطقه، که نوروز را جشن می‌گیرند، نه تنها آن را نمود نوشدن طبیعت می‌شمارند، بلکه از نوروز به عنوان فرصتی برای فراموش کردن کدورت‌ها و آزردگی‌ها، و بازسازی دوستی‌ها و ایجاد صمیمیت استفاده می‌کند. ما نیز امیدواریم که نوروز زمینه‌ای برای تجدید دوستی و ایجاد همبستگی میان ملل مختلف، به‌خصوص در منطقه ما باشد.

فیرمین ماتوکو ـ معاون امور بین‌المللی مدیر کل یونسکو ـ نیز درباره جایگاه و اهمیت نوروز سخنرانی کرد.

«نوروز» در سال ۲۰۰۹ به عنوان میراث ناملموس جهانی در یونسکو ثبت شده و ۱۲ کشور در آن مشارکت دارند. از همین‌رو همه ساله مراسمی به مناسبت بزرگداشت نوروز در یونسکو برگزار می‌شود. در این مراسم نزدیک به ۴۰۰ نفر از سفرا و فعالان امور فرهنگی و بین المللی حضور داشتند.

کشور ترکیه به دلیل عزادار بودن در زلزله اخیر و به همراه آن جمهوری آذربایجان از میان ۱۲ کشور عضو گروه نوروز، امسال در این جشن مشارکت و حضور نداشتند، در این مراسم نیز به قربانیان و بازماندگان زلزله ترکیه، ادای احترام شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.